ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تایید بازداشت نوشین جعفری: اتهامش توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام است

سخنگوی قوه قضاییه درباره اتهام‌های حسن رعیت که از او با عنوان «لباس شخصی جنجالی» یاد می‌شود سکوت کرد اما اتهام‌های ثابت‌نشده نوشین جعفری را با خبرنگاران در میان گذاشت.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد در هشتمین نشست خبری خود خبر بازداشت نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر را تایید کرد و گفت که او با اتهاماتی همچون «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» روبه‌روست.

نوشین جعفری

اسماعیلی گفت اصل بازداشت «این فرد» را تایید می‌کند اما دلیل بازداشت او شغلش نبوده:

«بازداشت این فرد به دلیل شغلش نبود بلکه به دلیل اهانت به مقدسات و سید‌الشهدا [حسین بن علی، امام سوم شیعیان] و تبلیغ علیه نظام بوده که تحت تعقیب کیفری قرار گرفته است.»

او درباره این ادعا که از منزل و امکانات فنی مرتبط با نوشین جعفری «مستنداتی کشف شده است» هم گفت تا پایان بررسی کامل نمی‌تواند جزییات را مطرح کند اما:

«این مستندات دور از شأن افراد شاغل در برخی حرفه‌هاست.»

در روزهای گذشته شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری گفته بود بعضی افراد در فضای مجازی قصد پرونده‌سازی علیه خواهرش را دارند:

«اتهام‌ها اولین بار از سوی یک اکانت به نام “آسید پویان” منتشر شد و ما به عنوان خانواده نوشین نخواستیم این مساله را رسانه‌ای کنیم تا برای خواهرم بدتر نشود.»

این اتهام‌ها حالا از سوی سخنگوی قوه قضاییه تکرار شده‌اند.

شهرزاد جعفری همچنین در واکنش به عکس‌های منتشر شده از وسایل شخصی، چند هارد و ... خواهرش هم گفته بود:

«نمی‌دانم چه کسی از روی اقلام یافت شده عکس گرفته و منتشر کرده است. این تعداد هارد و … برای یک عکاس تئاتر و سینما ضروری است و محتویات این هاردها هم همان عکس‌های سینما و تئاتر است.»

    گفته می‌شود نوشین جعفری روز دوشنبه ۱۴ مرداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

    نوع واکنش سخنگوی قوه قضاییه به سوال درباره وضعیت نوشین جعفری اما واکنش‌هایی به دنبال داشته که بی‌طرفی قوه قضاییه را (در روند قضایی و همچنین میان متهمان پرونده‌های مختلف) به چالش کشیده‌اند.

    سایت امتداد، نزدیک به حزب اصلاح‌طلب اتحاد، با اعتراض به موضع دستگاه ‌قضا درباره حسن رعیت (سید حسن میرکاظمی) و نوشین جعفری، از غلامحسین اسماعیلی به دلیل حرف‌های امروزش درباره این دو متهم انتقاد کرده و نوشته است:

    «در نشست خبری امروز، اسماعیلی درباره بازداشت حسن میرکاظمی، مشهور به حسن‌ رعیت، گفته هر چه بگوییم قبل از اثبات مجرم ‌بودن نام نبرید، گوش نمی‌دهید. من نمی‌توانم جزییات را بیان کنم. فقط اصل بازداشت این فرد را تایید می‌‌کنم و اتهام‌ها را هم پس ‌از رسیدگی اعلام می‌کنیم. چند دقیقه بعد اما در همین نشست خبری، اسماعیلی درباره پرونده نوشین جعفری گفت او بابت شغلش بازداشت نشده بلکه بابت توهین ‌به امام‌حسین و عزاداری ایشان و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده.»

    امتداد در ادامه اتهام حسن رعیت را فساد اقتصادی دانسته و نوشته است:

    «سخنگوی قوه قضا درباره‌ حسن رعیت که از نزدیکان سعید مرتضی و بابک‌ زنجانی بوده، در ویلایش در کرج باغ‌ وحش خصوصی با ۱۸ پلنگ راه‌ انداخته‌ بوده و به ‌اتهام فساد اقتصادی بازداشت شده هیچ حرفی نمی‌زند اما درباره نوشین جعفری، اتهاماتی‌که هیچ‌ یک اثبات نشده را راحت بازمی‌گوید.»

    احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هم در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود، نگاه متفاوت منتشر کرده، به موضوع دستورالعمل حفظ کرامت انسانی متهمان و مجرمان پرداخته است. عنوان این مطلب که پیش از سخنان اسماعیلی منتشر شده، «نوشین جعفری و دستورالعمل حفظ کرامت انسانی» است و بعدالتحریری هم دارد که به صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه می‌پردازد:

    «سخنگوی قوه قضاییه امروز پاره‌ای از اتهام‌های رسانه‌ای را علیه نوشین جعفری تأیید کرد. وی عجب حرمت آن دستورالعمل را نگاه داشت. آن هم در حالی که حاضر به ورود به پرونده مالی حسن رعیت نشد.»

    او در ابتدای این مطلب به بازداشت نوشین جعفری پرداخته و نوشته است:

    «در این مدت مقام‌های قضایی در مورد دلایل بازداشت او سکوت کرده‌اند اما رسانه‌های نزدیک به کانون‌های قدرت تا دلتان بخواهد با زبانی نفرت‌پراکن، انواع و اقسام اتهام‌ها را علیه او نشر داده‌اند. این در حالی است که رئیس قوه قضاییه در تیر ماه سال جاری "دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه" را ابلاغ کرد که فقط یک بند آن "اجتناب از هر گونه رفتار تحقیرآمیز و موجبِ اذیت و آزار جسمی یا روحی یا روانی یا بی‌حرمتی به متهمان و محکومان بود!»

    زیدآبادی در ادامه نوشته است که به گمان او اگر اهالی مطبوعاتی آن دستورالعمل را از سرِ حوصله بخوانند و اجرای دقیق آن را از سوی تمام نهادهای دخیل در رسیدگی به پرونده‌های قضایی پیگیری کنند، هم به دوستان گرفتار خود کمک مؤثرتری کرده‌اند و هم مانع عادی شدن نقض مفاد آن دستورالعمل شده‌اند.

    بازداشت و پرونده‌سازی علیه نوشین جعفری اما واکنش بسیاری از روزنامه‌نگاران و اهالی سینما را در پی داشته است.

    رضا درمیشیان، کارگردان سینما در واکنش به این بازداشت در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:

    «نوشین جعفری عکاس چند فیلمم از جمله “لانتوری” و “مجبوریم” است. در طول همکاری با او جز روحیه حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری ندیده‌ام. او برای فیلم “لانتوری” در دومین جشن عکاسان سینمای ایران خانه سینما، برنده تندیس بهترین عکاس سال شد. ... امیدوارم سوتفاهمات زود حل شود.»

    محمد یعقوبی، کارگردان سرشناس تئاتر هم که مدتی‌ست ممنوع‌الفعالیت است با اعلام اینکه اتهامات طرح شده علیه نوشین جعفری بی اساس است از هنرمندان خواسته است در برابر بازداشت این عکاس و هنرمند سکوت نکنند.

    به دنبال انتشار خبر غیررسمی بازداشت نوشین جعفری اما مهدی محمودیان، عضو کمیته اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت و انجمن دفاع از حقوق زندانیان در توئیتر خود نوشت:

    «اگر می‌خواهید بدانید اعتراف‌گیری‌های کثیف چگونه رخ می‌دهد، بازداشت خانم نوشین جعفری را دنبال کنید.»

    محمودیان در ادامه این پیام نوشت:

    «در یک طبقه اکانت ناامن می‌سازند و با آن فحاشی می‌کنند و در طبقه دیگر عواملشان در فضای رسانه‌ای لج‌‌پراکنی می‌کنند و در طبقه دیگر فردی را به جرم ادمین بودن آن بازداشت می‌کنند.»

    نوشین جعفری بهمن ماه سال ۱۳۸۸ و در خلال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری آن سال نیز بازداشت شده بود. او آن زمان خبرنگار روزنامه اعتماد و عضو ستاد میرحسین موسوی بود که پس از ۲۸ روز آزاد شد و به فعالیت‌هایش در حوزه سینما و تئاتر ادامه داد.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • Faryad

        زیباکلام استمرار طلب دولتی، سه شنبه 13 اوت ضمن اعلام اینکه شعار «اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» مورد استقبال مردم قرار گرفته از این موضوع ابراز نارضایتی کرد! و به گفته او «مردم دیگر برای اصلاح طلبان و اصولگرایان تره هم خرد نمی‌کنند!!». او اظهارات اخیر محمد خاتمی،در نقد فراکسیون امید را یادآور شد وگفت : «بنده در این باره توئیتی کردم که آقای خاتمی آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا و نوشتم که چرا شما این قدر دیر وارد عمل شدید؛ جالب این است که از حدود پنج هزار کامنتی که زیر این توئیت گذاشته شد مردم در 99 درصد آن هر چه ناسزا بود را نثار من و ایشان کرده بودند!.»

      • farid

        - محمد عبدالسلام، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی، در دیدار با خامنه ای گفت : «ما ولایت شما را امتداد خط پیامبر اسلام و ولایت امیرالمومنین می‌دانیم.!!» - همه اینها که ریش گذاشته و تسبیح بدست گرفته اند ومرتب در حال امر و نهی و جانماز آب کشیدن هستند ودر عین بیسوادی مشغول چپاول پول مردم هستند، نه فقط در خلوت، بلکه در صحن علنی مجلس نیز، مشغول «آن کار دیگر» هستند: - درزمانی که یک نماینده دارد از مسئله مهمی مانند «بحران اقتصادی» می‌گوید برخی نمایندگان؟ نه تنها به سخنان او گوش نمی‌دهند بلکه به جای فکر کردن به «بحران اقتصادی» ترجیح می‌دهند عکس «دختر خوشگلا» را ببینند! - فیلمهای روابط نامشروع «احمدی» استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد و نماینده دوره نهم مجلس از ایلام و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور عالی وزیر نفت و شهردارشهر صدرای شیراز و قتل دختری که رابطه نا مشروع با شهردار سابق تهران داشت و خودکشی زهرا نوید پوردختر ۲۸ ساله پس از تهدید سلمان خدادادی نماینده مجلس در رابطه با افشای رابطه جنسی و...فقط گوشه ای از عمق فساد جنسی مقامات حکومت اسلامی میباشد.