ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران

تا کنون دست‌کم ۳۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های ارسباران سوخته است. مسئولان محلی از کمبود امکانات گلایه کرده اند.

آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران (قره‌داغ)‌ در استان آذربایجان شرقی از ۲۸ مرداد آغاز شده است. مسئولان محلی از نبود امکانات گلایه کرده اند. رئیس ستاد بحران کشور پنج‌شنبه شب ۳۱ مرداد در آذربایجان حاضر شد.

آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران ــ عکس: فارس

علیرضا بیگ‌پور، رئیس روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان پنج‌شنبه شب به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که تا کنون «۳۰۰هکتار از پوشش گیاهی، مرتعی، مشجر و نیمه مشجر این شهرستان [خانقاه] در محدوده روستاهای مرداناقم، کلوانق و خانقاه دچار حریق شده».

او احتمال «انسانی‌بودن» عامل آتش‌سوزی را رد نکرد و از تحقیقات قضائی درباره آن خبر داد.

خبرگزاری فارس از «سه مصدومیت»‌ در آتش‌سوزی خبر داده. هنوز آمار رسمی دقیقی از قربانیان آتش‌سوزی در دست نیست.

جنگل‌های ارسباران با وسعت ۱۶۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل واقع‌اند.

اخبار ضدونقیض از وضعیت آتش‌سوزی

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) صبح پنج‌شنبه در گفت‌و‌گو با سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها و مراتع از نبود تجهیزات برای اطفای حریق در «مناطق صعب‌العبور جنگلهای قره داغ» خبر داد. عباس‌نژاد گفته بود:

«بیش از ۴۰ساعت است که حریق در این منطقه شروع شده و ۱۰۰ نفر از نیروهای برای اطفا در منطقه حضور دارند اما متاسفانه تاکنون موفق نشده اند که این آتش را خاموش کنند...ما تلاش های بسیاری کردیم ‌تا بتوانیم‌ از سازمان مختلف دو دستگاه بالگرد برای اعزام نیرو و اطفای حریق تهیه کنیم اما متاسفانه موفق نشدیم.»

فرمانده یگان حفاظت مشکل را به کمبود بودجه و عدم همکاری نهادهای دیگر ربط داده بود:

«در حال حاضر سازمان هلال احمر در منطقه بالگرد دارد و می تواند به کمک کند. همچنین هوانیروز می تواند از استانهای همجوار به ما کمک کند اما متاسفانه به دلیل اینکه در سه سال گذشته درحالیکه به ما کمک کردند اما ما نتوانستیم اعتبار لازم را برای آنها فراهم کنیم، امسال به ما کمک نمی کنند.»

به گفته عباس‌نژاد،‌ یک بخش از آتش را مهار کرده اند اما بخش دیگر هنوز باقی مانده است. اما هشدار داد که کار سختی در پیش است:

«سطح جنگل و مراتع پوشیده از علفهای خشک شده است و وقتی درگیر حریق شود دیگر نمی توان به راحتی آن را اطفا کرد.»

با این حال چند ساعت بعد علی امیری راد، فرناندار خداآفرین به ایلنا گفت که «۹۵ درصد از آتش‌‌سوزی‌ جنگل‌های ارسباران اطفا شد». او گفت: «فقط پنج درصد، آن هم به صورت لکه‌گیری و پاکسازی». او با تکذیب مصاحبه‌های دیگرش در فضای مجازی از «نیروهای ارتش دلاور و سپاه پاسداران و بسیج» تشکر کرد.

در فضای مجازی (اینستاگرام) از فرماندار خداآفرین این خطاب «در پاسخ به تماس برخی از کاربران سئحراما [یک کانال تلگرامی] و اعلام آمادگی نیروهای مردمی داوطلب برای مهار آتش‌سوزی» منتشر شده بود:

«از کمک نیروهای داوطلب آشنا به منطقه استقبال می‌کنیم. با توجه به ماهیت کوهستانی و جنگلی منطقه و برای پرهیز از خسارت‌های ناخواسته در این مرحله می‌توانیم از کمک تیم‌های داوطلب مردمی که با شرایط جنگلی و کوهستانی منطقه آشنایی دارند، بهره‌مند شویم. با توجه به محدودیت امکانات و شرایط خاص جغرافیایی، داوطلبانی که می‌توانند تجهیزات مناسب از قبیل بیل، بیلچه، قمقمه‌ی آب، پوتین و کفش مناسب و... تهیه کنند، به محل استقرار مدیریت بحران در پاسگاه منابع طبیعی کلاله مراجعه کنند.»

نیروهای مردمی که در فاجعه‌های طبیعی سال‌های اخیر به کمک شتافته اند، گاه و بیگاه با برخورد امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شده اند.

فرماندار خداآفرین در گفت‌و‌گویی دیگر عصر پنج‌شنبه گفت که «تا ساعت ۱۲ الی ۱۳ ظهر آتش مهار شده بود اما با شروع وزش باد دوباره شعله های آتش بلند شده اند.»

پس از آن مقامات بلندپایه‌تر به گفت‌و‌گو پرداختند.

به گزارش ایسنا، محمد علی آل هاشم، امام جمعه تبریز پنج‌شنبه شب به امیر حاتمی، وزیر دفاع تلفنی زنگ زد و از او خواست تا امکانات را برای اطفای حریق تجهیز کنند.

اسماعیل نجار، رئیس ستاد بحران ایران پنج‌شنبه شب به آذربایجان شرقی رفت. محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا بامداد جمعه (به وقت محلی) گفت که صدهاتن از نیروهای نظامی و کارگران مجتمع معدن مس برای اطفای حریق به منطقه اعزام شده اند.

به گفته پورمحمدی، تاریکی هوا ادامه عملیات را به ناگزیر به فردا موکول کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.