ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها روستا در استان گلستان آب آشامیدنی ندارند

در استان گلستان ۷۷ روستا بی‌آب، و ۱۰۰ روستا دچار تنش آبی تابستانه شده‌اند. آبرسانی به آنها با تانکر انجام می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گلستان از بی‌آبی ده‌ها روستای استان گلستان و علاوه بر آن تنش آبی ۱۰۰ روستای دیگر با فرارسیدن فصل گرما خبر داد. بهزاد هرمزی گفته است که تامین آب روستاهای محروم گلستان با تانکر صورت می‌گیرد. هرمزی حدود یک ماه پیش آمار بالاتری از روستاهای گرفتار بی‌آبی ارائه داده بود.

روستاییان استان گلستان با کمبود آب مواجه هستند ــ عکس: تسنیم

علاوه بر محرومیت دائمی برخی از روستاها از آب آشامیدنی، با اوج گرفتن گرمای تابستان، تنش آبی بسیاری روستاهای دیگر در ایران را تشنه‌تر کرده است. در برخی مناطق مردم با بی‌آبی طولانی‌مدت مواجه‌اند و امکانات لازم برای آبرسانی مداوم به آن‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گلستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران، خبر از محرومیت ۷۷ روستای استان گلستان از دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی و سالم داد. بهزاد هرمزی گفت که آبرسانی به این روستاها با تانکر انجام می‌شود. این روستاها از جمله مناطقی هستند که هنوز تحت پوشش شبکه آبی کشور قرار نگرفته اند.

هرمزی پنج‌شنبه ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) به خبرگزاری تسنیم گفت که علاوه بر محرومیت دائمی برخی از روستاها، در تابستان امسال دست کم ۱۰۰ روستا نیز با تنش آبی مواجه هستند. او این تعداد را کمتر از تابستان سال گذشته (۱۷۰ روستا) دانست. این در حالی است که حدود یک ماه پیش او در گفتگو با تسنیم خبر داده بود که «در تابستان تعداد روستاهایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند به ۲۸۰ روستا افزایش پیدا می‌کند.»

هرمزی همچنین اعلام کرده بود که استان گلستان برای تأمین آب شرب ۲۸,۲ درصد از جمعیت روستایی با مشکل مواجه است.

کمبود آب و خشکسالی در ایران به مسئله‌ای امنیتی تبدیل شده و فعالان محیط زیست آمار ارائه‌شده از سوی مقامات مسئول را بهتر از واقعیت موجود توصیف می‌کنند. همزمان زمینه فعالیت نهادهای مستقل در خصوص موضوعات زیست‌محیطی، به ویژه آب محدود شده، و داده‌های دولتی و رسمی تقریباً تنها منبع اطلاعاتی موجود در این زمینه است.

سال گذشته ۳۵ میلیون تن در ایران در معرض تنش آبی قرار گرفتند.

شهری دچار تنش آبی است که منابع آب سالیانه آن به ازای هر فرد در سال کمتر از ۱۷۰۰ متر مکعب باشد.

آبرسانی سیار

آب مورد نیاز مناطق محروم روستایی به صورت سیار و با تانکرهای آب تامین می‌شود. با این وجود، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گلستان تصریح کرد که آب‌رسانی سیار تنها جوابگوی آب شرب روستاییان است. به گفته او میزان آب‌رسانی ۱۰ تا ۱۵ لیتر به ازای هر فرد است.

هرچند هرمزی پیش از این دوشنبه ۳۱ تیر به تسنیم گفته بود: «سرانه آب شرب برای هر مشترک ۱۴۰ لیتر در شبانه‌روز است، اما ما امکان تأمین این سرانه را نداریم و این میزان برای روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شود روزانه ۳ تا ۵ لیتر است»

این بار به گفته مدیر عامل آب روستایی استان گلستان، ۲۳ تانکر آبرسانی برای روستاهایی که فاقد آب هستند، و همچنین روستاهایی که با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، اختصاص داده شده، و هر تانکر روزانه سه سرویس آبرسانی انجام می‌دهد.

هرمزی تاکید کرد که «در روستاهایی که مسافت کوتاه‌تری دارند تعداد دفعات آبرسانی در هفته به دو تا سه بار هم می‌رسد.»

شرایط برای روستاهایی که دسترسی کمتری به مناطق شهری دارند، دشوارتر است.

براساس برخی گزارش‌ها، در حالی‌که شبکه آب کشور بسیاری از روستاهای را تحت پوشش خود ندارد، آب مصرفی هزاران روستا در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان با آبرسانی سیار (تانکر) و با سهمیه‌ روزانه بسیار پایین انجام می‌شود.

تامین آب دامداری و کشاورزی؟

بهزاد هرمزی تاکید کرد که آبرسانی به روستاها تنها شامل آب آشامیدنی است و سایر نیازهای روستاییان را تامین نمی‌کند. او گفت که آب مورد نیاز برای سایر بخش‌ها از جمله و دامداری باید از سوی سایر دستگاه‌های مسئول تامین شود.

مدیر عامل آب روستایی گلستان ماه پیش خبر داد که از میزان قلیل آب شرب ارسال‌شده به روستاها بخشی از آن نیز به به‌دلیل عدم تامین جداگانه، به مصرف دام می‌رسد. این به معنای عدم توجه دستگاه‌های مسئول در زمینه تامین آب مورد نیازِ فعالیت‌های ضروری روستاییان از جمله دامداری و کشاورزی است؛ این فعالیت‌ها برای پایداری بافت روستایی ضرورت دارند.

هدررفت آب، فرسودگی خطوط شبکه انتقال آب، مسائل امنیتی و همچنین عدم دسترسی به منابع آب زیرزمینی به‌خاطر افزایش دما از دلایل کمبود آب در روستاها بیان می‌شود.

خشکسالی و گرمای تابستان نیز به این مشکلات افزوده است. استان گلستان از جمله استان‌هایی است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. در پی خشکسالی و مدیریت نادرست منابع آبی، طبیعت این استان نیز در حال نابودی است. خلیج گرگان از جمله منابع طبیعی این استان محسوب می‌شود که در آستانه خشکی کامل قرار دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.