ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا: اعتراض عمومی به تصمیم جانسون در مورد تعطیلی پارلمان

بریتانیایی‌های معترض به تصمیم نخست‌وزیر و تأیید ملکه در مورد تعطیلی مجلس، این اقدام را «کودتا» می‌نامند و بیش از یک میلیون نفر علیه آن دادخواستی امضا کرده‌اند. هزاران نفر نیز به خیابان‌ها آمدند.

در بریتانیا، بیش از یک میلیون نفر از شهروندان مخالف با تصمیم بوریس جانسون مبنی بر تعلیق پارلمان، دادخواستی علیه این تصمیم امضا کردند. آن‌ها این اقدام را «کودتا» می‌خوانند. هزاران نفر نیز در مخالفت با این تصمیم به خیابان‌ها آمدند.

اعتراض علیه تعطیلی پارلمان بریتانیا

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا دو ماه قبل از موعد برگزیت تعطیلات پارلمان را تمدید کرد. این تصمیم خشم هزاران شهروند بریتانیا را برانگیخت. با انتشار دادخواستی علیه تصمیم جانسون، در کمتر از چند ساعت بیش از یک میلیون نفر آن را امضا کردند.

همچنین شامگاه روز گذشته، چهارشنبه ۶ شهریور / ۲۸ اوت در چندین شهر هزاران نفر در مخالفت با این تصمیم به خیابان‌ها آمدند.

در لندن معترضان در نزدیکی پارلمان و خیابان داونینگ، مقر نخست‌وزیر بریتانیا گرد آمدند. آن‌ها با تکان دادن پرچم‌های اروپا خواهان پایان دادن به «کودتا» شدند.

بوریس جانسون روز چهارشنبه از ملکه بریتانیا خواست تا پارلمان را از نیمه سپتامبر تا دو هفته پیش از مهلت برگزیت، که روز ۹ آبان / ۳۱ اکتبر تعیین شده است، تعلیق کند. در پی آن، ملکه بریتانیا در حکمی با درخواست نخست‌وزیر این کشور موافقت کرد. بدین ترتیب پارلمان بریتانیا از نیمه سپتامبر تا ۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر، به حالت تعلیق در می‌آید.

جانسون به‌دنبال خروج حتمی بریتانیا از اروپا در ۳۱ اکتبر سال جاری‌ است. به‌نظر می‌رسد این اقدام نخست‌وزیر برای جلوگیری از تصویب قانونی که بتواند خروج از اتحادیه اروپا را تحت تأثیر قرار دهد، انجام شده است.

بسیاری از نمایندگان پارلمان با این تصمیم مخالفت کرده‌اند. جان برکو، رئیس مجلس عوام بریتانیا پیشنهاد دولت جانسون را «هتک حرمت قانون اساسی» خوانده است. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر گفت این حزب تمام توان خود را برای جلوگیری از آنچه هتک حرمت و تهدیدی برای دموکراسی و عملیات «تخریب و غارت» پارلمان توسط دولت انجام خواهد داد.

دیوید لیدینگتون، معاون پیشین نخست‌وزیر امروز پنج‌شنبه ۷ شهریور / ۲۹ اوت تعلیق پارلمان را اقدامی در جهت خفه کردن پارلمان دانست و گفت: «چنین اقدامی سابقه بسیار بدی برای دولت‌های آینده ایجاد می‌کند.»

بری گاردینر، وزیر تجارت بین‌الملل كابینه در سایه بریتانیا نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اکنون برای پارلمان «بسیار دشوار» خواهد بود که از برگزیت بدون توافق جلوگیری کند. او این اقدام را «یک رسوایی بی‌سابقه» خواند.

مخالفان دولت و طرفداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا چنین اقدامی را توهین‌آمیز توصیف کرده‌ و هشدار داده‌اند که ممکن است به رأی عدم اعتماد جانسون منجر شود.

بریتانیا قرار بود که روز ۹ فروردین / ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج شود اما این ضرب‌الاجل، پس از آن‌که نمایندگان پارلمان به توافق برگزیت ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا ‌رأی ندادند، به پایان ماه اکتبر تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهروز

    هر کشوری احمدی نژاد خودش را دارد