ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور کیفرخواست برای مشاور فرهنگی ارتش آلمان به اتهام جاسوسی برای ایران

شهروند دو تابعیتی آلمانی‌ـ‌افغان به یک مورد خیانت و «نقض قوانین مربوط به اسناد محرمانه در ۱۸ پرونده متهم شده است.

دادستانی آلمان اعلام کرد کیفرخواست یک کارمند ارتش این کشور به اتهام جاسوسی برای وزارت اطلاعات ایران صادر شده است. عبدالحمید س، شهروند دو تابعیتی آلمانی‌ـ‌افغان، زمستان گذشته بازداشت شده بود.  اشپیگل آنلاین در آن زمان از احتمال یک «رسوایی جاسوسی» در ارتش آلمان خبر داده بود.

کیفرخواست کارمند ارتش آلمان به جرم جاسوسی برای ایران صادر شد / عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، دفتر دادستانی فدرال در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالحمید س شهروند دو تابعیتی آلمانی‌ـافغان که ۵۰ سال سن دارد، به «یک مورد خاص و جدی» خیانت و «نقض قوانین مربوط به اسناد محرمانه در ۱۸ پرونده» متهم شده است.

مظنون که بر اساس قوانین حریم شخصی آلمان به نام عبدالحمید س. معرفی شده، به عنوان مترجم و مشاور فرهنگی به مدت چند سال در ارتش آلمان کار می‌کرد. او ۱۵ ژانویه / ۲۵ دی سال گذشته دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت است.

وبسایت خبری اشپیگل آنلاین پیشتر گزارش داده بود که متهم به اطلاعات و پرونده‌های به طبقه‌بندی شده از جمله ماموریت سربازان آلمانی در افغانستان دسترسی داشت.

اشپیگل آنلاین در آن زمان نوشت که احتمال یک «رسوایی جاسوسی» در ارتش آلمان وجود دارد. این وبسایت خبری نوشته بود دسترسی یک سازمان اطلاعاتی خارجی به منابع داخلی آلمان ممکن است موضوع بسیار مهمی تلقی شود.

موارد مشابه در گذشته معمولاً موجب جنجال‌هایی در آلمان شده‌اند، مانند مورد مارکوس آر. کارمند سازمان اطلاعات فدرال آلمان که در سال ۲۰۱۳ به عنوان مأمور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) شناخته شد. او همچنین یافته‌های خود را در اختیار مقامات روسیه قرار داد.

سال گذشته چندین مورد دیگر از اقدامات جاسوسی و اطلاعاتی ایران در اروپا فاش شد. از جمله اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی ساکن اتریش به طراحی و هدایت بمب‌گذاری در گردهمایی مخالفان حکومت ایران در فرانسه، متهم شد و در نزدیکی شهر آشافنبورگ آلمان واقع در ایالت بایرن بازداشت شد. او ظاهراً سال‌ها منابع جاسوسی ایران در بلژیک را هدایت می‌کرد.

سرویس امنیتی دانمارک نیز اکتبر گذشته (آبان‌ ۹۷) اعلام کرد که موفق شده حمله یکی از عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در خاک این کشور را خنثی کند. این رسوایی موجب شد که اتحادیه اروپا با درخواست دانمارک برای تحریم دستگاه اطلاعاتی ایران به‌‌دلیل برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در اروپا موافقت کرده است.

در سال‌های گذشته چند جاسوس ایران که ملیت‌های مختلفی داشتند نیز در آلمان بازداشت شده‌اند. از جمله یک دانشجوی پاکستانی ۳۱ ساله به نام سید مصطفی ح. که در اوایل ژوئیه سال ۲۰۱۶ بازداشت شد. او به درخواست سپاه قدس، مسیرهای رفت و آمد روزانه راینهولد روبه، سیاستمدار آلمانی و رئیس پیشین انجمن آلمان و اسرائیل را تحت نظر داشته و از او عکاسی می‌کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک