ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای نگهبان یک بار دیگر لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی را رد کرد

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید علی‌رغم اصلاح به عمل آمده، ایرادات سابق این شورا بر لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی کماکان به قوت خود باقی است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۸ خود نظر شورای نگهبان درباره لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را اعلام کرد و گفت علی‌رغم اصلاحات انجام شده، ایرادات سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

عکس از آرشیو

این شورا پیش از این هم لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را رد کرده بود.

شورای نگهبان دو ماده از این لایحه را که به منظور تابعیت دادن به کودکان مادر ایرانی تدوین شده، مغایر با قانون اساسی اعلام کرده بود.

مجلس شورای اسلامی  ۲۲ اردیبهشت امسال به این لایحه رای مثبت داد.

    بر اساس این لایحه، زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت تابعیت ایران فرزندان خود درخواست ارائه بدهند. تصمیم‌گیری درباره این درخواست اما به نهادهای حکومتی واگذار شده است.

    سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که در ماده اول این قانون مسائل امنیتی مراعات نشده  و برای همین شورای نگهبان آن را رد کرده و به مجلس برگردانده است.

    شورای نگهبان «اطلاق اعطای تابعیت، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد» و « اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد» را خلاف موازین شرع و مغایر بند پنج اصل سوم قانون اساسی می‌داند.

    نمایندگان مجلس امیدوار بودند با تصویب این لایحه تا پیش از آغاز سال تحصیلی، کودکان بدون شناسنامه حق تحصیل پیدا کنند.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • مسعود

        خبر کاملا یک طرفه است، این قانون باعث میشه افغانی ها و پاکستانی ها فقط برای گرفتن تابعیت ایران با زن ایرانی ازدواج کنند و بعد هم رهاش کنند، این قانون حقوق زن ایرانی رو در حد ابزار گرفتن تابعیت تقلیل می ده