ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت برای بررسی آزمایش موشکی آمریکا تشکیل جلسه می‌دهد

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه و چین برگزار می‌شود. این دو کشور آمریکا را متهم کرده‌اند که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته.

روسیه و چین از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کردند در روز پنجشنبه ۳۱ مرداد/ ۲۲ اوت برای بررسی برنامه موشک‌های میان‌برد آمریکا با کلاهک هسته‌ای تشکیل جلسه فوق‌العاده دهد. روسیه و چین ایالات متحده آمریکا را متهم کرده‌اند که با آزمایش موشکی اخیرش صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است.

شورای امنیت  ــ عکس: AFP

وزارت دفاع آمریکا دوشنبه گذشته (۲۸ مرداد/ ۱۹ اوت) اعلام کرد که یک موشک کروز متعارف (غیر اتمی) را آزمایش کرده  و این موشک پس از طی ۵۰۰ کیلومتر به هدف مورد نظر برخورد کرده است. از زمان پایان یافتن پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که یادگار دوران جنگ سرد بود، این نخستین  بار است که چنین عملیاتی انجام می‌شود.

روسیه می‌گوید موشکی که اخیراً آمریکا آزمایش کرد قبل از خروج واشنگتن از معاهده «منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای» ساخته شده و بنابراین نقض مفاد آن بوده است. دیمیتری پولانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد چهارشنبه‌شب (به وقت محلی) در جمع خبرنگاران گفت مسکو به دلیل تهدیدهایی که آمریکا با نقض تعهداتش، در خصوص استقرار و توسعه موشک‌‌های میان‌برد انجام داده خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت شده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز اعلام کرد که هدف از آزمایش موشکی ایالات متحده ارسال پیام برای چین بود و نه برای روسیه:

«ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که رفتار غلط چین را می‌توانیم تصحیح کنیم به این شکل که ما هم از موشک‌های میان‌برد برخورداریم.»

وزیر دفاع آمریکا در سفرش به استرالیا اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد در آسیا سامانه‌های موشک میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نصب کند. اسپر بعد از بازگشت از روسیه هم اعلام کرده بود که کرملین با موشک‌های میان‌برد اروپا را هدف قرار داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز گذشته اعلام کرد که ایالات متحده اکنون می‌تواند سامانه‌های موشک‌های میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را در رومانی و لهستان نصب کند و اگر چنین شود کرملین این اقدام را به عنوان تهدید درک می‌کند. آمریکا اما اعلام کرد برنامه‌ای برای استقرار موشک در رومانی و لهستان ندارد.

جمهوری خلق چین که پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد (آی ان اف) را امضا نکرده بود از یک زرادخانه بزرگ موشکی برخوردار است. جنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین دو روز قبل گفته بود آزمایش موشکی آمریکا سبب رقابت تسلیحاتی و درگیری‌های تازه‌ای خواهد شد که امنیت منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد.

پیونگ یانگ هم هشدار داد که آزمایش موشکی اخیر آمریکا و همچنین استقرار جنگنده‌های اف ۳۵ در کره جنوبی به جنگ سرد در منطقه دامن می‌زند.

 بر اساس پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی ان اف) موشک‌های زمین به هوا با برد متوسط بین ۵۰۰ و ۵۵۰۰ کیلومتر منع شده بودند، این پیمان در حقیقت توانایی دو کشور برای حمله اتمی به صورت ناگهانی را کاهش می‌داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.