ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت پوتین از درخواست ترکیه برای تأمین امنیت مرزهای جنوبی‌اش

پوتین گفت امنیت مرزها حق مشروع ترکیه است. اردوغان گفت ترکیه در صورت لزوم از حق دفاع از خود در برابر ارتش سوریه استفاده می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست خبری با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در مسکو از درخواست ترکیه برای تأمین امنیت مرزهای جنوبی‌اش حمایت کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت این کشور در صورت لزوم از حق دفاع از خود در برابر ارتش سوریه استفاده می‌کند.

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه
سه‌شنبه ۵ شهریور/ ۲۷ اوت: رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه در مسکو

اردوغان  روز گذشته برای دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود در یک سفر یک روزه وارد مسکو شد. در وهله نخست، هدف از دیدار و گفت‌وگوی اردوغان با پوتین گرفتن تضمیمن‌های امنیتی برای نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه بود. به گزارش خبرگزاری آناتولی، پوتین در نشست خبری مشترکش با اردوغان گفت:

«از خواسته ترکیه برای تأمین امنیت مرزهای جنوبی حمایت می‌کنیم. این امر حق مشروع ترکیه است. ایجاد منطقه امن در جنوب ترکیه برای تمامیت ارضی سوریه هم اهمیت دارد.»

سه‌شنبه ۵ شهریور/ ۲۷ اوت یگان‌های مدافع خلق کرد از شهر مرزی تل ابیض و رأس العین خارج شدند و شوراهای محلی کنترل این مناطق را به دست گرفتند.

رسانه‌های ترکیه قبلاً گزارش داده‌ بودند که آنکارا خواستار ایجاد یک منطقه امن ۳۲ کیلومتری در شرق فرات است و اصرار دارد که «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) از این مناطق خارج شوند. ترکیه تهدید کرده بود که در صورت لزوم برای سومین بار عملیات نظامی در شمال سوریه انجام می‌دهد.

پوتین در ادامه سخنانش تأکید کرد که روابط روسیه و ترکیه بر مبنای دوستی و احترام متقابل و منافع دوجانبه است. رئیس جمهوری روسیه احتمال داد که معامله بر سر جنگنده‌های سوخو ۵۷ با ترکیه نیز سر بگیرد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز گذشته اعلام کرد که دومین محموله اس ۴۰۰  به ارتش ترکیه تحویل داده شد.

اردوغان هم در این نشست خبری اعلام کرد که ترکیه در صورت لزوم از حق دفاع از خود در برابر ارتش سوریه استفاده می‌کند:

«من عزم و قصد کشورم را در این‌باره شخصاً به دوست عزیزم پوتین اطلاع دادم.»

درگیری‌ها در استان ادلب در شمال سوریه بین شورشیان و ارتش اسد ادامه دارد. شورشیان که هفته گذشته از شهر استراتژیک خان شیخون عقب‌نشینی کرده بودند، صبح سه‌شنبه عملیاتی را برای بازپس‌گیری این مناطق آغاز کردند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر مستقر در لندن، در این درگیری‌ها از هر دو طرف دست‌کم ۵۰ نفر کشته شدند. اردوغان در نشست خبری مشترک با پوتین گفت:

«بشار اسد آرامشی را که در ادلب ایجاد کرده بودیم به هم زد. کشتار غیر نظامیان به بهانه مبارزه با تروریسم غیر قابل قبول است. هدف ما پایان دادن به خونریزی‌ها و برقراری آرامش در کشور همسایه‌مان سوریه است. تنها در صورت پایان یافتن حملات اسد، به تعهداتمان در سوچی عمل می‌کنیم.»

اردوغان همچنین اعلام کرد که فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه رو به اتمام است که حملات ارتش سوریه به ادلب اتفاق افتاد و مانع از اجرای توافق سوچی شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل از آغاز حملات ارتش سوریه، ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان ادلب آواره شده‌اند. بسیاری از آوارگان به مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال سوریه در نزدیکی مرز ترکیه پناه برده‌اند.

در ترکیه بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از آوارگان سوری زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.