ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران هپکو مسیر خط آهن شمال – جنوب را مسدود کردند

کاهش تولید به زیر ۲۰ درصد و مرخصی‌های بدون حقوق اجباری کارگران را نگران کرده است. آن‌ها از دولت می‌خواهند بی‌درایتی در خصوصی‌سازی را جبران کند.

سه‌شنبه ۵ شهریور، کارگران کارخانه هپکو در چهارمین روز تجمعات اعتراضی خود با حضور در مسیر خط آهن شمال - جنوب مسیر قطارها را برای چند ساعت مسدود کردند. کاهش تولید به زیر ۲۰ درصد و مرخصی‌های بدون حقوق اجباری کارگران را نگران کرده است. آن‌ها از دولت نمی‌خواهند بی‌درایتی در خصوصی‌سازی را جبران کند.

سه‌شنبه ۵ شهریور: چهارمین روز تجمع اعتراضی کارگران هپکو در اراک (عکس: ایسنا)

کارگران کارخانه هپکوی اراک در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت این واحد و پرداخت نشدن معوقات مزدی خود از شنبه یکم شهریور دور تازه‌ای از اعتراضات را با راهپیمایی مقابل دفتر نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی و استانداری اراک آغاز کرده‌اند. در چهارمین روز اعتراضات، کارگران مسیر خط آهن شمال به جنوب را مدتی مسدود کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شورای اسلامی کار و پرسنل شرکت هپکو سه‌شنبه ۵ شهریور  همزمان با بالا گرفتن اعتراضات با صدور بیانیه‌ای اعتراضات کارگران این شرکت را صرفاً یک اعتراض «صنفی و خودجوش» در «راستای صیانت و حفاظت از بیت‌المال ایران اسلامی» عنوان کرده و «هرگونه رویکرد سیاسی» در خصوص اعتراضات کارگران این شرکت را رد کرده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه دوشنبه ۴ شهریور در دیدار با گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات کارگری در ایران گفت:

« اعتراضات کارگری در کشور کم نیست و ما در حال رسیدگی به آنها هستیم منتها گاهی کسی در پوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم.»

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش از کارگران خواست «مقابل کسانی که فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند، بایستند.»

بیانیه شورای اسلامی کار درباره اعتراضات کارگران هپکو را می‌توان با توجه به سخنان ابراهیم رئیسی بهتر درک کرد.

در فیلمی که از اعتراض کارگران هپکو در روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یکی از کارگران با صدایی رسا و بیانی شیوا می‌گوید:

«چرا مسئولان می‌خواهند با من بجنگند؟ چرا تلاش می‌کنید هدف اصلی مرا گم کنید؟ چرا خودت را کور کرده‌ای؟ چرا نمی‌خواهی بفهمی؟ آقای روحانی تازه از خواب بیدار شده. من خسته‌ شده‌ام. می‌روی دادگاه می‌بینی قاضی با دزد همدست است. کارخانه را چرا به ده میلیون تومان واگذار کردید؟»

دوشنبه ۴ شهریور: سومین روز تجمع اعتراضی کارگران هپکو در اراک – مسئولان با ما سر جنگ دارند (ویدیو: توییتر)

روز گذشته کارگران هپکو در بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در انتقاد از نحوه واگذاری کارخانه به بخش خصوصی نوشته بودند:

«ما پرسنل هپکو در گذشته نیز نسبت به خصوصی‌سازی هپکو و مشکلات تولید اعتراضاتی داشته‌ایم اما پس از گذشت دو سال هنوز هیچ فکری برای مشکلات این کارخانه نشده است. لذا از مسئولان می‌خواهیم به جای دادن وعده، اقدامات اساسی در راستای نجات هپکو انجام دهند.»

کارگران اعلام کرده‌اند که فقط حقوق خرداد سال جاری را به طور کامل دریافت کرده‌اند. حقوق تیر و مرداد هنوز به آن‌ها پرداخت نشده و دستمزدهای به تعویق‌افتاده از سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ هم همچنان پرداخت نشده است. تولید در کارخانه به زیر ۲۰ درصد کاهش یافته و بخش مونتاژ هم تعطیل شده است. کارگران معترض می‌گویند ‌ به دلیل کم‌کاری سهامدار و شیوه مدیریتی سازمان خصوصی‌سازی، نگران امنیت شغلی خود هستند. مرخصی‌های اجباری بی‌حقوق به دلیل نبود کار به نگرانی کارگران دامن زده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی عصر دوشنبه در دیدار و گفت‌وگو با اعضای اجرایی هیأت مرکزی خانه کارگر ادعا کرد که «این دولت متعلق به کارگران عزیز» است. واعظی بدون اشاره به خصوصی‌سازی‌های بی‌حساب و کتاب مشکلات کارگران را به خروح آمریکا از برجام ربط داد.

به گزارش  خبرگزاری مهر، بیش از ۱۳۰ هزار کارگر در نزدیک به دو هزار واحد تولیدی در ایران حقوق معوق دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.