ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سومین روز اعتصاب کارگران هپکو در اراک

دولت به وعده‌هایش برای احیای کارخانه هپکو عمل نکرده. سال گذشته تنها ۴۸ دستگاه در هپکوی اراک به تولید رسید و اکنون پس از گذشت پنج ماه از سال جدید، این کارخانه هیچ تولیدی نداشته است.

کارگران کارخانه هپکو دوشنبه چهارم شهریور برای سومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند. کارگران که پیش از شروع اعتصاب با انتشار بیانیه‌ای از عملی‌نشدن وعده‌های سه وزیر کابینه برای تعیین تکلیف هپکو و راه‌اندازی تولید انتقاد کرده بودند، امروز مقابل استانداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت شرکت، راه‌اندازی تولید و پرداخت حقوق عقب‌افتاده‌شان شده‌اند.

راهپیمایی کارگران هپکو در اراک ــ عکس: آرشیو

کارگران یکشنبه سوم شهریور نیز پس از تجمع مقابل کارخانه در شهر راهپیمایی کرده و پس از گذشتن از مسیر میدان شهدا تا میدان دارایی در مقابل دفتر سید مهدی مقدسی نماینده اراک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تجمع کردند.

به گفته‌ی کارگران در سال ۹۷ تنها ۴۸ دستگاه در هپکوی اراک به تولید رسیده و بخش عمده‌ای از حقوق پرسنل از طریق استقراض از بانک تأمین شده است و اکنون پس از گذشت پنج ماه از سال جدید، هیچ دستگاهی در هپکو تولید نشده است.

سال گذشته وزرای راه و شهرسازی، کشور و صنعت، معدن و تجارت وعده‌هایی مبنی بر واگذاری پروژه تولید دوهزار و ۴۰۰ دستگاه انواع ماشین‌های راهسازی به هپکو را دادند اما این وعده در مرحله حرف باقی ماند. به‌گفته‌ مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای پرداخت حقوق کارگران و راه‌اندازی تولید نیاز به تامین اعتبار است اما انگیزه و توان مالی لازم برای خرید تجهیزات جدید وجود ندارد.

رئیس شورای کار شرکت هپکو ابوذر جعفری گفته است تمامی وعده‌های دولت در حد حرف باقی مانده است و افزوده: «اگر این سه وزیر به تعهدات خود عمل می‌کردند مشکلات تا این اندازه پیچیده نمی‌شد، اما آن وعده‌ها هرگز عملیاتی نشد.»

کارگران هپکو در بیانیه خود خطاب به حسن روحانی نوشته‌اند:

«مشکلات مدیریتی در هپکو به گونه‌ای است که پرسنل طی دو ماه اول امسال بخشی از حقوق خود را دریافت کرده‌اند و حقوق ماه‌های تیر و مرداد به کلی پرداخت نشده است. در واقع فقط حقوق خرداد ماه به طور کامل به کارگران پرداخت شده است. لازم به ذکر است که کارگران از سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ نیز معوقات دستمزدی دارند که مجموعاً به حدود سه میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که طی این مدت مرخصی اجباری نیز به کارگران تحمیل شده.»

آن‌ها درادامه افزوده‌اند:

«ما پرسنل هپکو در گذشته نیز نسبت به خصوصی‌سازی هپکو و مشکلات تولید اعتراضاتی داشته‌ایم اما پس از گذشت دو سال هنوز هیچ فکری برای مشکلات این کارخانه نشده است؛ لذا از مسئولان می‌خواهیم به جای دادن وعده، اقدامات اساسی در راستای نجات هپکو انجام دهند.»

کارخانه هپکو پس از واگذاری به بخش خصوصی چندین بار دست به دست شد و سرانجام اوایل سال ۹۷ تحت کنترل دولت قرار گرفت. بخشی از مطالبات کارگران و کارکنان پرداخت و تولید راه‌اندازی شد. اما این رونق موقت بود.

این بار تحریم‌ها، مشکل نقدینگی و بدعهدی سه وزارتخانه در واگذاری پروژه‌ها به هپکو این کارخانه را در آستانه تعطیلی قرار داده است. از ابتدای سال جاری تولید در این بزرگ‌ترین تولید کننده ماشین‌آلات و تجهیزات راهسازی ایران به زیر ۲۰ درصد ظرفیت کاهش یافته و بخش مونتاژ آن تعطیل است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.