ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمادگی لبنان برای گفت‌وگو با اسرائیل بر سر نفت و گاز مدیترانه

 نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد گفت‌وگوها در چارچوب قانون اساسی انجام می‌شود. وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که حصول توافق اهمیت بسزایی دارد.

 نخست‌وزیر لبنان بعد از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا اظهار امیدواری کرد که تا شهریور/ سپتامبر سال جاری اختلافات لبنان و اسرائیل بر سر ذخایر نفتی و گازی در دریای مدیترانه از میان برداشته شود.

پنجشنبه ۲۴ مرداد/ ۱۵ اوت: سعد حریری نخست‌وزیر لبنان و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن

به گزارش خبرگزاری رویترز، شامگاه پنجشنبه ۲۴ مرداد/ ۱۵ اوت سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان بعد از دیدار و گفت‌وگو با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی لبنان برای گفت‌وگو با اسرائیل بر سر تعیین مرزهای «منطقه انحصاری اقتصادی» و بهره‌برداری از میدان‌های نفت و گاز در دریای مدیترانه خبر داد. حریری در این بیانیه نوشت:

«ما مذاکره [برای دستیابی به یک توافق] را عملی می‌دانیم  و گام‌های بعدی بر اساس قانون اساسی را برای رسیدن به یک تصمیم نهایی در ماه‌های آینده، احتمالاً تا سپتامبر [سال ۲۰۱۹] بر می‌داریم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با استقبال از آمادگی لبنان برای آغاز گفت‌وگو با اسرائیل اعلام کرد که واشنگتن زمینه‌های گفت‌وگو بین طرفین را فراهم می‌آورد.

لبنان و اسرائیل علاوه بر دشمنی دیرینه، بر سر منابع نفت و گاز در مرزهای آبی مشترکشان به مساحت  ۸۶۰ کیلومتر مربع نیز با هم اختلاف دارند. دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه بین لبنان و اسرائیل در رفت و آمد بود با این هدف که زمینه گفت‌وگوها بین طرفین را فراهم بیاورد. اسرائیل و لبنان از سال ۱۹۴۸ به این‌سو عملا با یکدیگر در جنگ هستند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار و گفت‌وگو با سعد حریری در واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حل اختلاف بین اسرائیل و لبنان بر سر میدان‌های نفت و گاز در دریای مدیترانه برای خاورمیانه اهمیت به سزایی دارد. پمپئو در این بیانیه نوشت:

«ما آماده‌ایم به عنوان میانجی در گفت‌وگوهای طرفین شرکت داشته باشیم و امیدواریم به زودی شاهید مذاکرات محتوایی درباره این موضوع مهم باشیم. یافتن یک راهکار صحیح برای لبنان و خاورمیانه اهمیت به سزایی دارد.»

لبنان از پنج بلوک گازی موجود در شرق مدیترانه بهره‌برداری دو بلوک را به کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی «توتال»، شرکت ایتالیایی «انی» و شرکت روسی «نوواتک» سپرده است. اسرائیل آغاز عملیات بهره‌برداری از این منابع گازی به ویژه در بلوک ۹ را که در جوار آب‌های سرزمینی این کشور قرار دارد «بسیار تحریک‌آمیز» درک کرده بود.

رهبران لبنان در ماه‌های گذشته بارها به اسرائیل هشدار داده بودند که حریم دریایی این کشور را نقض نکند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.