ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا نام «گریس ۱» به «آدریان دریا» تغییر کرد؟

خبرگزاری فارس می‌گوید نام «آدریان» به دیوار دفاعی‌ای برمی‌گردد که امپراتور رومی آدریانوس کشیده بود. ایرج مصداقی به سابقه آدریانوس در یهودستیزی اشاره می‌کند.

نفت‌کش «گریس ۱» که در جبل الطارق توقیف شده بود، پس از رفع توقیف به «آدریان دریا» تغییر نام داد. بر اساس اطلاعات ردیابی کشتی «ریفی نیتیف» ظاهراً این کشتی به مقصد کالاماتا در یونان در حال حرکت است.

ابرنفت‌کش «گریس ۱» سابق، «آدریان دریا»ی فعلی
ابرنفت‌کش «گریس ۱» سابق، «آدریان دریا»ی فعلی

خبرگزاری فارس در مورد اینکه چرا مقامات مسئول نام «آدریان دریا» را برای این کشتی برگزیده‌اند، چنین توضیح داده است: آدریان به اسم آدریانوس، امپراتور رم در سده دوم میلادی برمی‌گردد. آدریان همچنین نام دیواری است که امپراتور کشید تا از هجوم «قبائل سلت انگلیس به رم» جلوگیری کند. به نوشته فارس «می‌توان تصور کرد که با توجه به پیروزی طرف ایرانی در آزاد کردن سوپرنفتکش آدریان دریا از دست انگلیس این نفتکش نقش دیوار آدریان را برای ایران در برابر توطئه انگلیس در دریا ایفا کرد. به عبارت دیگر آدریان دریا دیواری بود که از منافع ایران در برابر انگلیس حفاظت کرد ویکی از بهتر‌ین نام‌هایی بود که می‌شد بر  این نفتکش غول پیکر بعد از پیروزی در برابر غرب گذاشت.»

پرسش در مورد چرایی تغییر نام «گریس ۱» به «آدریان دریا» را ابتدا ایرج مصداقی، محقق سیاسی، مطرح کرد. او در مقاله‌ای ریشه عنوان «آدریان» را اسم آدریانوس، امپراطور رم دانست و این موضوع را که چرا آدریانوس برای مقامات ایرانی چنان ارجمند شده که یک کشتی را به نام او گذاشته‌اند به یهودآزاری این امپراتور برگرداند. او در این مقاله نوشت:

«شورش یهودیان در امپراطوری رم که از سال ۶۵ میلادی شروع شد و سه شورش را در بر می‌گرفت در سال ۱۳۵ میلادی با سرکوبی خونین توسط آدریان امپراطور روم پایان یافت. قیام گسترده یهودی ضد هلنی و ضد رومی در سال ۱۳۲ به رهبری سیمون بار کوخبا انجام گرفت که منجر به استقلال سیاسی یهودیان از فرامین امپراطوری روم به مدت سه سال شد. امپراطور آدریان با بیرحمی شورش یهودیان را سرکوب کرد. گفته‌ می‌شود در جریان عملیات نظامی رومی‌ها در یهودا حدود ۵۸۰ هزار یهودی کشته، ۵۰ شهر مستحکم و ۹۸۵ دهکده ویران و تعداد نامعلومی از مردم به بردگی گرفته شدند. بیتار، شهری مستحکم در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی اورشلیم ، پس از سه سال و نیم محاصره سقوط کرد. وسعت اقدامات تنبیهی علیه یهودیان همچنان مورد بحث است. امپراطور آدریان نام استان یهودا را از نقشه رومی پاک کرد و نام آن را سوریه پالستینا Syria Palaestina گذاشت. سرکوب خونین این شورش به استقلال سیاسی یهودیان از فرامین امپراطوری روم خاتمه داد و باعث آوارگی قوم یهود و پراکندگی‌شان شد.»

ایرج مصداقی با نظر به این سابقه تاریخی تأکید می‌کند: «برای کسی که با ماهیت نظام ولایی آشناست کاملاً مشخص است که در ذهن تاریک‌اندیش سپاهیان پاسدار و تاریک‌خانه‌های نظام چه می‌گذرد. آیا فرماندهان کودن سپاه به دنبال نابودی "یهودا" و تشکیل دوباره استان Syria Palaestina هستند؟ بدون شک، تغییر نام نفتکش "گریس ۱" به "آدریان دریا" همان سیاستی را دنبال می‌کند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نوشتن شعار نابودی اسرائیل به زبان عبری روی موشک‌های بالستیک دنبال می‌کرد.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: باعث تأسف است به نفتکش حکومت ایران (مالک اصلی اش روسیه میباشد) که در ساحل جبل الطارق توقیف شده بود، اجازه داده شد برود!. اگر حکومت ایران موفق شود از محموله نفتی این نفتکش سود ببرد، سپاه پاسداران پول بیشتر و ثروت بیشتر و منابع بیشتری برای ادامه فعالیت‌های تروریستی خود خواهد داشت».

  • Faryad

    جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادرحکومت ایران: نفتکش گریس ۱ با تغییر نام و پرچم عازم مدیترانه ( عمان بجای سوریه? )خواهد شد!! این ابرنفتکش «تحت مالکیت روسیه است!!.»