ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برخی آمبولانس‌های تهران «سلبریتی» جابجا می‌کنند

واگذاری خدمات شهری به بخش خصوصی بی‌پیامد نبود. یکی از جلوه‌های آن: سوءاستفاده از آمبولانسی‌های خصوصی در تهران.

در ایران بیش از ۱۰۰ مرکز آمبولانس خصوصی فعالیت می‌کنند. در تهران هزینه انتقال بیمار ۱۰۰ هزار تومان و در سایر شهرهای ایران ۸۰ هزار تومان تعیین شده است. مراکز آمبولانس خصوصی در تهران اما راه بهتری برای کسب درآمد یافته‌اند: جابجایی سلبریتی‌ها و برخی معلمان خصوصی در سطح شهر. آمبولانس به جای تاکسی اما با امکانات ویژه‌ای که برای حمل سریع بیمار در سطح شهر در نظر گرفته شده است.

برخی آمبولانس‌ها به جای بیمار، «سلبریتی» جابجا می‌کنند

مجتبی لهراسبی، رئیس اداره آمبولانس خصوصی ایران سه‌شنبه ۲۹ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تأیید سوءاستفاده از آمبولانس‌های خصوصی برای تردد سلبیریی‌ها در تهران وعده داد که از این پس نظارت‌ها برای جلوگیری از چنین سوءاستفاده‌هایی بیشتر می‌شود:

«برچسب‌هایی را با عنوان "برچسب سلامت" ایجاد کرده‌ایم و به آمبولانس‌های مجاز داده شده تا آن‌ها را نصب کنند. این برچسب‌ها به آمبولانس‌های متخلف داده نمی‌شوند و پروانه‌های آن‌ها را هم تمدید نمی‌کنیم. البته تقریباً این موضوع تا حد بالایی کنترل شده و وضعیت رضایتمند است. هرچند که نمی‌توان گفت به طور ۱۰۰ درصد دیگر چنین پدیده‌ای را نخواهیم دید.»

در سراسر ایران ۷۵۰ پایگاه تخت نظارت ۴۲ مرکز و با ۱۶۰۰ آمبولانس در حال فعالیت هستند. در شهرها برای هر ۲۵۰ هزار نفر و در جاده‌ها در هر ۵۰ کیلومتر یک پایگاه در نظر گرفته شده است. زمان انتقال بیمار از محل سانحه تا بیمارستان هم نمی‌بایست در شهرها از یکربع تجاوز کند. قرار بود با کمک بانک جهانی ناوگان آمبولانس‌های کشور نوسازی شود اما با خروج آمریکا از برجام این موضوع نیز به تعویق افتاد. حسن نوری معاون فنی و عملیات اورژانس کشور آبان سال گذشته از طرح دولت برای واگذاری حمل و نقل بیماران به بخش خصوصی خبر داد.

شرایط دریافت مجوز آمبولانس‌های خصوصی به این شکل است که متقاضی ابتدا می‌بایست از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدام کند. پس از موافقت، مجوز تأسیس صادر می‌شود. پس از اعلام تعداد آمبولانس و پرسنل و امکانات مرکز، بازرسان از مکان بازدید و کارت معاینه فنی صادر می‌کنند، پرسنل نیز معرفی می‌شوند و یک دوره آموزشی می‌گذرانند. آمبولانس باید حتماً مزدا باشد، لوازم داخل پلاک خورده باشد و یک خط موبایل هم مخصوص آمبولانس باشد. درآمد این مراکز به هیچ‌وجه اندک نیست، اما مالیات دولت هم سنگین است.

مجتبی لهراسبی، رئیس اداره آمبولانس خصوصی ایران در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره سوءاستفاده از آمبولانس‌های خصوصی برای جابجایی سلبریتی‌ها در سطح شهر گفت آمبولانس‌های خصوصی فقط شامل آمبولانس‌های مراکز خصوصی نمی‌شود و در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی، تامین اجتماعی و... هم تردد دارند:

«تخلفات ذکر شده، مربوط به آمبولانس‌هایی بوده که در مراکز مجاز آمبولانس‌های خصوصی نبودند، اما متاسفانه کارشان به نام این مراکز تمام می‌شود. در مجموع این برچسب‌ها کمک می‌کند که متخلفین را شناسایی کنیم.»

وزارت بهداشت تعرفه‌های آمبولانس‌های خصوصی را اعلام کرده است: ۱۰۰ هزار تومان در تهران و ۷۰ هزار تومان در سایر شهرهای ایران. اما در عمل به این شکل است که هزینه جابجایی بیمار با چانه‌زنی و بر اساس توافق بین همراهان بیمار و راننده تعیین می‌شود. بسته به فاصله منزل تا بیمارستان، نیاز به پرستار هنگام انتقال بیمار، ترافیک مسیر، مدت زمان حضور بیمار در آمبولانس و همینطور تزریقات قیمت‌ها بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    در سراسر تهران بزرگ فقط 3 مرکز آمبولانس دولتی (غیرخصوصی) باقی مانده است. تصور کنید در این شهر زلزله یا سانحۀ بزرگ دیگری رخ بدهد و مردم زیر آوار مانده باشند!!! هنوز هم البته دیوار حاشا برای عده ای بلند است و از خصوصی سازی دفاع میکنند!