ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار ماهنامه ادبی-هنری عصر جمعه - گفت‌وگو با رضا کاظمی

«عصر جمعه» به صورت چاپ کاغذی انتشار خود را آغاز کرده است. این ماهنامه با نگاهی نوستالژیک به نشریات و مجلات کاغذی، می‌کوشد تا بازتابی از دنیای کلاسیک در جهان مدرن باشد.

این روزها به دلایل مختلف، تنها تعداد محدودی از نشریات و مجلات ادبی در خارج از ایران منتشر می‌شوند. علاوه بر این اغلب این نشریات به دلایلی همچون مخاطب کم و پراکنده و نیز تأمین هزینه‌های مورد نیاز برای انتشار یک نشریه، عمدتا به صورت رایگان و به روش‌های آنلاین در اختیار مخاطب قرار داده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی و شیوه‌های نوین و پرمخاطب‌تر ارائه مطالب در دنیای دیجیتال، سوالی که پیش روی ما قرار می‌گیرد این است: جایگاه نشریات و مجلات کاغذی ولو در صورت تأمین هزینه‌های مالی و دیگر مشکلات، در این میان کجاست و چه آینده‌ای برای آن می‌توان متصور شد؟

تصویری از جلد نخستین شماره ماهنامه عصر جمعه

در میانه دنیایی که برای عرضه سریع‌تر مطالب به مخاطب با سرعت به سمت روش‌های گوناگون آنلاین پیش می‌رود، به تازگی در شهر مونترال کانادا، ماهنامه‌ای ادبی-هنری به نام «عصر جمعه» به صورت چاپ کاغذی انتشار خود را آغاز کرده است. این ماهنامه با نگاهی نوستالژیک به نشریات و مجلات کاغذی، می‌کوشد تا بازتابی از دنیای کلاسیک در جهان مدرن باشد.

تاکنون ۶ شماره از ماهنامه عصر جمعه منتشر شده است. عصر جمعه با انتشار مطالبی در حوزه ادبیات از جمله شعر، داستان، نقد ادبی، گفت‌وگو و در حوزه هنر با نگاهی به انواع مختلف حوزه‌های هنری مانند سینما، کاریکاتور، عکاسی و غیره سعی دارد راهش را به سوی مخاطبانش باز کند.

زمانه برای آشنایی هر چه بیشتر با این ماهنامه ادبی-هنری با رضا کاظمی، شاعر، نویسنده و هنرمند ساکن کانادا و سردبیر ماهنامه عصر جمعه گفت‌وگو کرده است.

رضا کاظمی در گفت‌وگو با زمانه درباره چگونگی شکل‌گیری این ماهنامه، مشکلات و چالش‌های انتشار نشریه ادبی-هنری به صورت چاپ کاغذی در خارج از کشور و همچنین از نحوه ارائه و رساندن آن به دست مخاطب می‌گوید.

گفت‌وگوی زمانه با رضا کاظمی را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

رضا کاظمی درباره علت انتشار ماهنامه به صورت چاپ کاغذی می‌گوید:

«انتشار ماهنامه عصر جمعه علت‌های مختلفی دارد. در خارج از ایران متأسفانه سال‌هاست که دیگر نشریه کاغذی و جدی‌ای منتشر نمی‌شود و خلأ آن را احساس می‌کردم. نشریه آنلاین به نظرم اشباع شده و همه سعی می‌کنند به صورت آنلاین نشریات را منتشر کنند. شاید بتوان این‌گونه پرسید که چرا نباید نشریه کاغذی منتشر کرد؟ علاوه بر این‌ها مجلات و نشریات کاغذی برای من و هم نسلان من یک نوستالژی خاصی دارد.»

رضا کاظمی مهم‌ترین مسئله برای انتشار یک ماهنامه به صورت چاپ کاغذی را مشکلات مادی می‌داند و در این باره می‌گوید:

«عمده‌ترین چالش برای انتشار نشریه کاغذی، تأمین هزینه‌های چاپ و پخش آن است. دوم پیدا کردن مخاطب و مخاطبی که از آن استقبال بکند و حاضر شود بابت آن هزینه‌ای پرداخت کند. به همین خاطر این مجله با تیراژ بالا چاپ نمی‌شود، بنا به درخواست متقاضیان ماهنامه منتشر می‌شود و تعداد محدودی را به صورت چاپ دیجیتال منتشر می‌کنیم.»

رضا کاظمی معتقد است در خارج از ایران استقبال از نشریات و مجلات کاغذی بسیار پایین است و این مسئله نیازمند یک آسیب‌شناسی است.

ماهنامه عصرجمعه علاوه بر کانادا و برخی کشورهای اروپایی، به صورت زیر زمینی در ایران نیز منتشر می‌شود و به دست مخاطبان و علاقه‌مندان به ادبیات و هنر می‌رسد. اگر شما هم علاقه‌مند به تهیه این نشریه هستید می‌توانید با ایمیل asrejomeh.magazin@gmail.com مکاتبه کنید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.