ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت اطلاعات: می‌خواستند با تحریک جانبازان تجمعات اعتراضی راه بیندازند

اداره کل اطلاعات خراسان رضوی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در آستانه انتخابات «توطئه جدیدی» را در مشهد خنثی کرده است. بازداشت‌شدگان همان امضاکنندگان نامه استعفا خامنه‌ای‌اند.

اداره کل اطلاعات خراسان رضوی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «توطئه جدیدی» را در مشهد خنثی کرده است. بر اساس این اطلاعیه گروهی از مخالفان «با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی انسجام یافته و با طراحی و برنامه‌ریزی هدفمند» به دنبال ایجاد «توطئه و آشوب جدید» در کشور بودند. بر این اساس بازداشت‌شدگان قصد داشتند با «تحریک جانبازان و ایثارگران» در مشهد تجمعات اعتراضی راه بیندازند.

وزارت اطلاعات: می‌خواستند با تحریک جانبازان تجمعات اعتراضی راه بیندازند

 رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته در سخنانی که به مناسبت روز صنعت دفاعی و رونمایی مجدد از سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ ایراد کرد با اشاره به اعتراضات سال ۹۶ در بیش از ۱۰۰ شهر ایران ادعا کرد که اعتراضات سراسری در اثر برنامه‌ریزی آمریکا و برای آغاز یک جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی به راه افتاد.

چند ساعت بعد وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که با استفاده از عوامل نفوذی خود موفق شده به شبکه‌ای از مخالفان که در مشهد فعال بودند راه پیدا کند. در ادامه این گزارش آمده است:

«آنها با تحریک احساسات اقشار مختلف جامعه به ویژه ایثارگران و جانبازان انقلاب اسلامی و تحریک اقوام و مذاهب ضمن برپایی تجمعات اعتراضی قصد داشتند با همکاری رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند، به تدریج فضای جامعه را ملتهب نمایند.»

وزارت اطلاعات در این بیانیه می‌گوید شبکه مورد ادعا، قصد داشت در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی «با برقراری ارتباط برنامه‌ریزی شده با نامزدهای منتقد ضمن تند کردن مواضع آنان از فضای باز سیاسی برای ایجاد آشوب و درگیری‌های داخلی» استفاده کنند.

وزارت اطلاعات در این بیانیه هویت و تعداد بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده و صرفاً به طور ضمنی چنین جلوه داده که معترضان ظاهراً در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بوده‌اند.

حسن جعفری، معاون استاندار خراسان رضوی اما در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید شبکه موردنظر وزارت اطلاعات شامل همان افرادی بوده که بیانیه ۱۴ نفر را امضا کرده بودند و عده‌ای از آن‌ها قبل از این مقابل ساختمان دادگستری مشهد بازداشت شده بودند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی درباره بیانیه وزارت اطلاعات که ادعا می‌کند آن‌ها با نامزدان منتقد در ارتباط بودند گفت:

«این موارد تفسیر افرادی است که خبر را منتشر می‌کنند. اقدام و طراحی آن‌ها در مرحله بازجویی است و هنوز اعترافی نکردند که هدفشان کاندیدا‌ها و انتخابات بوده است. آن‌ها قصد ایجاد ناامنی داشتند، اما اینگونه نبوده که هدف خاصی را مشخص کنند.»

یکشنبه ۲۰ مرداد گروهی از فعالان مدنی در حمایت از کمال جعفری یزدی مقابل ساختمان دادگستری مشهد تجمع کرده بودند که مأموران امنیتی بی‌هیچ دلیلی به این تجمع آرام و عاری از خشونت یورش بردند و عده‌ای از تجمع‌کنندگان را بازداشت کردند. کانال رسمی ۱۴ فعال مدنی ایران تعداد بازداشت‌شدگان را ۱۵ نفر اعلام کرده است. برخی از بازداشت‌شدگان عبارتند از: محمد نوری‌زاد، جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، فاطمه سپهری، عبدالرسول مرتضوی، غلامحسین بروجردی، حوریه فرج‌زاده، پوران ناظمی و مرتضی قاسمی.

کمال جعفری یزدی فروردین سال جاری به دلیل راه‌اندازی کانالی در تلگرام برای بحث و گفت‌وگو بازداشت و به اتهاماتی مانند «تلاش برای براندازی» و «توهین به رهبری» به ۱۳ سال حبس محکوم شده بود. او یکی از جانبازان است. اشاره وزارت اطلاعات به قصد «تحریک جانبازان و ایثارگران» احتنالا به پرونده او اشاره دارد.

این فعالان مدنی خواهان اصلاح قانون اساسی به ویژه اصل ۱۷۷ و استعفای علی خامنه‌ای شده بودند.

در اعتراضات سال ۹۶ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر وقت کشور، بر اساس گزارشی که شورای عالی امنیت ملی ایران تهیه کرد و با استناد به گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، عوامل نارضایتی‌ها را داخلی و بدون هیچ‌گونه دخالت از خارج کشور عنوان کرده و گفته بود یک جرقه کافی بود تا اعتراضات شعله‌ور شود.

در جریان اعتراضات سراسری در ایران خبرهایی مبنی بر دخالت امام جمعه مشهد در شکل‌گیری اعتراضات مشهد مطرح شده بود. برخی رسانه‌های داخلی در آن زمان به نقل از کانال تلگرام غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گزارش داده بودند که امام جمعه مشهد به دلیل «اقدام پشت‌پرده برای به راه‌اندازی تجمعات خیابانی مشهد» به شورای عالی امنیت ملی احضار شده و علی شمخانی هم به او تذکر شدیدالحن داده و علم‌الهدی را تهدید کرده که پرونده‌اش را به دادگاه ویژه روحانیت می‌فرستد و امام جمعه مشهد هم خواهان بخشایش «امام زمان و مقام معظم رهبری» شده. دفتر امام جمعه مشهد اما در آن زمان این موضوع را تکذیب کرده و ادعا کرده بود که اعتراضات از تهران شروع شده است.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه به روز شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • "...دیگه تمومه ماجرا!"

    "...دیگه تمومه ماجرا!"

  • ابراهیم

    خامنه ای برای حفظ قدرت از هیچ جنایتی فروگذار نیست