ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نفتکش «گریس ۱» آزاد شد

سرانجام بعد از یک ماه از نفتکش حامل نفت خام ایران به سوریه رفع توقیف شد. اکنون نوبت ایران است که از نفتکش بریتانیا رفع توقیف کند.

روزنامه «جبل‌الطارق کرونیکل»  غروب پنجشنبه ۲۴ مرداد/ ۱۵ اوت گزارش داد که دادگاه عالی این منطقه که تحت حاکمیت بریتانیاست از نفتکش ایرانی «گریس- ۱» رفع توقیف کرد.

ابرنفت‌کش «گریس ۱» سابق، «آدریان دریا»ی فعلی
ابرنفت‌کش ایرانی گریس ۱

ساعتی قبل از اعلام این خبر جبل‌الطارق کرونیکل گزارش داده بود که ناخدا و سه افسر ابرنفت‌کش حامل نفت خام ایران به حکم دادگاه عالی آزاد شدند.

نفت‌کش گریس ۱ پنج‌شنبه ۱۳ تیر/ ۴ ژوئیه در حال انتقال نفت خام ایران به بندر «بانیاس» در سوریه بود و با حکم دولت محلی جبل‌الطارق و توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد. این ابرنفت‌کش حامل ۲,۱ میلیون بشکه نفت خام سبک بود.

یک منبع نزدیک به فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق صبح پنجشنبه به روزنامه بریتانیایی سان گفته بود:

«اگر دیگر تصور نمی‌کنیم که این کشتی در حال نقض تحریم‌های رژیم سوریه است، در آن صورت دیگر دلیلی برای نگه داشتن گریس ۱ در جبل الطارق وجود ندارد. الان در چنین وضعیت هستیم، به همین خاطر می‌توانید انتظار داشته باشید که این کشتی فردا به راهش ادامه دهد.»

حکومت جبل الطارق اما چند ساعت بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت دادگستری ایالات متحده خواهان توقیف این نفت‌کش شده است:

«وزارت دادگستری ایالات متحده برای ضبط  گریس ۱ دادخواستی همراه با شماری از دعوی‌ها ارائه داده است که اکنون بررسی می‌شوند. این موضوع ساعت چهار عصر به دادگاه عالی جبل الطارق ارجاع خواهد شد.»

اما سپس قاضی دادگاه عالی جبل‌الطارق اعلام کرد که درخواست وزارت دادگستری آمریکا به این دادگاه ابلاغ نشده.

۴۲ تفنگدار دریایی بریتانیا در توقیف این نفتکش شرکت داشتند و ۲۸ نفر خدمه آن توسط مقام‌های جبل‌الطارق به‌عنوان شاهد مورد بازجویی قرار گرفتند. وزارت خارجه ایران در اعتراض به توقیف این نفتکش سفیر بریتانیا در تهران را احضار کرد.

دادگاه عالی جبل الطارق پیش‌تر توقیف ابرنفتکش «گریس‌۱» را تا ۳۰ اوت/ ۸ شهریور تمدید کرده بود.

اما وال‌استریت ژورنال سه‌شنبه شب ۲۲ مرداد در گزارشی از تغییر بارنامه این کشتی برای رفع توقیف از آن خبر داد. بنا بر این گزارش، ایران نفت این نفت‌کش را نفت عراق و محموله را محموله‌ای عراقی ثبت کرده بود. عراق اما مالکیت بر نفت این نفت‌کش را تکذیب کرد.

بر اساس این گزارش، قرار بود گریس‌ ۱ با پرچم ایران به مراکش برود.

جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز سه‌شنبه ۲۲ مرداد/ ۱۳ اوت توقیف نفتکش گریس ۱ در آب‌های بریتانیا را «براساس دلایل غلط و ناشی از غرض‌ورزی» بریتانیا دانست و گفت بریتانیا علاقمندی خود را برای رفع این مشکل نشان داده است.

دو هفته پس از توقیف گریس ۱، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه ۱۹ ژوئیه / ۲۸ تیر نفت‌کش بریتانیایی «استینا ایمپریو» را در خلیج فارس توقیف کرد. تهران گفته بود که رفع توقیف از نفت‌کش‌اش در جبل‌الطارق به رفع توقیف از نفت‌کش بریتانیایی کمک خواهد کرد.

این تحولات همزمان با تنش میان تهران و واشنگتن منجر به اقدام ایالات متحده آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز شد.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.