ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه در ادلب اعلام آتش‌بس یک‌طرفه کرد

به محض آنکه ارتش سوریه کنترل جاده دمشق به حلب را تثبیت کرد، مرکز آشتی روسیه از شورشیان خواست به آتش‌بس پایبند بمانند. فشارهای ترکیه بی‌تأثیر نبود.

مرکز آشتی روسیه در استان ادلب سوریه اعلام آتش‌بس یک‌طرفه کرد و از شورشیان مسلح خواست بدان پایبند باشند. هفته گذشته ارتش سوریه با کمک جنگنده‌های روسی موفق شد خان شیخون را از شورشیان پس بگیرد و بر بزرگراه حلب دمشق مجدداً مسلط شود. صبح جمعه ارتش سوریه با کمک سپاه قدس شورشیان را از شهر معره النعمان عقب راند و کنترل جاده دمشق به حلب را تثبیت کرد که روسیه آتش‌بس اعلام کرد.

شهر ویران شده اما استراتژیک خان‌شیخون

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش روسیه در استان ادلب سوریه اعلام آتش‌بس یک‌طرفه کرد. مرکز آشتی روسیه جمعه ۸ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای بشار اسد و متحدانش از ساعت ۶ صبح شنبه ۳۱ اوت/ ۹ شهریور در استان ادلب در شمال سوریه حملات خود را به شورشیان متوقف می‌کنند.

مرکز آشتی روسیه از شورشیان مسلح مسلح و شبه‌نظامیان در این منطقه که بر اساس توافق آستانه جزو مناطق کاهش تنش است خواست به این آتش‌بس پایبند باشند.

چند ساعت قبل از صدور اطلاعیه مرکز آشتی روسیه در مورد آتش‌بس یک‌طرفه در ادلب، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با ابراز نگرانی از فعالیت نیروهای دولت سوریه در اطراف پست‌های دیده‌بانی ترکیه در منطقه ادلب گفت:

«روسیه به ما تضمین داده است که نیروهای سوریه به پست‌های دیده‌بانی ما در منطقه کاهش تنش ادلب حمله نکنند.»

چاووش‌اوغلو در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران در اسلو گفت:

«من می‌خواهم این موضوع را با شفافیت اعلام کنم: بله، حملاتی در منطقه ادلب وجود دارد و رژیم سوریه اطراف پست‌های دیده‌بانی ما فعال است. ما این موضوع را با روسیه و ایران به بحث می‌گذاریم.»

ارتش سوریه صبح جمعه ۸ شهریور/۳۰ اوت به کمک نیروهای سپاه قدس عملیات بزرگی را در استان ادلب آغاز کرد و با تسخیر الخوین و زرزور در ریف جنوبی به پیشروی خود در استان ادلب ادامه داد و به شهرهای پرجمعیت این منطقه نزدیک شد. مخالفان بشار اسد از نقاط مختلف سوریه به تدریج به سمت ادلب رانده شده‌اند.

در مذاکرات صلح آستانه در سال گذشته توافق شد که تحت نظارت ایران، روسیه و ترکیه، چهار منطقه در سوریه، مشمول توافق کاهش تنش شوند. این مناطق شامل جنوب سوریه، ریف دمشق، ریف حمص و حماه و بخشی از حلب، و استان ادلب بود. طبق این توافق ترکیه ۱۲ پست دیده‌بانی و ایران و روسیه مجموعاً هشت پست دیدبانی ایجاد کردند.

چهارشنبه گذشته رحب‌طیب اردوغان در یک سفر یک روزه به مسکو با پوتین درباره تأمین امنیت مرزهای جنوبی ترکیه و همچنین امنیت پست‌های دیده‌بانی ارتش ترکیه در ادلب گفت‌وگو کرد. پوتین امنیت ارتش ترکیه در استان ادلب را تضمین کرد. اردوغان در نشست خبری مشترک با پوتین گفت:

«بشار اسد آرامشی را که در ادلب ایجاد کرده بودیم به هم زد. کشتار غیر نظامیان به بهانه مبارزه با تروریسم غیر قابل قبول است. هدف ما پایان دادن به خونریزی‌ها و برقراری آرامش در کشور همسایه‌مان سوریه است. تنها در صورت پایان یافتن حملات اسد، به تعهداتمان در سوچی عمل می‌کنیم.»

اردوغان همچنین اعلام کرد که فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه رو به اتمام بود که حملات ارتش سوریه به ادلب اتفاق افتاد و مانع از اجرای توافق سوچی شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل از آغاز حملات ارتش سوریه، ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان ادلب آواره شده‌اند. بسیاری از آوارگان به مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال سوریه در نزدیکی مرز ترکیه پناه برده‌اند.

در ترکیه بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از آوارگان سوری زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.