ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر غیرمنتظره ظریف به محل نشست گروه هفت

طبق اعلام مقامات جمهوری اسلامی و فرانسه، محمدجواد ظریف ملاقاتی با نمایندگان آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور نخواهد داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سفری پیش‌بینی نشده به محل اجلاس گروه هفت رفت و با ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه دیدار کرد. فرانسه با تایید دعوت این کشور از ظریف اعلام کرد خواهان «پر کردن شکاف موجود» میان ایران و رهبران حاضر در نشست گروه هفت است.

تصویری از هواپیمای ایرباس ای۳۲۱ در فرودگاه بیاریتز، محل نشست گروه هفت

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه ۲۵ اوت/ سوم شهریور از آغاز گفت‌وگوها میان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی و ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی او در حاشیه نشست سران گروه هفت خبر داد. به گزارش رویترز مقامات فرانسوی مایل‌ بوده‌اند ظریف را در جریان گفت‌وگوهای انجام ‌شده درباره ایران قرار دهند و «شکاف موجود را ببندند» تا فضایی مناسب برای مذاکره ایجاد شود.

محمدجواد ظریف به صورت غیرمنتظره به محل اجلاس گروه هفت رفته است. ابتدا خبرگزاری فرانسه به نقل از یک وب‌سایت ردگیری هواپیماها خبر از نشستن یک هواپیمای ایرانی در محل نشست گروه هفت داد. بر اساس این گزارش، در حالی‌که پیش‌بینی می‌شد ظریف قصد سفر به کشورهای شرق آسیا را داشته باشد، سایت ردیابی هوایی FlightRadar24 اعلام کرد هواپیمای ایرباس ای۳۲۱، تهران را به مقصد بیاریتز ترک کرده و در بعدازظهر روز یک‌شنبه ۲۵ اوت/سوم شهریور در فرودگاه بیاریتز به زمین‌ نشسته ‌است.

هواپیمای فوق به عنوان یک هواپیمای دولتی جمهوری اسلامی ثبت شده و همان هواپیمایی‌ست که ظریف در سفرهای اخیر خود به اروپا از آن استفاده کرده است.

به‌دنبال این خبر عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، خبر خبرگزاری فرانسه مبنی بر نشستن هواپیمای ایرانی ایرباس ای‌۳۲۱ در محل اجلاس گروه هفت و حضور ظریف در بیاریتز را تایید کرد و گفت ظریف با دعوت وزیر امور خارجه فرانسه به محل اجلاس گروه هفت رفته است.

موسوی در توئیتر خود نوشت:

«به دعوت لودریان& وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها در خصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهوری ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.»

تایید دعوت میزبان اجلاس از ظریف

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، یکی از مقامات فرانسه دعوت این کشور از محمدجواد ظریف برای شرکت در اجلاس گروه هفت را تایید کرد و گفت فرانسه برای کم ‌کردن از تنش‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران از او برای حضور در بیاریتز دعوت به‌عمل آورده است.

این مقام فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، گفت تصمیم برای دعوت از وزیر امور خارجه ایران شنبه شب پس از این‌که همه اعضا از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای شام گرد هم آمده بودند، گرفته شده است.

او در مورد این‌که آیا کاخ سفید از این تصمیم باخبر بوده یا نه گفت:

«ما براساس اصول خودمان عمل می‌کنیم.»

همزمان اما به این مسئله هم اشاره کرد که پیش از اعلام این تصمیم ترامپ و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ملاقات مفصلی با هم داشته‌اند و مسئله ایران، زمان شام با حضور بقیه اعضا نیز مطرح شده است.

او همچنین گفت برای فرانسه مهم است که ظریف را در جریان ادامه مذاکرات برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا بگذارد و او را وارد گفت‌وگوها کند. این مقام فرانسوی اعلام کرد آمریکایی‌های حاضر در بیاریتز با ظریف دیدار نخواهند کرد اما فرانسه در مقابل آمریکا و شرکای اروپایی خود کاملا شفاف عمل خواهد کرد.

اجلاس گروه هفت در میان تدابیر شدید امنیتی در فرانسه در جریان است. رهبران گروه هفت امروز یک‌شنبه در نخستین روز این نشست با فرستادن پیامی از سوی امانوئل مکرون به ایران درباره «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و صلح و ثبات در منطقه» موافقت کرده‌اند اما نشانه‌هایی از اختلاف نظر میان آمریکا و فرانسه بر سر مسئله ایران مشاهده می‌شود. به ‌رغم گزارش‌های مبنی بر موافقت همه اعضا، دونالد ترامپ در مورد پیام برای ایران گفته است که گفت‌وگویی درباره آن انجام نداده.

مکرون اما اعلام کرد  او و نخست‌وزیر ژاپن ابتکار عمل درمورد انتقال پیام گروه هفت به ایران را در دست خواهند گرفت.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.