ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی قوه قضاییه احکام ارس امیری، علی جوهری و انوشه آشوری را تایید کرد

حکم ارس امیری پیشتر اعلام و تایید شده بود اما درباره احکام علی جوهری و انوشه آشوری، دستگیری آنها، اتهام‌ها و محاکمه‌شان تا به حال از سوی قوه قضاییه اطلاعاتی منتشر نشده بود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی با اعلام و تایید احکام صادره برای ارس امیری، علی جوهری و انوشه آشوری گفت ارس امیری «به‌دلیل وابستگی به انگلیس» و علی جوهری و انوشه آشوری «به‌خاطر جاسوسی برای موساد» به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

ارس امیری، دانشجوی ایرانی به ۱۰ سال زندان و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین اسماعیلی، در نشست خبری روز سه‌شنبه پنجم شهریور خود، حکم ارس امیری، علی جوهری و انوشه آشوری، سه تن از کسانی که توسط دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به جاسوسی متهم شده‌اند، اعلام کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با تایید حکم «۱۰ سال زندان و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی» برای ارس امیری، او را «عنصر وابسته به انگلیس» خواند و با به‌کار بردن اصطلاحی غیر معمول درباره بستگان او، ادعا کرد امیری از طریق هنر عامل «نفوذ فرهنگی و براندازی» بوده است:

«یک ماه قبل البته نه در نشست رسمی سخنگو بلکه در حاشیه جلسه مسئولان، خبری را در مورد عناصر وابسته به انگلیس اعلام کردم که آن زمان به لحاظ اینکه حکم قطعی نشده بود اسم و مشخصات او را اعلام نکردم. اما به مَثَل رایجی که وقتی چوب را بر‌می‌داری گربه دزد فرار می‌کند، وابستگان به فرد متوجه شدند. فرد مورد نظر ارس امیری بود که به واسطه ارتباط با بریتیش کانسل و نفوذ فرهنگی در جامعه ما به ویژه از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌ای که در این مسیر انجام می‌داد مورد شناسایی قرار گرفت و در دادگاه انقلاب محاکمه شد.»

ارس امیری، فعال فرهنگی و دانشجوی دانشگاه کینگستون در بریتانیا که از ۱۷ شهریور ماه سال گذشته در تهران بازداشت و در زندان اوین زندانی است اما در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه اعلام کرده که صرفاً به دلیل رد پیشنهاد مأموران وزارت اطلاعات برای همکاری به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

امیری در این نامه علت دستگیری‌اش را شغلش در «بریتیش کانسیل»(شورای فرهنگی بریتانیا) عنوان کرده.

احکام دو متهم به جاسوسی برای موساد

غلامحسین اسماعیلی همچنین نام علی جوهری و انوشه آشوری، دو متهم دیگر را که پیش از این خبر دستگیری آن‌ها رسانه‌ای نشده بود اعلام کرد و گفت هر دوی آن‌ها به دلیل «جاسوسی برای اسرائیل و موساد» به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اتهام علی جوهری گفت:

«فرد دومی که محکومیت او را اعلام می‌کنم با ارتباط با سرویس موساد در طی سالیان متمادی و انجام ملاقات‌های متعدد با افراد وابسته به این سرویس در کشورهای سریلانکا، تایلند، ماکائو، لاروس و کشورهای مختلف، ارتباط‌های گسترده‌ای با موساد برقرار کرده و حتی به سرزمین‌های اشغالی مسافرت‌هایی داشته و مقدماتی برای اخذ تابعیت از این رژیم غاصب و غیرقانونی فراهم کرده و ماموریت پیدا کرده بود اطلاعاتی را در حوزه‌های مختلف به ویژه تونل‌سازی و حوزه عمرانی کشور و فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به این سرویس بدهد.»

به گفته اسماعیلی، علی جوهری «به تحمل ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی و دو سال حبس بابت تحصیل مال نامشروع محکوم شده است؛ همچنین محکوم به استرداد اموال و دستمزدهایی که از سرویس جاسوسی اسراییل گرفته بوده. او در حال گذران محکومیت خود است».

غلامحسین اسماعیلی همچنین با معرفی انوشه آشوری به عنوان «سومین محکوم امنیتی» گفت:

«فرد سوم انوشه آشوری که فرد دو تابعیتی و دارای تابعیت انگلیس است ولی این فرد نیز به سرویس جاسوسی موساد متصل شده بود و هم امکانات فراوانی از آنها گرفته بود و اطلاعات زیادی از اشخاص از کشور ما به این سرویس منتقل می‌کرد. این فرد هم مورد شناسایی قرار گرفت و محکوم شد به ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی، دو سال حبس بابت تحصیل مال نامشروع و برگرداندن اموالی که از سرویس موساد اخذ کرده و استراد  ۳۳ هزار یورو پول به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران.»

از اتهامات و نحوه دستگیری و دادگاه‌های علی جوهری و انوشه آشوری اطلاعات بیشتری منتشر نشده است.

در سال‌های گذشته شماری از ایرانیان ساکن در خارج از کشور پس از بازگشت به ایران بازداشت و زندانی شده‌اند. یکی از این افراد احمدرضا جلالی،  پژوهشگر دوتابعیتی‌ست که در سفر به ایران برای شرکت در نشستی که به آن دعوت شده بود، دستگیر و به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.