ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراق با حضور اسرائیل در خلیج فارس مخالفت کرد

وزیر خارجه عراق بعد از گفت‌وگوی تلفنی با همتای مصری خود اعلام کرد که کشورهای منطقه به تنهایی می‌توانند امنیت خلیج فارس را تأمین کنند.

وزیر خارجه عراق اعلام کرد که این کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تأمین امنیت کشتی‌رانی درتنگه هرمز به قدرت‌های خارج از منطقه نیاز ندارند. به گفته محمد الحکیم حضور نیروهای خارجی صرفاً به افزایش تنش در منطقه منجر خواهد شد. وزیر خارجه عراق به تأکید اعلام کرد که حضور اسرائیل در ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا و بریتانیا غیر قابل قبول است.

ترمینال نفتی عراق در بندر بصره (عکس: آرشیو)

دوشنبه ۲۱ مرداد/ ۱۲ اوت محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق در یک تماس تلفنی با سامح شکری وزیر خارجه مصر درباره ثبات در خاورمیانه با توجه به تنش ایران و آمریکا در خلیج فارس گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس محمد الحکیم بعد از این گفت‌وگو با انتشار پیامی در توییتر در واکنش به تلاش دولت ترامپ برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در تنگه هرمز اعلام کرد که کشورهای منطقه به تنهایی می‌توانند امنیت خلیج فارس را تأمین کنند و برای این‌ منظور به نیروهای خارج از منطقه نیاز ندارند.

حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان تنش در تنگه هرمز را وارد مرحله تازه‌ای کرد. با توقیف نفتکش بریتانیایی به نام استنا ایمپرو در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه در پاسخ به توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق این تنش‌ها بالا گرفت. وزارت خارجه آمریکا دوشنبه گذشته اعلام کرد که نمایندگانی از ۶۰ کشور که در فوریه سال جاری در کنفرانس ورشو شرکت داشتند نشست‌هایی را برای تأمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز برگزار می‌کنند. چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان نظامی آمریکا و بریتانیا و چند کشور دیگر نشستی در بحرین برای تشکیل ائتلاف دریایی برگزار کردند. اسرائیل کاتص، وزیر خارجه اسرائیل ۱۵ مرداد/۶ اوت در نشستی که پشت درهای بسته با کمیته دفاعی و امور خارجی کنست برگزار شد اعلام کرد اسرائیل قصد دارد در بخش اطلاعاتی و دیگر بخش‌ها به مأموریت امنیت دریایی در خلیج فارس بپیوندد. وزارت خارجه و وزیر دفاع ایران اعلام کرده‌اند که این کشور حضور اسرائیل در خلیج فارس را تحمل نمی‌کند.

دوشنبه ۲۱ مرداد/ ۱۲ اوت بعد از مکالمه تلفنی وزیران خارجه عراق و مصر، وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که الحکیم و شکری علاوه بر بررسی بحران‌های منطقه خاورمیانه تأکید کردند که باید راهکارهای سیاسی اثربخشی برای حل این بحران‌ها ارائه شود. وزیر خارجه عراق در توییتر به تأکید نوشت که حضور اسرائیل در خلیج فارس غیر قابل قبول است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه ۲۱ مرداد/ ۱۲ اوت بعد از دیدار و گفت‌وگو با محمد بن عبدالرحمن همتای قطری خود در گفت‌وگو با شبکه الجزیره آمریکا را متهم کرد که خلیج فارس را به یک بشکه باروت تبدیل کرده است. ظریف گفت:

«غرق شدن منطقه در سلاح توسط آمریکا و هم‌پیمانانش، منطقه ما را به بشکه باروت آماده انفجار تبدیل کرده است.»

ظریف در ادامه گفت‌وگو با الجزیره گفت:

«خلیج فارس منطقه کوچکی است و هرچه حضور کشتی‌های بیگانه در آن بیشتر شود، امنیت در خلیج فارس برای همه ما کمتر خواهد شد.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران نیز دوشنبه ۲۱ مرداد، در نخستین مجمع اقتصادی خزر که در ترکمنستان برگزار می‌شود با تأکید بر همین معنا گفت منطقه خلیج فارس «به دلیل سلطه‌طلبی‌ها و مداخله‌های نامشروع بعضی قدرت‌های فرامنطقه‌ای دستخوش بی‌ثباتی و ناامنی شده است.»

علی‌رضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران شامگاه گذشته در گفت‌وگو با المیادین، درباره هرگونه حضور کشورهای خارجی در خلیج فارس هشدار داد:

 «پیام ما به کشورهای منطقه و جهان این است که ایران تا زمانی امنیت تنگه هرمز را تأمین می‌کند که نفت خود را صادر کند.»

تا پیش از این ایران تهدید می‌کرد که با توقف صدور نفت تنگه هرمز را می‌بندد. پیام تنگسیری اکنون کمی خفیف‌تر است: اگر نفت ایران صادر نشود، ایران از تأمین امنیت تنگه هرمز خودداری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.