ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل احکام سنگین فعالان مبارزه با حجاب اجباری را محکوم کردند

کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌ای از مقامات ایران درخواست کرده‌اند که این احکام را لغو کرده و برخورداری زنان از حقوق برابر در جامعه ایران را تضمین کنند.

شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای صدور احکام سنگین حبس علیه یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز به دلیل اعتراض به حجاب اجباری را محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط آنها شدند. این سه فعال مدنی از سوی دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز

جمعه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۸، جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در اعتراض به صدور احکام سنگین و اعمال سرکوب علیه معترضین به حجاب اجباری در ایران بیانیه ای صادر کردند.

در بخشی از بیانیه این کارشناسان آمده است: «ما نسبت به بازداشت و صدور احکام سنگین حبس علیه این زنان که به فعالیت های صلح آمیز در راستای حق آزادی آنها ارتباط مستقیم دارد عمیقا نگران هستیم.»

آنها در بیانیه خود از مقامات ایران درخواست کرده‌اند که این احکام را لغو کرده و برخورداری زنان از حقوق برابر در جامعه ایران را تضمین کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده که این زنان به دلیل دادن گل به زنان در روز جهانی زنان به اتهاماتی همچون «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «ترویج فساد و فحشا» متهم شده‌اند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل همچنین به مقامات ایرانی یادآوری کرده‌اند که اعتراض به حجاب اجباری حق بدیهی این زنان است و اعمال سرکوب علیه آنها با تعهدات ایران به معاهدات بین‌المللی حقوق بشر همخوانی ندارد.

بر اساس رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر این اتهامات مژگان کشاورز از بابت اتهام «توهین به مقدسات» نیز به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

در صورت قطعی شدن این حکم و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.