ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی: مفسد اقتصادی، واردکننده داروی تقلبی، بی‌گناه یا قربانی؟

معلوم نیست این بازداشت مربوط به شبکه مفاسد اقتصادی حوزه داروست یا پرونده داروی سالک، اما یک نماینده از ورود نهادهای امنیتی به ماجرای فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده بود.

- سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با قدرشناسی از اهالی رسانه که با حساسیت اخبار مربوط به این سازمان را پیگیری می‌کنند، پاسخ‌گویی را وظیفه خود می‌داند، اما تا زمان اعلام دستگاه‌های مسئول از انتشار جزئیات بیشتر در «این زمینه» معذور است.

این زمینه در اطلاعیه روابط عمومی سازمان تدارکات پزشکی، یعنی بازداشت علی فرجی، رئیس این سازمان.

علی فرجی، مدیر بازداشت شده سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر

خبرهای مربوط به بازداشت علی فرجی از روز دوشنبه ۲۸ مرداد در رسانه‌های داخلی منتشر شد.

در اطلاعیه روابط عمومی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌ احمر اما آمده است:

«صبح روز یک‌شنبه ۲۷ مرداد، ماموران با حضور در دفتر رئیس سازمان تدارکات پزشکی از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سوالات و ابهامات موجود در خصوص یکی از پرونده‌های مربوط به واردات یک نوع داروی مورد نیاز کشور آنها را همراهی کند.»

این دارو بر اساس اعلام رسمی هلال احمر در همین اطلاعیه، گلوکانتیم نام دارد که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز (سالک) است.

اواخر خرداد ماه امسال اسکان ‌نیوز گزارش کرده بود که استفاده از «داروی جعلی گلوکانتیم»، منجر به مرگ دو بیمار مبتلا به سالک شده است. در این خبر، واردکننده این دارو سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر معرفی و گفته شده بود:

«سازمان جهانی بهداشت در اطلاعیه‌ای که حدود سه ماه پیش منتشر شده است، درباره جعلی بودن این دارو هشدار داده و اعلام کرده است این دارو در کشور ایران و پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی قربانی نیز گرفته است.»

۲۸ خرداد ماه اما سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در واکنش به این خبر شایعه واردات داروی جعلی گلوکانتیم به ایران را تکذیب کرد:

«این سازمان با توجه به اپیدمی شدن بیماری لیشمانیوز (سالک) در کشور و همچنین به علت عدم وجود داروی «گلوکانتیم» ساخت کارخانه سنوفی، آبان ماه ۹۷ با درخواست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای تأمین فوریتی این دارو با برند گلوکاتیم از کشور هندوستان اعلام آمادگی کرده است و با اخذ مجوزهای لازم مقدار ۵۰ هزار دوز داروی گلوکاتیم ساخت شرکت (PRG/Intact Drug and Pharmaceutical) در تاریخ سوم آذر ماه ۱۳۹۷ (ظرف کمتر از یک ماه) تأمین کرده است. همچنین این دارو پس از تأیید مدارک کارخانه سازنده این دارو، خط تولید و خود فرآورده توسط سازمان غذا و دارو و پس از نصب برچسب اصالت، با نظر سازمان غذا و دارو برای مصرف بیماران در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.»

در اطلاعیه تازه این سازمان به دنبال بازداشت رئیس آن نیز بر لزوم پرهیز از انتشار شایعات و گمانه‌زنی‌های نادرست تا زمان ارائه نظر نهایی از سوی نهادهای ذی‌ربط و لزوم حفظ آبروی افراد تاکید شده است.

در عین حال اما سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر تایید کرده است که موضوع واردات این دارو از سوی نهادهای مسئول در حال بررسی است و برای یکی از مراجع واردات این دارو یعنی سازمان تدارکات پزشکی و رییس فعلی آن [علی فرجی]، قرار وثیقه تعیین شده است.

این بیانیه همچنین احتمال بروز مشکلات و سوءتفاهم را در هر مجموعه‌ای طبیعی دانسته و از حداکثر همکاری با دستگاه‌های رسیدگی کننده در این زمینه خبر داده است.

علی فرجی از ۳۰ اردیبهشت سال ۹۷ با حکم علی‌اصغر پیوندی به عنوان سرپرست سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر منصوب شد. او فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی» و دارای تخصص کودکان و نوزادان از همین دانشگاه است.

فرجی پیش از این قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مدیر دفتر طرح و برنامه معاونت درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، عضو گروه بالینی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی، مسئول تاسیس اولین مراکز تخصصی توانبخشی پزشکی، طراح آیین نامه بیمارستان توانبخشی، موسس و مسئول فنی درمانگاه کودکان پگاه، مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس اداره نظارت و بازرسی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی»، دبیر کمیته تحقیق و توسعه معاونت درمان دانشگاه و سرپرست داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی» بوده است.

بازداشت فرجی در حالی‌ست که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۲۳ تیر ۹۸ از وجود «شبکه‌های پیچیده و با نفوذ فساد و انحصار» در بخش تجهیزات پزشکی و دارو خبر داده و گفته بود:

«یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده و به چه کسی داده است.»

مشخص نیست که بازداشت علی فرجی در ارتباط با اظهارات وزیر بهداشت درباره شبکه فساد اقتصادی در حوزه تولید و واردات دارو است یا درباره پرونده واردات داروی سالک، اما ۱۹ مرداد ۹۸، حیدر‌علی عابدی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از ورود نهادهای امنیتی به ماجرای فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده بود.

عابدی با تاکید بر ورود نهادهای امنیتی به پرونده فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفته بود این نهادها باید متخلفان را شناسایی کنند تا با معرفی آنها ابهام‌زدایی شود:

«این داستان که پول واردات دارو و تجهیزات گم شده و دولت نمی‌تواند آن را پیدا کند، درست نیست. قطعا کسانی که به بیت‌المال خیانت کرده‌اند رها نخواهند شد.»

این احتمال را هم می‌توان در نظر داشت که او قربانی سناریوی تازه‌ طراحی شده‌ای از سوی نهادهای امنیتی باشد.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • طاهر

      با سلام؛پس از ورود آقای نمکی به دستگاه بهداشت ودرمان خیلی از مسایل مافیایی دوران دکتر هاشمی وباند بازیهایش دارد بر ملا میشود وبا شفاف سازیهای آقای دکتر نمکی احتمال آن هست که ایشان هم مانند دکتر نجفی وشفاف سازهایش در عملکرد فساد شهرداری قالیباف به مزاق دستگاه متعلق به نظام خوش نیاید و بتدریج به سرنوشتی مانند برج میلاد در زمان دکتر نجفی دچار شود،چون دکتر هاشمی هم علی رغم اشتباهاتش من ندیدم که از طرف نیروهای نظام مورد فشار باشه واحتمالا بسیار هم مورد وثوق بود.

    • farid

      با مدیریت جهانی مدیران حکومت ولایت فقیه ٫ بعد از گذشت 5 ماه از سیل، کارون بار دیگر با مشکلات خشکی و کم آبی و خشک شدن روبرو شده است!! این در حالیست که ۷۵ درصد مزارع کشاورزی اسراییل با سیستم قطره ای و ازتصفیه فاضلاب آبیاری میشوند و بسیاری از محصولات کشاورزی صادر میشوند!