ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وال‌استریت ژورنال: ایران و بریتانیا به رفع توقیف از «گریس ۱» نزدیک می‌شوند

ایران نفت گریس ۱ را نفت عراق و محموله‌اش را محموله‌ای عراقی ثبت کرده بود. با صدور بارنامه‌ای جدید، این نفت‌کش با پرچم ایران به مقصد مراکش فرستاده خواهد شد.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» از پیشرفت مذاکرات میان ایران و بریتانیا برای رفع توقیف از نفتکش «گریس‌ ۱» خبر داد. براساس گزارش منابع آگاه، ایران مقصد جدیدی را برای «گریس ۱» ثبت کرده و قرار است این نفتکش را با بارنامه جدید و پرچم ایران به مراکش بفرستد.

وال‌استریت ژورنال: ایران موانع رفع توقیف از نفتکش خود را با تغییر پرچم این نفتکش به پرچم ایران و تغییر مقصد آن برداشته است

روزنامه وال‌استریت ژورنال به‌نقل از منابع آگاه نزدیک به مذاکرات ایران و بریتانیا نوشت که این مذاکرات برای رفع توقیف از ابرنفتکش «گریس ۱» وارد مرحله جدیدی شده است. پس از اینکه مقامات جبل‌الطارق از ایران خواستند تضمین بدهد که ابرنفتکش «گریس ۱» در صورت آزادی به سوریه نخواهد رفت، ایران موانع بر سر راه حکومت محلی جبل‌الطارق را با تغییر پرچم این نفتکش به پرچم ایران و تغییر مقصد آن برداشته است.

به گفته منابع آگاه، مقصد جدید «گریس ۱» مراکش یا محلی نامعلوم در مدیترانه تعیین شده است. نفتکش «گریس ۱» پیشتر با پرچم پاناما فعالیت می‌کرد اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، پاناما از ماه مه سال جاری اجازه نداد این نفتکش تحت لوای پرچم پاناما در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد.

از ماه مه تاکنون «گریس ۱» بدون پرچم فعالیت می‌کرد اما حالا پرچم ایران برای این نفتکش ثبت شده است. بیشتر بندرها از پهلو گرفتن کشتی‌های بدون پرچم جلوگیری می‌کنند.

«گریس‌۱» حامل ۲,۱ میلیون بشکه نفت خام سبک است و از پنج‌شنبه ۱۳ تیر/ ۴ ژوئیه تاکنون در توقیف به‌سر می‌برد. این نفتکش در حال انتقال نفت خام ایران به بندر «بانیاس» در سوریه بود و با حکم دولت محلی جبل‌الطارق و توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد. دادگاه عالی جبل الطارق پیش‌تر توقیف ابرنفتکش «گریس‌۱» را تا ۳۰ اوت/ ۸ شهریور تمدید کرد و باید به‌زودی درباره رفع توقیف از این نفتکش یا تمدید این مدت‌زمان تصمیم بگیرد.

وزارت خارجه بریتانیا «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» را دلیل توقیف نفتکش «گریس ۱» اعلام کرده بود.

محموله نفت ایران به‌ نام عراق

وال‌استریت ژورنال می‌نویسند تلاش‌های جبل‌الطارق برای حل بحران ناشی از توقیف گریس ۱ با موانع زیادی ازجمله تاکتیک‌های ایران برای دورزدن تحریم‌های آمریکا روبه‌رو بوده. براساس گفته‌های منابع آگاه، یکی از روش‌های معمول ایران برای فروش نفت خود در زمان تحریم، ثبت محموله به عنوان یک محموله نفت عراق است و نفت این ابرنفتکش نیز تحت عنوان نفت عراق ثبت شده است. مقامات عراقی اما مالکیت بر نفت این نفتکش را تکذیب کرده‌اند.

ایران با ارائه اسناد جدید به بریتانیا تلاش کرده این مسئله را حل کند. جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سه‌شنبه ۲۲ مرداد/۱۳ اوت در مورد تلاش‌های جمهوری اسلامی برای رفع توقیف از نفتکش ایرانی گفت:‌

«اسناد رسمی و غیررسمی برای حل این موضوع مبادله شده و امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک این مشکل رفع شود و این نفتکش با پرچم ایران به فعالیت‌خود ادامه دهد».

او به جزئیات و نوع این اسناد اشاره نکرد اما جرمی هانت، وزیر امورخارجه بریتانیا پیشتر گفته بود اگر ایران بتواند تضمین دهد که نفتکش توقیف‌شده این کشور به سوریه نخواهد رفت و تحریم‌های نفتی اروپا علیه سوریه را نقض نخواهد کرد، بریتانیا رفع توقیف این نفتکش را تسهیل می‌کند.

با این‌حال وال‌استریت ژورنال می‌گوید اسناد فوق تضمین ایران برای تغییر مقصد و تغییر مالکیت محموله نفتی را شامل می‌شوند. این روزنامه به نقل از یک منبع آشنا به موضوع نوشت که گروه تی‌ ان‌ سی (TNC)، مالک این نفتکش، اسناد جدیدی را به‌عنوان جایگزین بارنامه قبلی ــ که محموله ابرنفتکش گریس ۱ در آن یک محموله عراقی عنوان شده بود ــ ارائه کرده است. به تایید این منبع، تی‌ ان‌ سی اکنون قصد دارد محموله گریس ۱ را به مراکش بفرستند و برای آن خریداری پیدا کند.

گروه تی ان سی در امارات متحده عربی و گرجستان مستقر است.

احمد اسدپور، از مدیران این گروه به درخواست وال‌استریت ژورنال برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

به‌نظر می‌رسد اجماع عمومی برای رفع توقیف احتمالی از نفتکش ایران به‌وجود آمده است. یکی از سخنگویان دولت محلی جبل‌الطارق سه‌شنبه ۱۳ اوت/۲۲ مرداد گفت: «ما سعی می‌کنیم تنش‌هایی را که از زمان توقیف قانونی گریس ۱ بالاگرفته‌اند، فروبنشانیم».

یک مقام آمریکایی نیز سه‌شنبه اعلام کرد اگر «گریس ۱» به سوریه نرود، آمریکا جلوی رفع توقیف آن را نخواهد گرفت.

پس از توقیف گریس‌۱، سپاه پاسداران جمعه ۱۹ ژوئیه/ ۲۸ تیر از توقیف نفتکش استینا ایمپریو (Stena Imperio) خبر داد و نیروهای سپاه نفتکش استینا ایمپرو بریتانیا را که با پرچم این کشور از بندر فیجره امارات به طرف الجبیل عربستان می‌رفت توقیف کردند.

ایران هنوز قولی برای رفع توقیف استینا ایمپرو نداده اما مقامات جمهوری اسلامی پیشتر گفته بودند رفع توقیف از گریس ۱ می‌تواند به آزادسازی نفتکش بریتانیایی کمک کند. به گفته سخنگوی استینا بالک، مالک سوئدی استینا ایمپرو، هنوز هیچ پیشرفتی در روند آزاد کردن این نفتکش و خدمه آن صورت نگرفته است. منابع آگاه اما می‌گویند اقدام بریتانیا و دولت جبل‌الطارق برای آزاد کردن نفتکش ایرانی می‌تواند رفع توقیف از نفتکش بریتانیایی را تسریع کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.