ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: ادعای اسرائیل برای تأمین امنیت خلیج فارس پوچ است

رئیس جمهوری اسلامی با تکیه بر آمادگی اسرائیل برای حضور در خلیج فارس، به کشورهای منطقه پیشنهاد داد که با ایران برای تأمین آزادی کشتی‌رانی در تنگه هرمز وارد گفت‌وگو شوند.

ایالات متحده آمریکا در تلاش است کنترل تنگه هرمز را با کمک یک ائتلاف دریایی با مشارکت ۶۰ کشور جهان به دست بگیرد. رئیس جمهوری اسلامی اعتقاد دارد که تشکیل چنین ائتلافی غیر عملی است. احتمال مشارکت اسرائیل در ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا نیز وجود دارد. روحانی به اسرائیل توصیه کرد اگر می‌تواند امنیت خود را تأمین کند.

چهارشنبه ۲۳ مرداد حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت: ادعای اسرائیل برای تأمین امنیت خلیج فارس پوچ است

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۳ مرداد در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی با هدف تأمین امنیت ناوبری و کشتی‌رانی در تنگه هرمز گفت:

«تمام شعارهایی که در خصوص ائتلاف جدید در منطقه خلیج فارس و دریای عمان داده می‌شود، ظاهری و غیرعملی است. هر مقدار از این شعارها هم که عملی شود، کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد.»

حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان تنش در تنگه هرمز را وارد مرحله تازه‌ای کرد. با توقیف نفتکش بریتانیایی به نام استنا ایمپرو در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه در پاسخ به توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق این تنش‌ها بالا گرفت. وزارت خارجه آمریکا دوشنبه گذشته اعلام کرد که نمایندگانی از ۶۰ کشور که در فوریه سال جاری در کنفرانس ورشو شرکت داشتند نشست‌هایی را برای تأمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز برگزار می‌کنند. چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان نظامی آمریکا و بریتانیا و چند کشور دیگر نشستی در بحرین برای تشکیل ائتلاف دریایی برگزار کردند. روز گذشته علی رضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه امنیت خلیج فارس برای ایران اهمیت دارد اعلام کرد که عبور و مرور دریایی بین‌المللی باید همچنان بین‌المللی باقی بماند. روحانی با تأکید بر همین معنا در جلسه هیأت دولت خواهان تأمین امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای منطقه شد:

«جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای ساحلی این خلیج تاریخی آماده است امنیت منطقه را حفظ کند، همانطور که در طول تاریخ این کار را انجام داده است.»

روحانی با تأکید بر اینکه برای امنیت و ثبات در خلیج فارس نیازی به نیروهای خارجی وجود ندارد، در ادامه سخنانش گفت:

«کشورهای منطقه با وحدت، انسجام و گفت‌وگو می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند و بدون تردید ادعاها و اقدامات آمریکا هیچ سودی برای آنها ندارد. کشورهای منطقه در طول تاریخ همسایه و برادر بوده و خواهند بود و تفرقه و جدایی به نفع دشمنان است.»

اسرائیل کاتص، وزیر خارجه اسرائیل ۱۵ مرداد/۶ اوت در نشستی که پشت درهای بسته با کمیته دفاعی و امور خارجی کنست برگزار شد اعلام کرد اسرائیل قصد دارد در بخش اطلاعاتی و دیگر بخش‌ها به مأموریت امنیت دریایی در خلیج فارس بپیوندد. روحانی گفت:

«اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند همانجایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند. گرچه آنها هر جا که حضور داشتند، ناامنی، کشتار و ترور ایجاد کردند. نباید کسی به دام چنین حرف‌ها و ادعاهایی بیفتد که پایان آن برای همه روشن است.»

وزارت خارجه و وزیر دفاع ایران اعلام کرده‌اند که این کشور حضور اسرائیل در خلیج فارس را تحمل نمی‌کند. روز گذشته وزیر خارجه عراق نیز اعلام کرد که این کشور هم با حضور اسرائیل در خلیج فارس مخالف است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.