ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله طالبان به قندوز همزمان با مذاکرات صلح با آمریکا

با وجود احتمال نزدیک شدن مذاکرات صلح افغانستان به سرانجام خود، جنگ میان طالبان و نیروهای افغان ادامه دارد.

علی‌رغم نزدیکیِ مذاکرات صلح به سرانجام خود، جنگ میان طالبان و نیروهای افغان ادامه دارد. این بار شهر شمالی قندوز صحنه درگیری است. درگیری در چند نقطه شهر در جریان است و شدت آن به حدی بوده که بیشتر خطوط برق و تلفن قطع شده است. در چند سال گذشته این شهر شمالی استراتژیک دو بار در آستانه واگذاری کامل به طالبان قرار گرفته. این بار نیز دولت گفته پاکسازی می‌کند.

سربازان افغان در حال کشیک در قندوز حین درگیری با طالبان/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «رویترز» و به نقل از مقامات طالبان و دولت افغانستان، نیروهای طالبان شنبه ۳۱ اوت/ ۹ شهریور به شهر شمالی قندوز در افغانستان حمله کردند. این حمله در حالی صورت گرفت که ایالات متحده و شورشیان اسلام‌گرای طالبان در حال جمع‌بندی نهایی توافقی هستند که به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان منجر خواهد شد.

درگیری‌های سنگین در قندوز از جمعه شب که نیروهای طالبان از چند طرف به نیروهای افغان حمله کردند آغاز شد. نیروهای افغان نیز ناچار شدند این حمله را پاسخ دهند و برای اینکه منطقه به دست طالبان نیفتد، نیروی کمکی فرا بخوانند.

برق شهر و بیشتر خطوط تلفن‌ قطع شده و مردم در خانه‌هایشان پناه گرفته‌اند.

یکی از اهالی گفته است:

«شهر کاملاً خالی است، مغازه‌ها بسته هستند، مردم حرکت نمی‌کنند و نور و صدای اسلحه‌های سنگین از چند نقطه شهر می‌آید.»

مقامات دولتی در قندوز و کابل گفته‌اند که طالبان در خانه‌ها پنهان می‌شود و این موضوع حملات هوایی نیروهای آمریکایی و افغان را غیرممکن می‌کند.

برخی جنگجویان طالبان حتی وارد بیمارستان اصلی شهر شده‌اند.

وزارت داخله (کشور) افغانستان گفته است ۳۴ شورشی طالبان در عملیات زمین و هوا در سه منطقه قندوز کشته شده‌اند و عملیات پاکسازی ادامه دارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز گفته است:

«نیروهای امنیتی حملات طالبان در برخی نقاط شهر را خنثی کردند. اولویت اصلی آنها حفاظت از غیرنظامیان است.»

او در توئیتی نوشته است:

«مثل همیشه طالبان در منطقه غیرنظامیان موضع گرفته است.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان حملات به قندوز را تایید کرده است.

در دو سال گذشته، شورشیان این گروه موفق شده‌اند بخش‌های بزرگی از مناطق اطراف شهر را تصرف کنند، اما نیروهای افغان با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا توانسته‌اند آنها را در طی چند روز عقب برانند.

طالبان در سال‌های گذشته دو بار تا نزدیکی تصرف قندوز پیش رفتند. جنگ در این شهر شمالی استراتژیک این بار در حالی رخ می‌دهد که مذاکرات صلح میان ایالات متحده و طالبان در دوحه، پایتخت قطر در جریان است.

انتظار می‌رود دو طرف به زودی به توافقی برسند که برنامه زمانی خروج هزاران نیروی آمریکایی از افغانستان را ارائه می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد، دیپلمات آمریکایی متولد افغانستان که رهبری مذاکرات صلح را بر عهده دارد، قرار است در روزهای آینده به کابل برود تا مفاد قرارداد صلح را به اطلاع رئیس‌جمهوری افغانستان برساند و سپس با شرکای آمریکا در ناتو دیدار کند.

گفته می‌شود قرارداد صلح میان ایالات متحده و طالبان لزوماً به جنگ در افغانستان پایان نخواهد داد اما مسیرِ گفت‌وگوها میان طالبان و دولت را هموار خواهد کرد تا قرارداد صلح جامع‌تری به دست بیاید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، جمعه گذشته گفت که واشنگتن مذاکرات خوبی با طالبان داشته اما هنوز توافقی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حاصل نشده است.

برخی اعضای طالبان از گفته‌های ترامپ در این باره که آمریکا همچنان برخی نیروهایش را در افغانستان نگه خواهد داشت ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

طالبان خواهان خروج کامل آمریکا از افغانستان است.

نزدیک به ۲۰ هزار نیروی خارجی که بیشتر آنها آمریکایی هستند در افغانستان حضور دارند. این نیروها به عنوان بخشی از ماموریت ناتو به رهبری آمریکا برای آموزش، کمک و مشاوره به نیروهای افغان در این کشور حضور دارند. برخی نیروهای ایالات متحده عملیات ضد تروریسم انجام می‌دهند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.