ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران برای صدور نفت تنگه هرمز را دور می‌زند

با اتمام پروژه خط لوله گوره به جاسک تا پایان سال ۹۹ انتقال نفت ایران از دریا به خشکی تغییر می‌کند.

تورج دهقانی، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرد که پروژه خط لوله گوره به جاسک تا پایان سال ۹۹ تکمیل می‌شود. اگر چنین باشد از سال ۱۳۹۹ به بعد ایران می‌تواند نخستین محموله نفت خام خود را از شرق تنگه هرمز صادر کند و به این ترتیب مسیر انتقال نفت از دریا به خشکی تغییر می‌کند.

پروژه خط لوله گوره به جاسک (عکس: شانا)

ایران قصد داشت با کمک عراق و لبنان و با حمایت روسیه برای صدور نفت و گاز به اروپا به دریای مدیترانه دسترسی پیدا کند. با خروج آمریکا از برجام اما معادلات منطقه‌ای تغییر کرد و اکنون چنانچه ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز شکل بگیرد، عملاً ایران به دلیل تحریم نفتی از صدور نفت خام از طریق دریا محروم می‌ماند. تورج دهقانی، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در یک نشست خبری که چهارشنبه ۲۳ مرداد برگزار شد اعلام کرد که پروژه خط لوله گوره به جاسک تا سال آینده به پایان می‌رسد:

«با تکمیل پروژه خط لوله گوره به جاسک در یک مسیر حدوداً هزار کیلومتری در واقع انتقال از طریق دریا به مسیر انتقال از طریق خشکی تغییر می‌کند و می‌توان گفت با ارائه محموله صادراتی نفت خام از پایانه‌ای که در جاسک و در شرق تنگه هرمز احداث می‌شود، کشتی‌ها با کاهش مسیر با جایگزین مناسبی در تأمین نفت خام مورد نیاز خود مواجه می‌شوند.»

هفته گذشته رویترز گزارش داد که ۷۰ درصد نفت ایران به چین و باقی به سوریه صادر می‌شود. طبق تحقیقات شرکت ریفینیتیو (Refinitiv) که داده‌ها و زیرساخت‌های بازارهای مالی جهانی را گزارش می‌دهد، در ماه ژوئیه پنج تانکر شرکت ملی نفتکش ایران ۹۵۸ هزار تن نفت خام ایران را در بندر جینژو در شمال شرقی، هویژو در جنوب و تیانجین در شمال چین تخلیه کرده‌اند. بر اساس گزارش کپلر، شرکت داده‌های انرژی مستقر در لندن در ماه گذشته ایران در مجموع ۳۶۰ هزار بشکه نفت در روز به چین صادر کرده است.

به گفته تورج دهقانی ظرفیت خط لوله گوره به جاسک یک میلیون بشکه در روز است.  قرار است مخازنی به مجموع ظرفیت ۲۰  میلیون بشکه در منطقه جاسک برای پشتیبانی صادرات نفت در پایانه نفتی جاسک احداث شود.

مجاورت منطقه مکران با آب‌های آزاد بین‌المللی در سراسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به‌طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی (از طریق ترکمنستان)، یک راه غیرقابل چشم‌پوشی برای دسترسی به دریاهای آزاد و تردد آسان کشتی‌های تجاری نسبت به تنگه هرمز و منطقه خلیج فارس به شمار می‌آید.

کارفرمای اصلی پروژه خط لوله گوره به جاسک شرکت مهندسی و توسعه نفت (از مجموعه شرکت ملی نفت ایران) و مدیریت طرح به عهده شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران (از مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی) است.

دو میلیارد دلار سرمایه لازم برای اجرای کل این طرح از صندوق توسعه ملی تأمین شده. این منابع به صورت ارزی است و از طریق ال‌سی پرداخت می‌شود.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.