ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان بنادر:‌ نفتکش «گریس ۱» به آب‌های بین‌المللی بازمی‌گردد – جبل‌الطارق تکذیب کرد

براساس اظهارات معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، بریتانیا علاقمندی خود را برای رفع توقیف ابرنفتکش ایرانی نشان داده است

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد که نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۲ مرداد/ ۱۳ اوت رفع توقیف می‌شود. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه عین این خبر را به نقل از رویترز گزارش کرده است. دادگاه عالی حبل‌الطارق توقیف نفت‌کش ایران را تا ۸ شهریور/ ۳۰ اوت تمدید کرده بود.  در همان حال جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران از تمایل بریتانیا برای رفع توقیف از نفتکش «گریس‌۱» خبر داد.

ابرنفتکش گریس‌۱ حامل ۲,۱ میلیون بشکه نفت خام سبک است و از پنج‌شنبه ۱۳ تیر/ ۴ ژوئیه تا کنون در توقیف بریتانیا به‌سر می‌برد

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد نفتکش «گریس‌۱» به‌زودی رفع توقیف خواهد شد. براساس گزارش خبرگزاری فارس جلیل اسلامی سه‌شنبه ۲۲ مرداد/۱۳ اوت توقیف نفتکش گریس ۱ در آب‌های بریتانیا را «براساس دلایل غلط و ناشی از غرض‌ورزی» بریتانیا دانست و گفت بریتانیا علاقمندی خود را برای رفع این مشکل نشان داده است. جلیل اسلامی در مورد تلاش‌های جمهوری اسلامی برای رفع توقیف از این نفتکش گفت:‌

«اسناد رسمی و غیررسمی برای حل این موضوع مبادله شده و امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک این مشکل رفع شود و این نفتکش با پرچم ایران به فعالیت‌خود ادامه دهد».

ابرنفتکش ایرانی «گریس۱» پیشتر با پرچم پاناما فعالیت می‌کرد اما در حال حاضر بدون پرچم است. «گریس‌۱» حامل ۲,۱ میلیون بشکه نفت خام سبک است و از پنج‌شنبه ۱۳ تیر/ ۴ ژوئیه تاکنون در توقیف به‌سر می‌برد. این نفتکش در حال انتقال نفت خام ایران به بندر «بانیاس» در سوریه بود و با حکم دولت محلی جبل‌الطارق و توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد. دادگاه عالی جبل الطارق پیشتر توقیف ابرنفتکش گریس‌۱ را تا ۳۰ اوت/ ۸ شهریور تمدید کرد و باید به‌زودی درباره رفع توقیف از این نفتکش یا تمدید این مدت‌زمان تصمیم بگیرد.

وزارت خارجه بریتانیا «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» را دلیل توقیف نفتکش «گریس ۱» اعلام کرده است. جرمی هانت، وزیر امورخارجه بریتانیا پیشتر گفته بود اگر ایران بتواند تضمین دهد که نفتکش توقیف شده این کشور به سوریه نخواهد رفت و تحریم‌های نفتی اروپا علیه سوریه را نقض نخواهد کرد، بریتانیا رفع توقیف این نفتکش را تسهیل می‌کند.

مسیر بعدی این نفتکش هنوز به صورت رسمی مشخص نشده است.

به‌دنبال توقیف گریس‌۱، سپاه پاسداران جمعه ۱۹ ژوئیه/ ۲۸ تیر از توقیف نفتکش استینا ایمپریو (Stena Imperio) خبر داد و نیروهای سپاه نفتکش استینا ایمپرو بریتانیا را که با پرچم این کشور از بندر فیجره امارات به طرف الجبیل عربستان می‌رفت توقیف کردند. جلیل اسلامی درباره سرنوشت نفتکش فوق گفت:

«ادامه وضعیت نفتکش انگلیس در خلیج فارس منوط به تصمیمات قضایی و طبق سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران است».

 این تحولات همزمان با تنش میان تهران و واشنگتن منجر به اقدام ایالات متحده آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز شد. پنجشنبه ۲۵ ژوئیه/ ۳ مرداد نمایندگان نظامی آمریکا، بریتانیا و برخی کشورهای دیگر در ستاد سنتکام  واقع در «تامپا» در ایالت فلوریدای آمریکا جلسه ویژه‌ای برای ایجاد یک ائتلاف دریایی تشکیل دادند. چهارشنبه هفته گذشته نیز نمایندگان نظامی آمریکا و بریتانیا و چند کشور دیگر نشستی در بحرین برای تشکیل ائتلاف دریایی برگزار کردند.

 به‌رغم مخالفت‌ شدید ایران، اسرائیل نیز برای حضور در خلیج فارس اعلام آمادگی کرده و بریتانیا به‌طور رسمی با اعزام دو ناو خود به خلیج فارس به ائتلاف دریایی آمریکا برای حفاظت از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در این منطقه پیوسته است.

پانویس:

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک مقام بلندپایه دولت محلی جبل‌الطارق گزارش‌های خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران درباره رفع توقیف از نفت‌کش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را تکذیب کرد. آسوشیتدپرس نام این مقام بلندپایه را افشا نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.