ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خاکسپاری پنج دانشمند هسته‌ای روسیه: نگرانی از تشعشات رادیواکتیو

موشک آزمایش‌شده از نوع کروز «بوروستنیک» است که پوتین در سخنرانی مارس ۲۰۱۸ خود به آن اشاره کرده بود. ید در آرخانگلسک کمیاب شده است.

پنج دانشمند هسته‌ای روسیه که پنج‌شنبه گذشته در جریان آزمایش موتور یک موشک جدید کشته شدند روز دوشنبه با حضور هزاران نفر به خاک سپرده شدند. این آزمایش موشکی به نگرانی‌هایی از تشعشعات هسته‌ای دامن زده و سئوالات جدیدی را درباره سلاح جدید روسیه مطرح کرده است. احتمالاً موشک آزمایش‌شده از نوع کروز «بوروستنیک» است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای نخستین بار در سخنرانی خود در مارس ۲۰۱۸ به آن اشاره کرده بود.

مراسم خاکسپاری پنج دانشمند هسته‌ای روسیه در شهر ساروف

وزارت دفاع روسیه پنج‌شنبه ۱۷ مرداد / ۸ اوت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی آزمایش‌های «سیستم پیشرانه مایع» برای تولید موتور موشک در پایگاه نظامی واقع در منطقه «آرخانگلسک» در روستای «نِنوسکا» در ۳۰ کیلومتری سورودنیسک انفجاری رخ داد. در اثر این انفجار که با آتش‌سوزی همراه بود ۷ نفر کشته شدند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، پنج نفر از این کشته‌شدگان که از دانشمندان هسته‌ای روسیه محسوب می‌شدند، دوشنبه ۲۱ مرداد / ۱۲ اوت در شهر ساروف روسیه به خاک سپرده شدند. هزاران نفر در این مراسم شرکت کردند.

ساروف در ۳۷۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد و از دهه ۱۹۴۰ به بعد، به یکی از مراکز تسلیحات هسته‌ای روسیه تبدیل شد. قربانیان حادثه پنج‌شنبه گذشته در این شهر کار می‌کردند. قبل از آن‌که پیکر قربانیان به گورستان منتقل شود، تابوت آن‌ها در میدان اصلی ساروف به نمایش گذاشته شدند.

وزارت دفاع دفاع روسیه پیش از این شمار قربانیان حادثه پنج‌شنبه را دو کشته و شش زخمی اعلام کرده بود. شرکت دولتی «روس‌اتم» که در زمینه انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند و نیروگاه‌های هسته‌ای روسیه زیر نظر این شرکت هستند در آخر هفته اعلام کرد که پنج نفر از همکارانش در جریان این رویداد جان خود را از دست داده‌اند.

آلکسی لیخاچف، رئیس «روس‌اتم» در مراسم خاکسپاری از قربانیان این حادثه به‌عنوان «قهرمانان واقعی» و «افتخار کشور» یاد کرد و گفت: «ادامه کار ما در مورد سلاح‌های جدید، که مطمئناً آن را به اتمام خواهیم رساند، بهترین ادای احترام به آن‌ها خواهد بود.»

به‌گفته شرکت «روس‌اتم» انفجار زمانی رخ داد که دانشمندان «منبع انرژی ایزوتوپ هسته‌ای» را برای موتور موشک آزمایش می‌کردند. مقام‌های محلی آرخانگلسک پس از انفجار اعلام کردند که میزان تشعشعات رادیواکتیو به‌مدت ۳۰ دقیقه به ۲ میکروسیورت در ساعت رسید اما بعد به یک دهم میکروسیورت کاهش یافت و خطری برای سلامتی ایجاد نکرد. از شهروندان خواسته شده بود که پنجره‌ها و درها را ببندند.

با این‌که وزارت دفاع اعلام کرد که تشعشعات رادیواکتیو آزاد نشده و خطری وجود ندارد ساکنان آرخانگلسک پس از انفجار برای خرید ید به داروخانه‌ها هجوم آوردند تا اثرات احتمالی تشعشات رادیواکتیو را کاهش دهند.

پس از انفجار، مقام‌های روسی بخشی از خلیج دوینا در دریای سفید را به مدت یک ماه به روی عبور و مرور کشتی‌ها بستند تا کسی شاهد عملیات انتقال زباله‌های موشکی نباشد.

مقامات محیط زیست روسیه از دولت خواسته‌اند جرئیات تشعشات اتمی را افشا کند. اما نه وزارت دفاع روسیه و نه شرکت «روس‌اتم»، هیچکدام نوع موشکی که در طول آزمایش منفجر شد را اعلام نکردند و فقط گفتند که حاوی پیشرانه مایع بوده است. اما نام بردن «روس‌اتم» از «منبع انرژی ایزوتوپ هسته‌ای» موجب شد تا برخی از رسانه‌های روسی به این نتیجه برسند که موشک آزمایش‌شده از نوع کروز «بوروستنیک» است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای نخستین بار در سخنرانی خود در مارس ۲۰۱۸ به آن اشاره کرده بود.

آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه ۱۹۶۰ به فکر ساخت موشک‌های هسته‌ای بودند، اما این پروژه‌ها را بسیار ناپایدار و خطرناک می‌دانستند.

پوتین در هنگام معرفی موشک جدید ادعا کرده بود که این موشک‌ها دامنه نامحدودی دارند طوری‌که می‌توانند دور دنیا، خارج از رادارها دفاع موشکی دشمن را دور بزنند و مورد شناسایی قرار نگیرند. او گفته بود که این موشک آزمایش‌های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته است، اما ناظران تردید داشتند و ادعا كردند كه دستیابی به چنین سلاحی بسیار دشوار است و می تواند به محیط زیست آسیب برساند.

سرگئی کرینکو، معاون اول رئیس‌جمهوری روسیه که به مدت ۱۱ سال به‌عنوان رئیس «روس‌اتم» فعالیت کرده است، در مراسم خاکسپاری دانشمندان هسته‌ای روسیه گفت که قربانیان از خطر آگاه بودند اما «این خطر را پذیرفتند و فهمیدند که کس دیگری بهتر از آن‌ها کار را انجام نخواهد داد». به‌گفته کرینکو پس از مرگ با اعطای مدال از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.