ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دهمین هفته اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ: معترضان خواهان استعفای رئیس اجرایی

معترضان هنگ‌کنگی برای دهمین هفته متوالی تظاهرات کردند. این سلسله از اعتراض‌ها در پاسخ به قانون استرداد آغاز شد اما با مقاومت دولت در برابر خواسته معترضان به خواسته‌های دیگری از جمله درخواست آزادی‌های دموکراتیک راه برد.

معترضان هنگ کنگی برای دهمین هفته متوالی تظاهرات کردند. این سلسله از اعتراض‌ها در پاسخ به قانون استرداد آغاز شد اما با مقاومت دولت در برابر خواسته معترضان به خواسته‌های دیگری از جمله درخواست آزادی‌های دموکراتیک راه برد.

معترضان هنگ‌کنگ خواهان کاهش دخالت چین در امور داخلی این منطقه هستند؛ عکس ماکت مقوایی رئیس‌جمهوری چین را نشان می‌دهد که چتری زرد (نماد مقاومت مدنی هنگ‌کنگ) در دست دارد/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، معترضان در این مرحله خواستار استعفای کری لم، رئیس ‌اجرایی هنگ‌کنگ و آغاز یک فرایند قضایی مستقل برای رسیدگی به شکایات در رابطه با سوءرفتارهای پلیس هستند.

معترضان هنگ‌کنگی شنبه ۱۰ اوت/ ۱۹ مرداد در دو محله این منطقه به خیابان‌ها آمدند و ممانعت پلیس از برگزاری تظاهرات را به چالش کشیدند. پلیس در هفته‌های اخیر با منتقدان دولت با خشونت مقابله کرده است.

این بار نیز خبرنگاران از حضور نیروهای پلیس و گارد ضد شورش در برابر صدها معترضی خبر دادند که در یکی از این راهپیمایی‌ها حضور پیدا کردند.

صبح شنبه یک راهپیمایی برگزار شد که مجوز پلیس را دریافت کرده بود. این راهپیمایی با شرکت والدینی برگزار شد که خواستار حفاظت بیشتر برای کودکانشان بودند.

بر اساس برخی گزارش‌ها مردم عادی در درگیری‌های هفته گذشته میان پلیس و برخی معترضان گیر افتاده‌اند.

یکی از معترضان به اسوشیتدپرس گفته است که به همراه آوردن کودکان به راهپیمایی خطرناک است اما او امیدوار است که این راهپیمایی فراخوانی برای اعتراض‌های صلح‌آمیزتر شود.

معترضان مخالف سخت‌گیری‌های حزب کمونیست حاکم بر چین هستند و معتقدند که حاکمان هنگ‌کنگ آزادی‌هایی را که بعد از پایان استعمار بریتانیا به آنها وعده داده شده بود، از آنها گرفته‌اند.

هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ از استعمار بریتانیا بیرون آمد و به چین باز پس داده شد. چین متعهد شده بود که این منطقه به شیوه خودمختار اداره شود.

البته هنگ‌کنگ بر اساس اصل «یک کشور، دو نظام» از آزادی‌های بیشتری نسبت به کشور چین برخوردار است اما سال‌هاست که جنبش دموکراسی‌خواهی هنگ‌کنگ نسبت به سلطه چین بر این شهر-کشور اعتراض دارد.

فعالان مدنی خواستار استقلال سیاسی و قضایی کشورشان از چین شده‌اند و بارها اعتراض‌های گسترده مردمی را در انتقاد از دولت و سرسپردگی آن سازماندهی کرده‌اند.

آنها از جمله با لایحه استرداد مخالفت کردند با این نگرانی که ساکنان منطقه هنگ‌کنگ در نظام قضایی چین در معرض اتهام‌های سیاسی قرار بگیرند و این لایحه بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر پکن برای محدود کردن آزادی‌ها در هنگ‌کنگ باشد.

با وجود آنکه کری لم، رئیس‌ امور اجرایی هنگ‌کنگ اعلام کرد که لایحه مورد مناقشه تعلیق خواهد شد، معترضان خواهان لغو کامل این لایحه هستند.

معترضان رابطه چین و بریتانیا را نیز به تنش کشانده‌اند. بریتانیا از چین خواسته است تا مفاد قرارداد بازپس‌گیری هنگ‌کنگ را رعایت کند. پکن نیز معترضان را متهم کرده است که از سوی نیروهای خارجی تحریک شده‌اند تا بر توسعه کشور پهناور چین تاثیر منفی بگذارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.