ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حذف صفرها از پول ملی بر اشتغال و توزیع درآمد اثری ندارد»

 حسین درودیان، کارشناس پولی و بانکی می‌گوید مشکل اصلی این است که دارایی‌های بانکی در اقتصاد گردش نمی‌کند.

حسین درودیان، کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت با حذف صفرها از پول ملی ایران نمی‌توان انتظار داشت که متغیرهایی مانند تورم، اشتغال یا توزیع درآمد بهتر شود.

عکس: آرشیو

چهارشنبه ۳۰ مرداد، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد. بر اساس این لایحه واحد پول ایران به تومان تغییر می یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد ریال پارسه است. دوره گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» که در این قانون «دوره گذار» نامیده می‌‌شود. پس از پایان دوره ‌گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

حسین درودیان، کارشناس پولی و بانکی پنجشنبه ۳۱ مرداد در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد حذف چهار صفر از پول ملی را اقدامی غیرضروری دانست. این کارشناس و استاد دانشگاه گفت در حال حاضر وام‌هایی که بانک‌ها پرداخت کرده‌اند یا سرمایه‌گذاری‌هایی که در اقتصاد ایران انجام داده‌اند قابل وصول نیستند. به همین سبب دارایی‌های بانک‌ها در اقتصاد گردش نمی‌کند و تأمین مالی اقتصاد ایران مختل شده است. درودیان درباره پیامدهای بحران در نظام بانکی ایران گفت:

«بسیاری از بنگاه‌ها با چالش مواجه شده و نقدینگی در حال رشد است بدون اینکه اقتصاد تأمین مالی شود که تأثیرات بسیار مهمی بر اقتصاد ایران دارد و آن را آزار می‌دهد. بنابراین حل و فصل این مشکل باید در اولویت باشد هر چند که زمان‌بر است.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه سخنانش گفت:

«سیاست پولی با ابزارهایی مانند نرخ سود یا نقدینگی و همچنین هدایت نقدینگی جهت تامین مالی بنگاه‌ها به دنبال اهدافی مانند تحت تاثیر قرار دادن تولید یا تورم هستند. بنابراین با این اقدام نمی‌توان انتظار داشت که متغیرهایی مانند تورم، اشتغال یا توزیع درآمد بهتر شود.»

فرشاد مؤمنی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، رئیس مؤسسه دین و اقتصاد و مشاور ارشد اقتصادی میرحسین موسوی قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز حذف صفرها از پول ملی را «اقدام نمایشی» دانسته و گفته بود:

«در شرایطی که اقتصاد کشور با طیف گسترده‌ای از بحران‌های بزرگ و کوچک روبه‌رو است، در غیاب برنامه، سیاست و تعهد جدی برای مهار سیاست‌های ضدتوسعه‌ای، ناهماهنگی در عرصه سیاست‌گذاری، مهار آزمندی‌ها، مهار سلطه بلامنازع دلال‌ها، جنبه نمایشی این موضوع در اولویت خواهد بود.»

به‌گفته او، به‌ دلیل نبود اراده، سیاست و برنامه‌، این ظرفیت وجود دارد که حذف صفرها از سیاست‌های تورم‌زا حساسیت‌زدایی کند و این یک «خطر بسیار بزرگ» است.

بانک جهانی اعلام کرده است که نرخ تورم در ایران از حدود ۱۰ درصد در نیمه سال گذشته به حدود ۵۲ درصد افزایش یافته است. با خروج آمریکا از برجام ریال حدود ۷۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدی

    متاسفانه گوش دولتیان به هیچ حرفی شنوا نیست تمام نسخه های اقتصادی دولت روحانی با شکست سنگین مواجه شده و مردم به مثابه موش آزمایشگاهی برای تست نسخه های شفا بخش دولتیان تبدیل شده اند دولت به جای بهبود شرایط اقتصادی و وضغیت کمرشکن تورم و هزینه های سرسامآور زندگی و همچنین به جای بهبود شاخصه های اقتصادی به دنبال تحمیل شرایط سختتر برای ملت است.دولت روحانی به دنبال قالب کردن مدلی جدید از ریاضت اقتصادی به ملت ایران است.تا اینجای کار تاوان تمام اشتباهات و هزینه های اشتباهات نظام جمهوری اسلامی را مردم بیچاره پرداخت کرده اند.متاسفانه دولت با طراحی سناریویی زیرکانه و عوامفریبانه در صدد کاهش روانی بار تورم به نام حذف چهار صفر از پول ملی است البته تجربه نشان داده شکست مفتضحانه دیگری در کارنامه دولت به ثبت خواهد رسید و ملت قربانی توطئه دولت خواهند شد...

  • ناشناس

    اجرای این طرح بطور بدبینانه یک علت دیگر هم میتواند داشته باشد...تا پایان طرح هیچ جنبشی سراسری رخ نمی دهد همه منتظر میمانند تا پولشان تبدیل شود!