ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش جدید سازمان ملل از گرمایش زمین و وضع اقیانوس‌ها

گزارش اقلیمی سازمان ملل خواستار کاهش فوری انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌منظور جلوگیری از نابودی حیات وحش، افزایش طوفان‌های بزرگ و جابه‌جایی گروه‌های انسانی شده است.

گزارش اقلیمی جدید سازمان ملل با اشاره به پیامدهای فاجعه‌آمیز گرمایش زمین در دریاها و مناطق قطبی نسبت به سرنوشت کره زمین از جمله وضعیت اقیانوس‌ها هشدار می‌دهد. در این گزارش گفته شده که بشریت باید برای جلوگیری از بدترین ویرانی‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست در نحوه تولید و مصرفِ تقریباً همه چیز تغییرات اساسی دهد.

گزارش سازمان ملل می‌گوید دست‌کم ۳۰ درصد از سطح نیمکره شمالی می‌تواند تا پایان قرن بیست‌و‌یکم ذوب و موجب انتشار میلیاردها تن کربن و تسریع در گرمایش زمین شود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در گزارش اقلیمی هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل (IPCC) که به‌طور رسمی ۳ مهر / ۲۵ سپتامبر در موناکو منتشر خواهد شد، آمده است که بشریت باید برای جلوگیری از بدترین ویرانی‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست در نحوه تولید و مصرفِ تقریباً همه چیز تغییرات اساسی دهد.

این گزارش چهارمین گزارش سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی در ماه‌های اخیر است.

براساس این گزارش، تغییرات اقلیمی مخرب پیش از این به جریان افتاده است. این گزارش نشان می‌دهد که ابتدا با ذوب یخچال‌های طبیعی سیل گسترده ایجاد می‌شود و سپس به فاصله کمی برای میلیاردها نفر که زندگی آن‌ها به آب شیرین بستگی دارد خشکسالی به بار می‌آورد.

گزارش ۹۰۰ صفحه‌ای سازمان ملل با صراحت به این جمعبند می‌رسد که اگر در کره زمین انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش نیابد، ذخایر ماهی در دریاها و اقیانوس‌ها کاهش می‌یابد و خسارت‌های ناشی از طوفان‌ها و آواره شدن میلیون‌ها انسان با بالا آمدن آب دریاها ممکن است حتی تا ۱۰۰ برابر افزایش یابد.

بدون کاهش گازهای گلخانه‌ای تولیدشده توسط انسان، ممکن است تا پایان قرن بیست‌و‌یکم دست‌کم ۳۰ درصد از سطح نیمکره شمالی  ذوب و موجب انتشار میلیاردها تن کربن و تسریع در گرمایش زمین شود.

حتی با خوش‌بینانه‌ترین سناریو‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تا سال ۲۰۵۰ بسیاری از کلان‌شهرها و جزیره‌های کوچک هر ساله «حوادث شدید ناشی از افزایش سطح دریا» را تجربه خواهند کرد.

در گزارش آمده است که تا سال ۲۱۰۰ «خسارات سالانه سیل از دو تا سه برابر به ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر افزایش خواهد یافت».

حتی اگر بتوان گرمایش زمین را تا ۲ درجه سانتی‌گراد محدود کرد، سطح اقیانوس‌ها به اندازه کافی بالا خواهد رفت و موجب آوارگی بیش از ۲۵۰ میلیون نفر خواهد شد.

سطح اقیانوس‌ها در بهترین حالت تا پایان قرن دست‌کم ۴۳ سانتی‌متر افزایش خواهد یافت.

اکسیژن در محیط‌های دریایی در طی ۶۰ سال گذشته دو درصد کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۱۰۰ در سطح فعلی آلودگی، سه تا چهار درصد دیگر کاهش یابد.

این گزارش حاکی است که دو لایه‌ی یخی زمین در گرینلند و قطب جنوب، در یک دهه تا سال ۲۰۱۵ تقریباً ۴۰۰ میلیارد تن جرم از دست داده‌اند و تبدیل به عامل اصلی افزایش سطح دریا می‌شوند.

هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل گفته است که پیش‌نویس این گزارش برای انتشار نیست و برای تدقیق آن باید روی داده‌های گزارش کار بیشتری صورت گیرد.

در ماه سپتامبر، نمایندگان کشورها در موناکو ملاقات می‌کنند تا گزارش رسمی جدید سازمان ملل را منتشر کنند.

سه گزارش قبلی که از ابتدای سال ۲۰۱۸ منتشر شد، در مورد محدود کردن گرمایش زمین تا ۱،۵ درجه سانتی‌گراد، وضعیت تنوع زیستی و چگونگی مدیریت جنگل‌ها و سیستم جهانی غذایی بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.