ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنتاگون دخالت در حملات به حشد شعبی را رد کرد

انتقادها از آمریکا در پارلمان عراق بالا گرفته است. وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای حاکمیت ملی عراق را به رسمیت شناخت و اعلام کرد در تحقیقات همراهی می‌کند.

با بالا گرفتن انتقادها در پارلمان عراق درباره حضور نظامی آمریکا در این کشور، وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای از حاکمیت ملی عراق دفاع کرد و اطمینان داد که با هرگونه تحقیقات مستقل درباره مجموعه‌ای از انفجارها در انبارهای مهمات حشد شعبی با عراق همکاری می‌کند.

نیروهای حشد شعبی در جاده عکاشات – قائم با بقایای داعش می‌جنگندند. مسدولان عراقی می‌گویند هدف این است که عراق از ادامه این عملیات بازبماند. (عکس: آرشیو)

ائتلاف فتح، یکی از قوی‌ترین ائتلاف‌ها در پارلمان عراق روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای خواهان خروج همه نیروهای نظامی آمریکا از عراق شد. در این بیانیه گفته شده که مسئولیت حملات هوایی اخیر اسرائیل به حشد شعبی از هر نظر با ایالات متحده آمریکاست و عراق این حملات را به عنوان «اعلان جنگ» درک می‌کند.

یکشنبه گذشته دو پهپاد اسرائیلی در جاده «عکاشات - القائم» و در فاصله ۱۵ کیلومتری مرز عراق با سوریه به ستون حشد شعبی حمله کردند . در این حمله فرمانده ستون کشته شد. نیروهای حشد شعبی اعلام کردند که در نزدیکی جاده عکاشات قائم ارتش آمریکا بالن‌های بزرگ دیده‌بانی نصب کرده و علاوه بر این بر حریم هوایی عراق نیز اشراف کامل دارد و با این حال مانع از حمله اسرائیل به حشد شعبی نشده است.

اسرائیل حملات پهپادی مشابهی در لبنان نیز انجام داد. حزب الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کارشناسان از جداسازی پهپادی که در منظقه ضاحیه جنوبی بیروت سقوط کرد متوجه شدند که این پهپاد حاوی بمب بوده است و لذا هدف آن نه شناسایی بلکه عملیات انفجار بود. پهپاد دوم نزدیک ساختمان رسانه‌ای حزب‌الله منفجر شد و خساراتی به بار آورد.

میشل عون، رئیس جمهوری و سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان نیز نقض حریم لبنان را به عنوان «اعلان جنگ» علیه این کشور درک کرده‌اند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه گذشته با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرد. پنس از حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر تهدیدات دفاع کرد. چند ساعت قبل از آن هم مایک پمپئو در گفت‌وگو با نتانیاهو گفته بود که اسرائیل حق دارد در برابر تهدیدات از خود دفاع کند.

جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پی این رویدادها در بیانیه خود تاکید کرد:

«ما از حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کنیم و بارها مخالفت خود را با هر اقدامی از سوی بازیگران خارجی که منجر به خشونت در عراق شود، اعلام کرده‌ایم. حکومت عراق حق کنترل امنیت داخلی خود را دارد و حافظ دموکراسی در این کشور است.»

 سخنگوی پنتاگون در ادامه این بیانیه یاد آوری کرد که نیروهای آمریکایی به عنوان مهمان و به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند و به تمامی قوانین و دستورالعمل این کشور پایبند هستند.

در عراق حدود پنج هزار سرباز آمریکایی مستقر هستند.

روز گذشته برهم صالح، رئیس جمهوری عراق با نخست‌وزیر این کشور و رئیس پارلمان و همینطور با فرمانده حشد شعبی پشت درهای بسته جلسه‌ای برگزار کرد. در بیانیه‌ای که طرفین بعد از این اجلاس منتشر کرد، از کشور مشخصی به عنوان عامل حمله به حشد شعبی نام برده نشد. در این بیانیه گفته شد که هدف از این حملات این است که عراق از ادامه مبارزه با بقایای داعش بازبماند. ابومهدی مهندس از کتائب حزب‌الله و قیس خزعلی، رهبر عصائب اعل حق که هردو از یاران و هم پیمانان قاسم سلیمانی‌اند حضور نداشتند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.