ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کشمیر: سفر وزیر خارجه پاکستان به چین

در پی اقدامات اخیر دولت هند در ایالت جامو و کشمیر، پاکستان به‌دنبال فشارهای بین‌المللی به هند است. شاه محمود قریشی به همین منظور با مقام‌های بلندپایه چین گفت‌وگو خواهد کرد.

پس از محدودیت‌های جدیدی که دولت هند برای ایالت جامو و کشمیر، منطقه مورد مناقشه هند و پاکستان، قائل شده، دولت پاکستان قصد دارد فشارهای بین‌المللی بر هند را افزایش دهد. به‌همین منظور وزیر خارجه این کشور در چارچوب تماس به کشورهای مختلف به چین سفر کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان جمعه ۱۸ مرداد / ۹ اوت برای بررسی تحولات اخیر ایالت جامو و کشمیر به چین سفر کرد.

سهیل محمود، معاون وزیر خارجه پاکستان و هیئتی از مسئولان این وزارتخانه در این سفر شاه محمود قریشی را همراهی می‌کنند.

وزیر خارجه پاکستان پیش از سفر خود به چین، ضمن اظهار امیدواری نسبت به جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع در کشمیر اعلام کرد که اسلام‌آباد با مسئولان سازمان ملل متحد نیز در این زمینه رایزنی کرده‌ است.

قریشی گفت: «از مجامع مسئول بین‌المللی می‌خواهیم که فاجعه کشمیر را جدی بگیرند و به کمک مردم این منطقه بیایند.»

دولت هند سه‌شنبه ۱۵ مرداد / ۶ اوت در اقدامی یک‌جانبه لایحه لغو امتیازات ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر را تصویب کرد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر ملی‌گرا و هندوی هند این لایحه را به لوک سبها (مجلس سفلی در پارلمان هند) برد و همزمان در حکمی بند ۳۷۰ قانون اساسی (خودمختاری ایالت کشمیر) را لغو کرد. این لایحه در مجلس نیز به‌تصویب رسید. خرید املاک در این ایالت توسط افراد خارج از جامو و کشمیر نیز ممنوع بود. اکنون این قانون نیز لغو شده است.

وزیر امور خارجه پاکستان در سفر خود به چین تلاش خواهد کرد حمایت دیپلماتیک و سیاسی مقام‌های چینی را به‌دست آورد. قریشی پیش از عزیمت به پکن گفت که به «دوست قابل اعتماد» اسلام آباد در مورد اوضاع کشمیر خواهد گفت.

او در مورد سفر به دیگر کشورها در این رابطه گفت: «رویکرد بعدی خود را در قبال مسئله به‌وجود آمده به‌زودی اعلام خواهیم کرد.»

قریشی پیش از این گفته بود که پاکستان قصد استفاده از گزینه نظامی در کشمیر را ندارد اما حق دارد به هر تهاجمی از سوی هند پاسخ دهد.

پاکستان چهارشنبه ۱۶ مرداد / ۷ اوت سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج و روابط تجاری با دهلی‌نو را به تعلیق درآورد. این کشور همچنین اعلام کرد که از روز پنج‌شنبه ۱۷ مرداد / ۸ اوت سرویس اصلی قطار سریع‌السیر به هند را به دلیل تحولات کشمیر به حالت تعلیق درآورده است.

علاوه بر پاکستان، چین نیز به اقدام دولت هند مبنی بر لغو امتیازات ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر معترض است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان پیش از این درباره اوضاع جامو و کشمیر با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگو کرده بود. همچنین، شاه محمود قریشی نیز برای به‌دست آوردن حمایت‌های دیپلماتیک در مسئله کشمیر چند تماس تلفنی با رهبران کشور‌های اروپایی و همسایه نیز برقرار کرده است.

اقدامات هند در جامو و کشمیر موجب افزایش تنش‌های بین هند و پاکستان شده است که ادعا می کند کشمیر متعلق به این کشور است و قول داده که برای حقوق مردم کشمیر اقدام کند.

وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای پاکستان و هند را به «آرامش و خویشتن‌داری» دعوت کرد و از آن‌ها خواست وارد گفت‌وگوی مستقیم بشوند و از تنش‌ها بکاهند.

پس از لغو خودمختاری جامو و کشمیر، این ایالت شاهد ناآرامی‌هایی بوده است. مقام‌های هندی برای جلوگیری از اعتراضات، در یکی از بزرگترین سرکوب‌های سال‌های اخیر، دست‌کم ۳۰۰ نفر از فعالان سیاسی و جدایی‌طلبان این بخش را بازداشت کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.