ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت بهداشت درباره شیوع تب کریمه کنگو در آستانه عید قربان هشدار داد

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار ذبح دام در کشور همزمان با عید قربان، درباره احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و از شهروندان خواست از مصرف گوشتی که نسبت به نوع و چگونگی ذبح آن مطمئن نیستند، پرهیز کنند.

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار ذبح دام در کشور همزمان با عید قربان، درباره احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و از شهروندان خواست از مصرف گوشتی که نسبت به نوع و چگونگی ذبح آن مطمئن نیستند، پرهیز کنند.

افرادی که با دام زنده در ارتباط هستند، بیشتر در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند

بهزاد امیری روز شنبه ۱۹ مرداد به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت اولویت وزارت بهداشت در جلوگیری از بیماری واگیر تب ‌کریمه کنگو آگاه‌سازی مردم است:

«آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم از نکات حائز اهمیت است. مردم باید از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح می‌شوند، خودداری کنند و این امر جز با آگاهی‌رسانی نسبت به عوارض مصرف گوشت آلوده میسر نخواهد بود.»

امیری گفت که بهتر است مردم خرید دام را از مراکزی انجام دهند که زیر نظر سازمان دامپزشکی بوده و ذبح دام را نیز در کشتارگاه‌ها انجام دهند.

بر اساس توصیه‌های رییس اداره کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتی‌گراد قرار داده شود:

«این فرآیند از آن جهت مهم است که در این مدت میزان اسیدیته و PH گوشت کاهش یافته و اگر ویروسی در آن وجود داشته باشد از بین می‌رود.»

به گفته امیری در روزهای اخیر یک مورد مرگ به دلیل ابتلا به تب کریمه‌ کنگو، به علت مصرف جگر خام بوده است. او به همین دلیل به مردم توصیه کرد از مصرف جگر خام خودداری کنند.

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از کارگران کشتارگاه‌ها نیز خواست از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند:

«از آنجا که گزش کنه به طور مستقیم هم می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود، دامداران در مناطقی که احتمال وجود کنه هست، لباس پوشیده و روشن به تن کنند.»

علائم بیماری تب کریمه ‌کنگو، تب، سر درد، علائم گوارشی و در موارد شدید تظاهرات خونریزی دهنده‌اند و اگر فردی پس از مصرف گوشت این علائم را در خود مشاهده کرد، باید به مراکز بهداشتی مراجعه کند.

این مریضی، بیماری‌ای شدید با درصد مرگ و میر بالاست که شیوع جغرافیایی آن در مناطق وسیعی از آفریقا تا خاورمیانه و حتی اروپای مرکزی است و علائم آن پس از چند روز بهبود می‌یابد.

انسان از چند طریق ممکن است به این بیماری مبتلا شود. طریق اول نیش کنه آلوده به ویروس است. حتی له‌کردن کنه حامل ویروس روی پوست هم می‌تواند سبب انتقال بیماری شود.

راه دوم قرار گرفتن در معرض خون و بافت‌های آلوده حیوانات یا دام‌های بیمار است. ویروس این بیماری معمولاً در حیوانات باعث مرگ و میر نمی‌شود.

بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو نخستین‌بار در شبه‌جزیره کریمه در زمان شوروی سابق مشاهده شد. چند سال بعد مشابه این بیماری در کشور آفریقایی کنگو رخ داد.

تا این‌که در سال ۱۹۶۹ دانشمندان عامل بروز این بیماری را کشف کردند و با توجه به آن‌که اولین موارد بروز بیماری در دو منطقه کریمه و کنگو بود نام بیماری و عامل بروز آن را ترکیبی از نام این دو منطقه گذاشتند.

در سال ۹۵، ۶۲ نفر در ایران به این بیماری مبتلا شدند که شش نفر از آن‌ها جان باختند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.