ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزمایش موشکی آمریکا: پوتین دستور مقابله یک‌به‌یک داد

آمریکایی‌ها گفته‌اند سامانه موشکی کروز را در شرق دور مستقر خواهند کرد؛ روسیه به دنبال یافتن بهترین «پاسخ» به چنین اقدامی است.

ولادیمیر پوتین که از اقدام آمریکا به آزمایش موشک کروز زمینی و خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد خشمگین است، به آژانس‌های دفاعی و نظامی روسیه دستور دارد با آمریکا مقابله به‌مثل کنند. حالا کارشناسان نظامی روسیه سرگرم یافتن بهترین «پاسخ» به این اقدامات آمریکا هستند.

جمعه یکم شهریور/۲۳ اوت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به وزارت دفاع این کشور دستور داد برای پاسخ جامع به آزمایش موشکی اخیر آمریکا آماده شوند.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جمعه ۲۳ اوت/ یکم شهریور به آژانس‌های دولت روسیه دستور داد تا برای «پاسخِ متقارن» (مقابله یک‌به‌یک) به آزمایش موشکی اخیر آمریکا آماده شوند.

پوتین از واشنگتن به خاطر بیرون کشیدن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و آزمایش یک موشک کروز زمینی آن هم تنها ۱۶ روز بعد، انتقاد کرد. او گفت هر دوی این اقدامات «حلقه‌های یک زنجیر» هستند و نشان می‌دهند که ایالات متحده کمر به نابودی پیمانی بسته است که در سال ۱۹۸۷ به امضا رسید.

از زمان بسته شدن پیمان هسته‌ای تاریخی منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، این نخستین  بار است که چنین عملیاتی انجام می‌شود.

دستور پوتین در دیداری صادر شد که با شورای امنیت ملی روسیه برگزار کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «با توجه به شرایط جدید به وجود آمده، از وزارت دفاع، وزارت خارجه، و سایر آژانس‌های متخصص خواستم تا سطح تهدیدهایی را ارزیابی کنند که اقدامات ذکرشده از سوی آمریکا برای کشور ما به وجود آورده است، و اقداماتی همه‌جانبه برای آماده‌سازی یک پاسخ متقارن (با اقدامات آمریکا) را به عمل آورند.»

پوتین همچنین گفت که روسیه به رقابت گران‌قیمت تسلیحاتی دست نمی‌زند اما قول داد که امنیت ملی روسیه را تضمین کند.

ایالات متحده یک موشک کروز تاماهاک را روز ۱۸ اوت آزمایش کرد. این موشک که از جزیر سن‌نیکولاس به ساحل کالیفرنیا پرتاب شد، مسافتی بیش از ۳۱۰ مایل را پیمود. اگر پیمان منع موشک‌های میانبرد همچنان پا بر جا بود، اقدام آمریکا این پیمان را نقض کرده بود.

پوتین گفت حرف‌های آمریکایی‌ها درباره گسترش و استقرار سامانه‌های موشکی جدید در شرق دور چندان دلگرم‌کننده نیست. او افزود که اگر کشورهای آسیایی حاشیه اقیانوس آرام این سامانه‌های جدید را دریافت کنند، منافع روسیه تحت تاثیر قرار می‌گیرد، زیرا مرزهای این کشور در نزدیکی این سامانه‌ها قرار خواهد داشت.

این بیانیه پوتین در وبسایت کرملین قرار گرفت.

کدام اقدامات متقابل؟

یک کارشناس نظامی بازنشسته به آژانس خبری اینترفکس گفت که روسیه ممکن است یک سامانه تسلیحاتی کالیبر زمینی را به عنوان پاسخ متقارن به موشک کروز ایالات متحده طراحی کند.

کالیبر روسیه موشک‌های دوربرد کشتی‌پایه و زیردریایی‌پایه هستند. اولین تجربه جنگی این موشک‌ها در جنگ داخلی سوریه بود و برای نابودی مخالفان بشار الاسد رئیس‌جمهوری این کشور که تحت حمایت روسیه است مورد استفاده قرار گرفت.

ولادیمیر دورکین، کارشناس نظامی بازنشسته گفت: «پاسخی ساده داریم. کالیبر ما، که در حال حاضر از روی کشتی شلیک می‌شود، می‌تواند با موشک‌اندازهای خودران شلیک شوند. می‌توانیم این کار را بکنیم؛ سخت نیست.»

او افزود: «فقط سرعت گسترش و استقرار احتمالی آن مسئله است. نمی‌توایم زودتر از آمریکایی‌ها آنها را مستقر کنیم. اگر آمریکایی‌ها موشک‌هایشان را در منطقه آسیایی اقیانوس آرام مستقر کنند، ما سرمان را می‌خارانیم و فکر میکنیم چگونه عمل کنیم. ما نمی‌توانیم خیلی موشک در منطقه سوار کنیم چون متحد استراتژیک ما چین هم آنجا است. بنابراین فکر می‌کنم سرعت ما معتدل خواهد بود و گسترش و استقرار موشک به قلمروی خودمان محدود شود.»

یک عضو کمیته دفاع و امنیتِ شورای فدراسیون روسیه گفته است که گسترش موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌بردتر در پاسخ به اقدام ایالات متحده یک تا دو سال وقت می‌گیرد.

یکی از نمایندگان دوما، پارلمان روسیه، پیشنهاد داد که سامانه‌های موشکی روسیه در ونزوئلا اشاعه و استقرار پیدا کند.

یک عضو شورای دفاع روسیه گفت که ممکن است وضعیتی همچون بحران موشکی کوبا رخ دهد. این بحران در سال ۱۹۶۲ در نتیجه رقابت تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو رخ داد.

در عین حال برخی صداها از داخل روسیه هستند که پاسخ متقارن به اقدامات آمریکا را یادآور جنگ سرد می‌دانند. آنها می‌گویند که رقابت تسلیحاتی به شدت مخرب بود، و حالا روسیه باید به اقدامات بازدارنده‌ای فکر کند، که لزوماً برابر با اقدام رقبای این کشور نیست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.