ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حضور مشروط آلمان در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز

وزیر خارجه آلمان حضور اتحادیه اروپا در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز را مشروط به حفظ کانال‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در این منطقه کرد.

وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که حضور اتحادیه اروپا در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز، باید با در نظر گرفتن نتایج نشست گروه هفت و حفظ کانال‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در این منطقه بررسی شود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، پنج‌شنبه ۷ شهریور / ۲۹ اوت در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هلسینکی گفت حضور اتحادیه اروپا در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز برای حفاظت از عبور و مرور کشتی‌ها باید در چارچوب نتایج نشست گروه هفت مورد بررسی قرار گیرد.

به‌گفته هایکو ماس، مسئله این است که آیا مداخله اتحادیه اروپا می تواند تنش‌ها را در بحران خلیج فارس کاهش دهد. او گفت: «اکنون هر چیزی که بتواند به کاهش تنش کمک کند، مفید است. افزون بر این، این موضوع به وحدت حداقلی اتحادیه اروپا نیاز دارد.»

اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ظهر پنج‌شنبه در پایتخت فنلاند آغاز به‌کار کرد.

هایکو ماس در آغاز ماه اوت پیشنهاد گشت دریایی اتحادیه اروپا در تنگه هرمز به‌منظور جلوگیری از حوادث احتمالی و افزایش تنش میان ایران و آمریکا را مطرح کرد.

آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان نیز روز پنج‌شنبه موضع مشابهی گرفت و در این‌باره گفت: «ما از یک سو خواهان آزادی عبور و مرور دریایی هستیم و از سوی دیگر تمایل دیپلماتیک ویژه‌ای در مسئله توافق هسته‌ای با ایران داریم.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز پنج‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مسکو را از نتایج رایزنی‌ها در مورد اوکراین و توافق هسته‌ای با ایران در اجلاس گروه هفت در بیاریتز فرانسه مطلع کرد. کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد طرفین توافق کردند تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را افزایش دهند. در این بیانیه آمده است «طرف‌ها درباره اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کردند. آن‌ها بر ضرورت تشدید تلاش‌های همه طرف‌ها برای حفظ برجام تأکید کردند.»

در نشست گروه هفت، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک نشست خبری دونفره با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که گفت‌وگوها برای اطمینان پیدا کردن از این‌که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، مؤثر بوده است. ترامپ نیز یک بار دیگر تأکید کرد که ایران می‌تواند کشور بزرگی باشد اما بدون سلاح هسته‌ای. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران یک روز بعد اعلام کرد که چنان‌چه تحریم‌های آمریکا لغو شود، امکان مذاکره با دولت ترامپ وجود دارد.

این دیدار می‌تواند در هفته آخر سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود. به‌گفته ایران، سران دولت‌های چین، فرانسه، بریتانیا، روسیه و آلمان نیز باید در آن شرکت کنند. ایران همچنین از لغو تحریم‌های آمریکا به‌عنوان شرط این مذاکره یاد کرده است.

از سوی دیگر الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش روز پنج‌شنبه خاطرنشان كرد كه مأموریت اضافه بر سازمان اتحادیه اروپا در تنگه هرمز می‌تواند به ارزیابی ادعاهای متقابل آمریکا و ایران کمک کند. شالنبرگ گفت می‌توان به جامعه جهانی این اطمینان را داد که این منطقه «زیر نظر است».

ادگارس رینکویکس، وزیر امور خارجه لتونی اما با احتیاط در این‌باره سخن گفت. او به مشکلات قانونی احتمالی اشاره کرد و گفت نمی‌توان در آینده نزدیک انتظار تصمیمی در این‌باره داشت.

کارشناسان نظامی آلمان از  حضور این کشور در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز حمایت می‌کنند با این حال، کارلو مازالا ، کریستیان مولینگ و توربن شوتس، سه نفر از کارشناسان نظامی در تحلیلی که شورای روابط خارجی آلمان (DGAP) آن را روز پنج‌شنبه منتشر کرد نوشتند: «مأموریت در تنگه هرمز به ۱۰ تا ۳۰ درصد توانایی‌های دریایی اروپا نیاز دارد». خودِ آلمان باید مدام دست‌کم با یک کشتی در این مأموریت درگیر باشد.

در همین حال ائتلاف دریایی آمریکا برای حفظ امنیت تنگه هرمز امروز (پنج‌شنبه) رسماً مأموریت خود در خلیج فارس را آغاز کرد. به گفته مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، بریتانیا، استرالیا و بحرین نیز در این ائتلاف دریایی شرکت دارند.

همزمان با اعلام خبر آغاز مأموریت نظامی آمریکا و متحدانش در تنگه هرمز، نیویورک تایمز به نقل از مقامات دولت آمریکا که نام آن‌ها پوشیده مانده، اعلام کرد ایالات متحده با حملات سایبری مخفیانه موفق شده است توانایی‌های سپاه پاسداران در رهگیری نفتکش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز را مختل کند. این حملات ظاهراً ۲۰ ژوئن/۳۰ خرداد علیه یک پایگاه سپاه برای طرح عملیات علیه حمل و نقل دریایی در خلیج فارس انجام شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاغوت علی

    چه مشروطه و چه غیر آن چه تفاوتی دارد؟ که حق مسلم آن است که «نرمش قهرمانانه» و تسلیم مضحکانه زیر عنوان «برجام» ناشی از آن باعث حضور ومداخله نظامی ۱+۵ در تنگه هرمز و خلیج فارس گشت! حقا که ایول