ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطری برای توسعه: بی‌علاقگی جوانان ایرانی به رشته‌های علوم پایه

به گفته رئیس سازمان سنجش کشور ظرفیت‌های رشته‌های علوم پایه خالی مانده در همان حال همه به سمت پزشکی هجوم آورده‌اند. فاجعه‌ای در راه است.

رئیس سازمان سنجش کشور اعلام کرد که ظرفیت‌های رشته‌های علوم پایه خالی مانده است. ابراهیم خدایی با اشاره به طرح دوفوریتی مجلس برای افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی، از بی‌علاقگی جوانان ایرانی به تحصیل در رشته‌های علوم پایه به عنوان یک فاجعه یاد کرد.

خطری برای توسعه: بی‌علاقگی جوانان ایرانی به رشته‌های علوم پایه

با توجه به علاقه دانشجویان ایرانی به تحصیل در رشته‌های پزشکی نمایندگان مجلس برای افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها با شتابزدگی و بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و نیازهای کشور طرحی را با دو فوریت آماده کرده بودند. سه روز قبل اما محمد رضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران از توقف این طرح خبر داد. این مقام مسئول گفته بود:

« اگر به صورت بی‌رویه و بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها را دو برابر کنیم، طبیعتاً کیفیت کاهش یافته و سلامت مردم آسیب می‌بیند. بنابراین در حرفه پزشکی کیفیت و کمیت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و باید به آنها توجه شود.»

همزمان با طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، وزارت بهداشت نیز طرح ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی را آماده کرده بود که آن هم با مخالفت گسترده پزشکان مواجه شد و فعلاً در حد حرف باقی ماند. چکیده این طرح این بود که دانشجویان پزشکی بعد از سه سال تحصیل فشرده به عنوان پزشک عمومی فارغ‌التحصیل شوند و در مراکز درمانی در مناطق محروم و دورافتاده ایران به مدت حداقل سه سال کار کنند. مخالفان این طرح استدلال آورده بودند که این طرح قطعاً به فرار مغزها می‌انجامد.

در این فاصله کنکور سراسری در سال ۹۸ برگزار شد و نتایج آن هم به صورت کارنامه در سایت سازمان سنجش اعلام شد. ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش کشور جمعه ۱۸ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران با اشاره به شتابزدگی طرح دو فوریتی مجلس گفت:

«آنچه که امروزه در گروه علوم تجربی اتفاق می‌افتد ترکیبی از عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این گروه آزمایشی است. یعنی اینکه اولاً داوطلبان از قبل از دوره دیپلم به سمت گروه تجربی گرایش دارند و صرفاً با هدف تحصیل در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی گروه آزمایشی علوم تجربی را انتخاب می‌کنند که یقیناً این هدف به دلیل مسائل اجتماعی و اقتصادی نظیر ارتقای منزلت اجتماعی و تضمین شغل و درآمد اتفاق می‌افتد.»

رییس سازمان سنجش آموزش کشور سپس در ادامه سخنانش گفت:

«متأسفانه ما در عرصه گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی و خالی ماندن ظرفیت رشته‌های علوم پایه با یک فاجعه در کشور مواجه هستیم. به این معنا که ما برای توسعه کشور باید در دو حوزه (رشته‌های علوم انسانی و ریاضی) که نقش اساسی در توسعه هر جامعه دارند، سرمایه‌گذاری کنیم. اما در کشور ما داوطلبان به سمت رشته‌های تجربی گرایش پیدا کرده‌اند.»

خدایی اعلام کرد که گرایش به سمت رشته‌های پزشکی بر دبیرستان‌ها اثر گذاشته است:

«گرایش داوطلبان به سمت رشته‌های تجربی، آموزش و پرورش را به دلیل انباشت دبیرستان‌ها با داوطلبان علوم تجربی با چالش مواجه کرده است و از طرفی رشته‌های علوم پایه از جمله رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، آمار و ... به دلیل کاهش استقبال از سوی داوطلبان، دچار صدمه شده‌اند.»

حمید اکبری، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت دو روز قبل (چهارشنبه) هشدار داده بود که در آینده پزشکان بسیاری در ایران بیکار خواهند بود:

« ما در آینده پزشک بیکار در کشور بسیار خواهیم داشت همانگونه که اکنون پزشکان بیکار بسیاری داریم که مشغول به کار نیستند و ترجیح داده‌اند به جای پرداختن به کار پزشکی در مشاغل غیر مرتبط فعال شوند.»

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار پزشک عمومی و متخصص فعال و ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در کشور وجود دارد. تا هفت سال آینده با فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان فعلی بیش از ۲۰۰ هزار پزشک عمومی و متخصص فعال در ایران وجود خواهد داشت. ۱۰ درصد از این پزشکان از ایران مهاجرت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.