ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان: توافق صلح با آمریکا شامل ارتش افغانستان نمی‌شود

زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا اما به تأکید اعلام کرد که ارتش ایالات متحده بعد از حصول توافق در دوحه همچنان از ارتش افغانستان حمایت می‌کند.

ایالات متحده آمریکا و طالبان قصد دارند مذاکرات صلح را هر چه زودتر به سرانجام برسانند. انتظار می‌رود که در هفته جاری توافق صلح بین زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و طالبان در نهمین دور مذاکرات صلح دوحه به امضای طرفین برسد. هنوز معلوم نیست توافق صلح فقط شامل صلح طالبان با آمریکاست یا صلح با دولت محمد اشرف غنی را هم دربرمی‌گیرد. برخی فرماندهان طالبان می‌گویند در توافق صلح دوحه، آمریکا دیگر از دولت افغانستان حمایت نظامی نخواهد کرد.

طالبان: توافق صلح با آمریکا شامل ارتش افغانستان نمی‌شود

پنجشنبه هفته گذشته نهمین دور مذاکرات صلح دوحه آغاز شد. در پایان هشتمین دور مذاکرات نماینده آمریکا با طالبان در دوحه، طرفین به توافق‌نامه‌ای مبنی بر خروج نیروهای ایالات متحده در ازای این تضمین که افغانستان به پناهگاهی برای دیگر گروه‌های تروریستی تبدیل نشود، نزدیک شدند. زلمی خلیل‌زاد اظهار امیدواری کرده بود که تا ۱۰ شهریور / یکم سپتامبر توافق نهایی حاصل شود. یک فرمانده طالبان که نام او افشا نشده دوشنبه ۴ شهریور/ ۲۶ اوت به خبرگزاری رویترز گفت:

«ما به جنگ با دولت افغانستان ادامه می‌دهیم و با زور دولت را ساقط و قدرت سیاسی را تصاحب می‌کنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا اصرار دارد که آمریکا هرچه سریع‌تر به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان پایان دهد و نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند. مقامات بلندپایه افغان و بسیاری از ناظران آمریکایی نگران‌اند که توافق صلح با طالبان به دور تازه‌ای از خشونت‌ها در افغانستان دامن بزند. یک فرمانده دیگر طالبان که او هم مایل نبود نامش افشا شود، به خبرگزاری رویترز گفت در توافق صلح دوحه، آمریکا دیگر از دولت افغانستان حمایت نظامی نخواهد کرد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان اما با انتشار پیامی در توییتر این شایعه را تکدیب کرد. خلیل‌زاد نوشت:

«بگذارید با صراحت بگویم: ما از ارتش افغانستان در این لحظه و در هر لحظه‌ای بعد از توافق با طالب‌ها دفاع می‌کنیم.»

خلیل‌زاد در ادامه این پیام افزود:

«طرفین با هم توافق دارند که آینده افغانستان در گفت‌وگوهای بین افغان رقم می‌خورد.»

هفته گذشته محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در دیدار و گفت‌وگو با نماینده چین اظهار امیدواری کرد که امضای تفاهم‌نامه ابتدایی آمریکا و طالبان، زمینه مذاکرات مستقیم دولت و طالبان را فراهم کند:

«نظام جمهوری ما هیچ‌گاه زیر بحث با یک گروه قرار نخواهد گرفت و طالبان مجبور هستند که یک راه حل سیاسی را انتخاب کنند و این گروه هرگز نمی‌تواند که یک نظام بزرگ را سقوط دهد.»

روز دوشنبه یک گروه اسلام‌گرای تندرو در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که همه دفترهای رسانه‌های دولتی در این کشور را زیر نظر دارد و در آینده دفترهای رسانه‌ها را به عنوان اهداف نظامی مورد حمله قرار می‌دهد.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفت قرار است ظاهراْ بعد از حصول توافق بین طالبان و آمریکا، گفت‌وگوهای بین‌ افغان در نروژ آغاز شود. دولت افغانستان هیأتی مشتکل از ۳۰ نفر را برای حضور در این مذاکرات تعیین کرده است. در این میان نهمین دور مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحه نیز ادامه دارد. به گفته سهیل شاهین، سخنگوی طالبان شامگاه دوشنبه این گفت‌وگوها در دوحه پی گرفته می‌شود.

سخنگوی طالبان به رویترز گفت اختلافات از میان برداشته شده و فقط متن نهایی توافق‌نامه صلح باقی مانده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.