ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«در جستجوی فریده» بهترین فیلم مستند جشنواره زنان هرات

هدف از راه‌اندازی این جشنواره ایجاد گفتمان دادخواهی برای زنان از طریق سینما عنوان شده است.

پنجمین جشنواره فیلم زنان هرات در کابل شامگاه ۷ شهریور بعد از چهار روز به کار خود پایان داد. «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کورش عطایی به عنوان بهترین فیلم مستند این جشنواره سینمایی انتخاب شد.

آزاده موسوی، برنده جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم زنان هرات (عکس: توییتر)

دوشنبه گذشته پنجمین جشنواره جهانی فیلم زنان-هرات در کابل با حضور سینماگران و فیلم‌سازان ۳۳ کشور از سراسر جهان از جمله ایران، هند، لبنان، آلمان و فرانسه آغاز به کار کرد. هدف از راه‌اندازی این جشنواره ایجاد گفتمان دادخواهی برای زنان از طریق سینما عنوان شده است.

رویا سادات کارگردان جشنواره فیلم زنان-هرات گفت:

«هدف از برگزاری این جشنواره، پشتیبانی از زنان و فیلمسازانی است که زندگی زنان را به تصویر می‌کشند.»

 از میان ۲۰۰ فیلمی که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود، ۴۷ فیلم در رقابت‌ها شرکت داشتند.

مستند «سونیتا» ساخته رخساره قائم‌مقامی داستان زندگی‌ یک دختر ۱۸ ساله‌ افغان است که با تلاش و کوشش به جایگاه یک رِپ‌خوان شناخته‌شده‌ جهانی دست می‌یابد، از فیلم‌های شاخص این جشنواره سینمایی بود.  آواز عقرب‌ها به کارگردانی آنوب سینگ و با بازی گلشیفته فراهانی نیز در این جشنواره به نمایش درآمد.

این فیلم‌ها در کابل، جلال‌آباد، بامیان و هرات روی پرده‌ سینما رفتند. آرمانشهر و خانه فیلم رویا اعلام کرده بودند که با برگزاری این جشنواره می‌خواهند این پیام را بدهند که اینگونه برنامه‌های فرهنگی «در این روزهای تاریک و مبهم افغانستان» نویدی‌ است برای ایستادگی دربرابر نابرابری‌ها.

رخشان بنی‌اعتماد، از سینماگران برجسته ایران نیز به عنوان داور در این جشنواره حضور داشت. بنی‌اعتماد در روز افتتاحیه جشنواره فیلم زنان هرات گفته بود قصد دارد فیلم تازه‌اش را در افغانستان بسازد.

— Lal Jan (@Enkishaf) August 29, 2019

مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، برنده جایزه بهترین مستند پنجمین جشنواره فیلم زنان هرات  درباره زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا رها شده و پس از انتقال به شیرخوارگاه، یک زوج هلندی او را به فرزندی گرفته و به هلند برده است. فریده پس از سال‌ها به ایران برمی‌گردد که هم زادگاهش را ببیند و هم اینکه با سه خانواده که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند. با این سفر یک دگرگونی بر سر هویت فرهنگی اتفاق می‌افتد که البته به سرانجام نمی‌ جشنواره فیلم زنان نمی‌رسد.

هیأت معرفی نماینده سینمای ایران برای جوایز اسکار هفته گذشته این فیلم را به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.