ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موسوی تبریزی: کلید معمای «کشتار ۶۷» نزد ری‌شهری است

مدرس حوزه علمیه با تخصص ویژه صدور حکم اعدام می‌گوید تنها وزیر اسبق اطلاعات می‌تواند از اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ رمزگشایی کند.

چکیده سخنان موسوی تبریزی به عنوان یک شخصیت‌ اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتماد را می‌توان در یک جمله بیان کرد: «کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ اشتباه بود اما حق زندانیان هم جز اعدام نبود.» سر دیگر ماجرا به مصطفی پورمحمدی به عنوان یک چهره اصول‌گرا برمی‌گردد که سه هفته قبل اعلام کرده بود وقت تسویه حساب با مخالفان فرارسیده است. بخشی از دوقطبی انتخابات در نظام جمهوری اسلامی.

سید حسین پورمیرغفاری ملقب به آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی درباره کشتار ۶۷: برخورد کلی اشتباه بود اما مسلماً حقشان اعدام بود

سید حسین پورمیرغفاری ملقب به آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی (متولد ۱۳۲۶، تبریز) دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس سابق خانه احزاب، یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب در حوزه علمیه قم و صادرکننده حکم اعدام است. موسوی تبریزی در دوران رهبری آیت‌الله خمینی دادستان کل انقلاب و از نخستین کسانی بود که حکم شلاق در ملا عام را باب کرد. او که داماد حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه است، مدارج ترقی در دهه نخست انقلاب را در استان آذربایجان طی کرد. از جمله اقدامات او در سمت ریاست کل دادگاه‌های انقلاب در استان آذربایجان شرقی و غربی تصرف دفتر حزب خلق مسلمان در تبریز و خلع سلاح اعضای کمیته‌های این حزب و اعدام برخی از نفرات این گروه بود. او سپس در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و به سمت نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. حسین موسوی تبریزی در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتماد که چرا «معمای ۶۷» حل نمی‌شود، به محمد ری‌شهری ارجاع داد:

«این سؤال را باید از آقای ری‌شهری بپرسید که آن زمان وزیر اطلاعات بود و شروع آن ماجرا از وزارت اطلاعات بود.»

موسوی تبریزی سپس اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ را به عملیات مرصاد (فروغ جاویدان) و درخواست ری‌شهری از خمینی برای تعیین تکلیف زندانیان مجاهد مرتبط می‌کند.

 ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ سایت آیت‌الله حسینعلی منتظری، فایل صوتی اظهارات او در مرداد ۱۳۶۷  در حضور حسینعلی نیری (حاکم شرع) علی قدوسی (دادستان کل) مرتضی اشراقی، (دادستان انقلاب) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وزارت اطلاعات) را منتشر کرد. آیت‌الله منتظری از کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ به عنوان «بزرگ‌ترین جنایت» جمهوری اسلامی یاد می‌کند. آیت‌الله منتظری در بخشی از سخنانش با اشاره به نقش احمد خمینی و وزارت اطلاعات برای «برنامه‌ریزی اعدام زندانیان سیاسی از سال‌ها قبل»، می‌گوید احمد خمینی از چند سال قبل از این اعدام‌ها معتقد بوده همه اعضای سازمان مجاهدین خلق حتی کسانی که نشریات این سازمان را مطالعه می‌کنند باید اعدام شوند.

موسوی تبریزی در گفت‌وگو با اعتماد درباره این روش می‌گوید: «برخورد کلی اشتباه بود.»

و با این‌حال با تکیه بر عملیات مرصاد و با اشاره به تاریخ صدر اسلام برای توجیه کشتار می‌گوید:

«مسلماً حقشان اعدام بود. حکم شرعی برای گروهی که به یک کشور مسلمان حمله می‌‌کنند و همه آنهایی که حاضرند به حمله‌وران متعهد بمانند، در زمان امیرالمومنین هم اعدام بود. حتی حضرت‌ علی فرموده‌اند: آنهایی را که توبه نکرده‌اند و در حال فرار هستند بگیرید.»

موسوی تبریزی اما از  آن غافل نمی‌ماند که از خود سلب مسئولیت کند:

«البته من آن زمان مسئولیت نداشتم و مجلسی بودم، اما می‌دانم که آقای منتظری گفته بودند این قضیه در آینده برای نظام و انقلاب بد تمام می‌‌شود.»

مصطفی پورمحمدی اوایل مرداد سال جاری در گفت‌وگو با هفته‌نامه «مثلث» کشتار ۶۷ را به اصابت «خمپاره‌ای در جنگ به یک روستا» تشبیه کرد:

«اگر در جنگ یک خمپاره به سمت دشمن شلیک کنیم و بخورد به روستای کنار آنها باید پاسخ بدهیم که چرا به روستا خورد؟»

پورمحمدی در ادامه این گفت‌وگو پرسشگری درباره  «کشتار ۶۷» را معادل «حماقت دانست و اعلام کرد که برخلاف آنچه که روزنامه اعتماد جلوه می‌دهد معمایی در کار نیست، بلکه وقت تسویه حساب است:

 «ما هنوز تسویه‌حساب نکرده‌ایم. اکنون وقت این حرف‌ها نیست، وقت تسویه‌حساب است. به دلیل فضای روانی یا جهالت و حماقت عده‌ای ما بدهکار شده‌ایم؟ ما باید پاسخ بدهیم؟»

نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بحث کشتار ۶۷ در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران مطرح شد. بعدها در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ کشتار ۶۷ در کنار پرونده حصر مجدداً مطرح شد. اکنون که انتخابات مجلس شورای اسلامی در راه است طرح این موضوع سبب شگفتی نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    این ها جلادان تراز اول جمهوری اسلامی اند موسوی تبریزی موسوی اردبیلی صانعی هادی غفاری و حتی خلخالی خود را اصلاح می دانند و در سایه سید خندان محمد خاتمی که او نیز لاجوردی این هیولای مرگ و نیستی را فرزند رشید اسلام می خواند کمتر دیده می شوند و اتفاقا یکی از وظایف اینان زیر عبا بردن و پو شاندن و نسبی کردن کشتار های دهه شصت است جلادان اصلاح طلب بغیر از پوشش آهنین کل نظام از حمایت قلم به دست ها و انگلیسی دان های کت وشلوار ی در داخل و خارج ایرا ن نیز بر خوردارند اما طوفان نزدیک است ..دیگه تمومه ماجرا...

  • احمدرضا محمدی

    زیر خط فقر زیر خط فقر تو نان و پنیری خورده‌ای؟ کودکت را دست خالی سوی دکتر برده‌ای؟ زیر خط فقر در سرما شبی خوابیده‌ای؟ دست پینه بسته یک کارگر را دیده‌ای؟ زیر خط فقر از درماندگی خندیده‌ای؟ با شکست عزت نفست، مدام جنگیده‌ای؟ زیر خط فقر در سطل زباله گشته‌ای؟ با خجالت و نداری سوی خانه رفته‌ای؟ زیر خط فقر رخت کهنه‌ای پوشیده‌ای؟ جای خوابی بهتر از زاغه تو پیدا کرده‌ای؟ زیر خط فقر با فقر تفکر ساختی؟ زیر دست قلدرانت زندگی را باختی؟ چشم امید ز یاری خلایق بسته‌ای؟ حس نمودی از تضاد طبقاتی خسته‌ای؟ زیر خط فقر از پل خودکشی تو کرده‌ای؟ زیر دست کارفرما حس نمودی بَرده‌ای؟ چه خبر داری تو از احوال بچه‌های کار کودکی که جای تحصیل می‌برد هر سوی بار زیر خط فقر حسرت می‌خورند این بچه‌ها نه غذایی و نه آبی و نه خوابی است ای خدا! زیر خط فقر هر شب یک‌نفر باید گریست ای خدا این همه نعمت های تو از آن کیست؟ آن کسی که پول را پارو کند در خانه‌اش؟ یا کسی که درد را یک دو کند در زاغه‌اش؟ زیر خط فقر اینجا صف کشیدند مردمان هی اضافه می‌شود جمعیت محتاج نان زیر خط فقر امشب یک‌نفر جان می‌دهد زندگی نکبتش را سوت پایان می‌زند

  • کشتار مداوم, کلید معمای ج.ا.

    کشتار مداوم, کلید معمای ج.ا. نطفهء ج.ا. با ترور احمد کسروی شکل گرفت. ۳۳ سال بعد از آن, آتش سوزی سینما رکس گامی دیگر بود در آن مسیر , و اعدامهای پشت بام مدرسه رفاه, قبل از تاسیس ج.ا. نشان داد که با کی طرفیم. سرکوب های دههء شصت منجر به نهادینه کردن خشونت عریان دولتی در کشور شد. نهادهایی که تا به امروز هم با اطمینان به آنها میگویند: "هنوز تصفیه حساب داریم." منتهی موقعیت امروزه یه کم پیچیده تر از "تصفیه حساب" و بسیار متفاوت با دوران پیشین است. در این برهه از حیات (در حقیقت نزول) ج.ا, نهادهای سرکوب دیگر با یک روشنفکر, یا ژنرال های شاه, یا گروههای متمرکز (رهبری بالا به پایین) روبرو نیستند . داستان امروز روایت توده های میلیونی مردم است که روز به روز فقیرتر, عاصی تر, و از منظر جامعه شناختانه گسترده تر و عظیم تر می شوند. با مسیر و فلسفه ای از پایین به بالا.

  • farid

    روح‌الله حسینیان در زمره‌ی وکلایی است که بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون دادرسی کیفری، در پرونده‌های جرایم امنیتی، وکلای مورد اعتماد رئیس قوه قضاییه در مرحله دادسرا هستند !!و اجازه‌ی فعالیت و دسترسی به پرونده را دارند. نگاهی گذرا به پرونده‌ی این جنایتکار علیه بشریت نشان می‌دهد که چرا وی مورد اعتماد دستگاه قضایی و رئیس آن برای مداخله در پرونده‌های امنیتی است. حسینیان : در جریان انتخابات یکی از ایراداتی که به آقای رئیسی می‌گرفتند این بود که آقای رئیسی مثلاً جزء این گروهی بودند که منافقین را اعدام کردند. خُب به آقای رئیسی باید جایزه داد!. برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و نظام نوپای اسلامی هم ما بله قاطعیت نشون دادیم و باید افتخار هم بکنیم!!، من الان اعلام می‌کنم که اگر دوباره نیازمند باشیم که همون قاطعیت را به خرج بدهیم [قتل عام ۶۷]، قاطع تر، یعنی با توجه به اینکه تجربه‌ای را پشت سرگذارنده‌ایم و مسائلی را با چشم خود دیده‌ایم، قاطع تر ازپیش اقدام خواهم کرد.» حسینیان به قاتل بودن اعتراف کرده و میگوید: «آخه باباجون، آخه ما خودمان ولله یک زمان قاتل بودیم، یک زمانی زندانبان بودیم، یک زمانی همه این چیزها را گذراندیم. تا کنون صدها نفر واجبی خوردند و نمردند.»ا حسینیان دو هفته بعد از ۲۲خرداد در مجلس گفت:« این سه نفر (موسوی، رهنورد، کروبی) را به من بدهید تا اعدام‌شان ‌کنم و غائله بخوابد!.» وی پس از تظاهرات گسترده مردم تهران در عاشورای ۸۸ تدوین کننده اصلی طرحی بود که به موجب آن محاربان ظرف پنج روز اعدام می‌شدند!. حسینیان:«مرتضوی کیست؟ چه گناهی را مرتکب شده است؟ مرتضوی یکی از قضات انقلابی است که در مدت هشت سال حاکمیت اصلاح‌طلبان، مردانه در مقابل توطئه‌گران و روزنامه‌های زنجیره‌ای ایستاد. مرتضوی مردی است که در فتنه ٨٨ مقتدرانه و با بصیرت تمام ایستادگی کرد و بدون هیچ محافظه‌کاری با اخلالگران و اشرار درگیر شد. اینک باید چوب این ایستادگی را بخورد!

  • Nasim

    سناتور گراهام در یکی از هشت پیام توئیتری‌اش نوشت: «اعتماد به طالبان برای کنترل القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تندرو اسلام‌گرای در افغانستان، به عنوان جایگزینی برای نیروهای ضدتروریسم آمریکا، اشتباهی بزرگ‌تر از توافق [هسته‌ای] اوباما با ایران خواهد بود».

  • Faryad

    جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادرحکومت ایران: نفتکش گریس ۱ با تغییر نام و پرچم عازم مدیترانه ( عمان بجای سوریه? )خواهد شد!! این ابرنفتکش «تحت مالکیت روسیه است!!.»

  • آیت... شنگولیان

    بسم الله تعالی انشاءالله همیشه خداوند نگهدار همه ما روحانیون باشه. همینطور که درین چهل سال هیچی رو از ما دریغ نکرده. از پول مال و ثروت گرفته تا کنیزان صیغه ئی که مثل هلوهای بهشتی هستن. الحمدالله رب العلمین. همانطور که برادر محترمان حضرت ایت الله ولاعظما جناب ٱقای موسوی تبریزی قتل و عام زندانیان سیاسی سال ۶۷ را با زیرکی و زرنگی ماست مالی فرمودند. امیدوارم برادران جنایتکار عزیزم بتوصیه حضرت امام (لعنت و الله و علیهم وٱله) توجه فرمایند و خُدعَه رافراموش نکنند. همانند این برادر عزیزمان با زیرکی و زرنگی از خود سلب مسئولیت نموده و زیر کل جنایات چهل ساله و الخصوص کشتار سال ۶۷ بزنند.که انشاء اللّه کمافی السابق ارج وعنایات ذات الهی شامل حال همه ما روحانیون و قاتلین اسلامی تا ابد باشد. السلامم و علیکم برحمت الله و برکاته

  • همنشین بهار

    دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ آیت‌الله منتظری، رودرروی اعضای هیئت مرگ - حسینعلی نیری(حاکم شرع)، مرتضی اشراقی(دادستان)، ابراهیم رئیسی(معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی(نماینده وقت وزارت اطلاعات)، اعدام زندانیان سیاسی را که با حکم آیت‌الله خمینی، ۵ مرداد[و درواقع ۶ مرداد] همان سال آغاز شده بود، شجاعانه زیر سئوال می‌بَرَد... نشستِ آیت‌الله منتظری با قاتلین زندانیان سیاسی دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷***

  • همنشین بهار

    در نمایشنامه «شاه لیر» که دردناک‌ترین تراژدی شکسپیر محسوب می‌شود؛ دلقک شریفی را می‌بینیم که در واقع درون واقع بین خود آدمی است. دلقک در نمایشنامه شاه لیر؛ از سویی یک آدم فرزانه است که دقیقاً می‌داند چه می‌گوید و چه می‌کند و از عقل سلیم برخوردار است و از سوی دیگر با سادگی یک انسان پاک، واقعیت‌ها، و «راست هائی را که می‌پوشانیم» به رخ می‌کشد. همه ما بدون استثناء به این دلقک فرزانه که نمی‌گذارد نان را به نرخ روز بخوریم نیازمندیم. او ندای وجدان ما است که در سر هر بزنگاهی سَرک می‌کشد و ما را به دیدار خویشتن فرا می‌خواند غبارزدایی از آینه‌ها - چهل سؤال پیرامون قتل‌عام سال ۶۷ Extermination of Political Prisoners مقاله ***

  • سعید یاد

    جناب موسوی تبریزی خود یکی از جنایتکاران رزیم اسلامی است. کشتار،دستگیر ی و شکنجۀ دگر اندیشان تنها در سالهای اخر دهۀ شصت اتقاق نیافتاد، بلکه از همان فردای پیروزی انقلاب و به ویژه در سالهای نخستین دهۀ سیاه شصت. موسوی در این سالها یکی از میرغضب های رزیم بود. چهرۀ درنده اش را یکبار در زندان گردیهای او در اوایل دهۀ شصت دیده ام. البته خداوند ایشان و بقیۀ جنایتکاران رژیم را حفظ کند، چرا که ما در فردای ایران، با اینها خیلی کارداریم س.ی.