ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار اردوغان با پوتین: تضمین امنیت نیروی نظامی ترکیه در سوریه

رئیس جمهوری ترکیه در سفرش به مسکو هدف دیگری هم دارد: جلوگیری از آغاز یک موج پناهجویی تازه در شمال سوریه. آیا پوتین می‌تواند این ضمانت‌ها را به اردوغان بدهد؟

رئیس جمهوری ترکیه برای دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود در یک سفر یک روزه وارد مسکو شده است. در وهله نخست، هدف از دیدار و گفت‌وگوی اردوغان با پوتین گرفتن تضمیمن‌های امنیتی برای نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه است. اردوغان همچنین خواهان تضمین‌هایی برای جلوگیری از آغاز یک موج پناهجویی تازه از سوریه به سمت ترکیه است.

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه
سه‌شنبه ۵ شهریور/ ۲۷ اوت: رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه در مسکو

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه ۲۷ اوت/ ۵ شهریور برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وارد مسکو شد. اردوغان در یک نشست خبری با پوتین اعلام کرد که در پایان سال ۲۰۱۸ میزان صادرات صنایع دفاعی و هوا فضایی دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار رسید. رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه سپس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی هوا فضای (ماکس ۲۰۱۹) در روسیه حضور یافتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز هدف اصلی اردوغان از دیدار با پوتین اخذ تضمین‌های امنیتی برای نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه است. ارتش سوریه هفته گذشته موفق شد شهر مهم خان شیخون را از شورشیان سوری پس بگیرد و مجدداً بر جاده حلب به دمشق مسلط شود. در درگیری‌های هفته گذشته جنگنده‌های ارتش سوریه با حمایت روسیه منطقه‌ای نزدیک به ایست بازرسی ترکیه در شمال غربی سوریه را بمباران کردند. اردوغان نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در ادلب هشدار داده است. یک مقام آگاه در دولت ترکیه که نام او افشا نشده، سه‌شنبه ۲۷ اوت/ ۵ شهریور همزمان با سفر اردوغان به مسکو به رویترز گفت:

«ما انتظار داریم که روسیه از نفوذ خود بر رژیم اسد استفاده کند و مانع از حمله به نیروهای ترکیه [در شمال سوریه] شود. ما کوچک‌ترین حمله به سربازان ترکیه‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم.»

آنکارا از دو سال پیش تاکنون برای کاهش تنش‌ها بین نیروهای دولتی و شورشیان در استان ادلب ۱۲ پست بازرسی دایر کرده است. مقام آگاه در دولت ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت:

«می‌بایست از هر اقدام یا حمله‌ای که ناقض توافق کاهش تنش باشد، جلوگیری شود. متأسفانه در روزهای اخیر شاهد نقض توافق‌ها هستیم. ما از پوتین می‌خواهیم اقداماتی برای حل این مشکل انجام دهد.»

پوتین و اردوغان روابط دوستانه و تنگاتنگی برقرار کرده‌اند. در ژوئیه/ خرداد سال جاری اولین محموله سامانه پدافندی اس ۴۰۰ روسیه به ارتش ترکیه تحویل داده شد. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز گذشته اعلام کرد که دومین محموله اس ۴۰۰ در روز جاری به ارتش ترکیه تحویل داده می‌شود.

پیشروی نیروهای اسد در استان ادلب فقط مواضع ارتش ترکیه در این منطقه را به خطر نینداخته است، بلکه این احتمال وجود دارد که بسیاری از ساکنان این مناطق از جمله بسیاری از شورشیان مسلح از مرز عبور کنند و وارد خاک ترکیه شوند.

بر اساس گزارش سازمان ملل از آغاز حملات ارتش سوریه، ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان ادلب آواره شده‌اند. بسیاری از آوارگان به مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال سوریه در نزدیکی مرز ترکیه پناه برده‌اند.

در ترکیه بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از آوارگان سوری زندگی می‌کنند.

به گفته مقام آگاه دولت ترکیه اردوغان در دیدار و گفت‌وگو با پوتین خواهان تضمین‌هایی برای جلوگیری از آغاز یک موج پناهجویی تازه از سوریه به سمت ترکیه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    اولاً سربازان تورکیه اصلاٌ در شمال تورکیه چه کار می کنند؟! ثانیاً کدام نیرو به سربازان تورکیه حمله ور شده است؟!؟ سربازان تورکیه خودشان مهم ترین مسئلۀ امنیتی شمال سوریه هستند. در عفرین خیانت و جنایت رژیم روسیه سبب شد تا بافت قومیتی این منطقه که قبلا دارای اکثریت کورد بود تغییر کرده و آوارگان عرب مناطق دیگر در این ناحیه اسکان داده شوند. در انجا مردم بومی عفرینن این حق را دارند که به تورکیه و دیگر متحدان اشغالگرش مانند جبهه النصره و فتح الشام و دیگر تروریست ها حمله کرده و از خود در برابر این اشغالگری دفاع کنند. روسیه با اتحادش در برابر بزرگترین عامل فتنه گری و جنگ افروزی در سوریه نشان داد که حتی اگر بخواهد می تواند فرمان تجزیۀ سوریه و خیانت به اسد را هم امضا کند. تنها نیرویی که هم اکنون در حال تجزیۀ سوریه است اردوغان است که با دیوار کشیدن در عفرنی و جرابلوس و قرار دادن این مناطق زیر فرمان فرمانداری هاتای (اسکندرون واقعی) در حال تجزیۀ سوریه است. جالب است که کسانی که کوردها را به تلاش برای تجزیۀ سوریه متهم میکنند هیچ واکنشی به این اشغالگری تورکیه نشان نداده اند و حتی همدستی روسیه را نیز در جداکردن عفرین نادیده می گیرند. متأسفانه بخش هایی از چپ مرکزگرا و اردوگاهی و نوتوده ای ایران هم دارد همین مشی را اتخاذ می کند.