ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استرالیا به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز پیوست

نخست‌وزیر استرالیا، تهران را به انجام «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» متهم کرد و اعلام کرد کشورش در خلیج فارس در کنار آمریکا به مدت محدودی به وظیفه خود عمل می‌کند.

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد این کشور به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا که قرار است از کشتی‌ها و نفت‌کش‌های در حال عبور از خلیج فارس محافظت کنند، می‌پیوندد.

رفت و آمد نفتکش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز (عکس: آرشیو)

 روزنامه «سیدنی مرنینگ هرالد» گزارش داد که ساعتی بعد از برگزاری جلسه شورای امنیت درباره بررسی چالش‌های فراروی صلح و امنیت در خاورمیانه نخست‌وزیر استرالیا، تهران را به انجام «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» متهم کرد. موریسون گفت:

«این رفتار بی‌ثبات‌کننده، تهدیدی علیه منافع استرالیا در منطقه است. دولت به این تصمیم رسیده که همکاری با شریکان بین‌المللی و ایفای نقش [در ائتلاف تحت رهبری آمریکا] در راستای منافع ملی استرالیا است. همکاری ما، دامنه محدودی خواهد داشت و در یک چارچوب زمانی معین انجام خواهد گرفت.»

ایالات متحده آمریکا قصد دارد به پیشنهاد بریتانیا برای تأمین ثبات در دریانوردی یک ائتلاف دریایی در تنگه هرمز تشکیل دهد. کره جنوبی، لهستان و بحرین برای شرکت در ائتلاف اعلام آمادگی کرده‌اند. آلمان و فرانسه تاکنون رغبتی نشان نداده‌اند و ژاپن هم هنوز به تصمیم نرسیده است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، چهارشنبه ۲۳ مرداد/ ۱۴ اوت در یک نشست خبری که در برلین برگزار شد اعلام کرد در نشست‌هایی در هلسینکی مشارکت کشورهای اروپایی در ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا برای تأمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز به بحث گذاشته می‌شود. به گفته مرکل قرار است نائلی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند هماهنگی‌های لازم برای تشکیل این نشست‌ها را انجام دهد. وزیران خارجه و دفاع کشورهای اروپایی در نشست های هلسینکی شرکت دارند.  محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفرش به فنلاند طرح مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای را به عنوان بدیل ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز مطرح کرد.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنانی در جلسه شورای امنیت اعلام کرد کشورهای ساحلی مسئولیت امنیت خلیج فارس را بر عهده دارند و دخالت نیروهای خارجی دراین آبراه راهبردی، به هر بهانه‌ای که باشد، بی‌ثبات کننده، غیرقابل قبول و محکوم به شکست است:

 «به عنوان کشور دارای طولانی‌ترین سواحل درخلیج فارس و دریای عمان، ایران مصمم است تا ایمنی و امنیت ناوبری دریایی در این منطقه، بویژه در تنگه هرمز را تضمین کند. ما به دنبال رویارویی نیستیم ولی در برابر نقض حاکمیت خود بی‌تفاوت نخواهیم بود و برای حفظ امنیت مرزها و تأمین منافع خویش، با قوت تمام از خود دفاع خواهیم کرد.»

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سه‌شنبه ۲۹ مرداد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران (وابسته به صدا و سیما) گفت:

«ما به کشور‌های صنعتی، کشور‌های دوست و کشور‌هایی که از نفت و گاز خلیج فارس استفاده می‌کنند اعلام می‌کنیم، زیر بار حضور آمریکا و انگلیس و هر کشور دیگری که بخواهد آتش‌بیار منطقه باشد نخواهیم رفت.»

منطقه خلیج فارس شاهد شش حمله به تانکرهای نفتی در هفته‌های اخیر بوده است. آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته است اما ایران دخالت در حملات به نفت‌کش‌ها را رد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.