ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس دفتر روحانی: پیشرفت خوبی در مذاکرات با فرانسه حاصل شد

واعظی از اعزام یک هیأت اقتصادی به فرانسه خبر داد و در همان حال آمریکا را به ارسال پیام‌های متناقض متهم کرد.

رئیس دفتر روحانی از پیشرفت در مذاکرات با فرانسه و اعزام یک هیأت اقتصادی به این کشور خبر داد. واعظی اما در همان حال یادآوری کرد که مذاکره برای مذاکره مشکلی را حل نمی‌کند. بلکه ابتدا می‌بایست تحریم‌ها لغو شوند. رئیس دفتر روحانی دولت آمریکا را به ارسال پیام‌های متناقص و ایجاد سردرگمی متهم کرد.

چهارشنبه ۶ شهریور: سید محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی در جمع خبرنگاران

سید محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی ظهر چهارشنبه ۶ شهریور پس از پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره دیدار احتمالی رئیسان جمهوری ایران و آمریکا گفت:

«رئیس‌جمهور، دولت و وزیر خارجه ما به دنبال آن هستند از تمامی ابزارها در هر شرایطی استفاده کنند تا تحریم‌ها برداشته شود. آنچه با فرانسه در چند هفته گذشته به ویژه چند روز گذشته در پیش گرفته‌ایم، برای آن است که حقوق ایران در برجام محقق شود و تحریم‌های ظالمانه‌ای که از طرف آمریکا اعمال می‌شود، رفع شود که وزیر خارجه در سفرهای اروپایی و آسیایی برای تحقق این هدف گام برمی‌دارد.»

بعد از ظهر دوشنبه ۴ شهریور در پایان اجلاس گروه هفت، رئیس جمهوری فرانسه در یک نشست خبری دونفره با رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که گفت‌وگوها برای اطمینان پیدا کردن از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، مؤثر بوده است. مکرون گفت از روحانی خواسته است با ترامپ درباره یک توافق جدید مذاکره کند.  رئیس جمهوری آمریکا هم یک بار دیگر تأکید کرد که ایران می‌تواند کشور بزرگی باشد اما بدون سلاح هسته‌ای. روحانی یک روز بعد اعلام کرد که چنانچه تحریم‌های آمریکا لغو شود، امکان مذاکره با دولت ترامپ وجود دارد.

روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت به تأکید گفت که ایران باید در تعامل با جهان قرار داشته باشد. رئیس دفتر رئیس جمهوری از پیشرفت در مذاکرات با فرانسه و اعزام یک هیأت اقتصادی به این کشور خبر داد. او در جمع خبرنگاران گفت:

« همواره گفته‌ایم ملاقات برای ملاقات مشکلی را حل نمی‌کند تا وقتی در این رابطه اعتماد پیدا نکنیم، صحبت از ملاقات صحیح نیست. آمریکا باید به میز مذاکره ۱+۵ برگردد و به توافقات پایبند باشند تا مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بتوانند از همه مزایایی که در برجام است، استفاده کند. اگر آمریکا به دنبال روش دیگر است، ابتدا باید اشتباهی که در تحریم‌ها کرده را اصلاح کند و بعد وارد گفت‌وگو شود.»

— پاد (@PadDolat) August 28, 2019

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ۲۷ اوت/ ۵ شهریور در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی شرط تازه‌ای برای مذاکره با ایران تعیین کرد: تا زمانی که رهبران ایران مشغول صدور انقلاب‌اند و مایل به تغییر رفتار خود نیستند، مذاکره اتفاق نخواهد افتاد. پمپئو در مورد نتایج نشست گروه هفت بر رابطه تهران و واشنگتن گفت:

«تمرکز ما بر روی پیدا کردن یک راه حل است. ما هم‌اکنون با تحریم‌ها منابع کلپتوکرات‌ها (غارت‌گران بیت‌المال) را که صرف حمایت مالی از تروریسم می‌شود، قطع کرده‌ایم. مسلما امروز مجبورند از میان گروه‌هایی که تاکنون از آن‌ها حمایت می‌کردند، انتخاب کنند. اگر ایران دست از حمایت از تروریسم بردارد، با آن‌ها پای میز مذاکره خواهیم نشست و به آن‌ها منابع و سرمایه‌ای را که برای تبدیل شدن به یک کشور موفق نیاز دارند، خواهیم دارد.»

رئیس دفتر روحانی در جمع خبرنگاران دولت آمریکا را به صدور پیام‌های متناقض و ایجاد سردرگمی متهم کرد. واعظی گفت:

« ما نمی‌دانیم در آمریکا کی صحبت می‌کند و حرف کدام را بپذیریم. به نظر می‌رسد خودشان هم در ارتباط با ایران سرگردان هستند.»

موضوع ایران در ضیافت ناهار روز شنبه مکرون و ترامپ مطرح شده بود و رییس جمهوری فرانسه از همتای آمریکایی خود خواسته بود به تحریم فروش نفت ایران به هند و چین که دو خریدار بزرگ انرژی ایران هستند، پایان دهد. ایران برای توقف گام سوم تعهداتش در برجام خواهان صدور حداقل ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است. فرانسه هم پیشنهاد داده که بری مبادلات تجاری ایران با اروپا ۱۵ میلیارد یورو اعتبار به اینستکس اختصاص داده شود.

سید محمود واعظی یک بار دیگر تأکید کرد که زمان اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام هنوز مشخص نیست:

«آنچه امروز می‌توان گفت این است که اگر پیشرفتی نداشته باشیم، گام سوم را قطعا اجرا خواهیم کرد.»

همزمان حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس احتمال مذاکره ایران و آمریکا در آینده نزدیک را ضعیف دانسته است.

«معتقدم مذاکره در شرایط کنونی امتیازی برای دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب نمی‌‌شود ولی امتیازی که تا الان سیاست خارجی دولت توانسته است کسب کند این است که دیپلماسی رسمی عملا توانسته است بخشی ازفشارها را به روی آمریکا وارد کند ولی این به معنای نشستن پای میز مذاکره نیست.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.