ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگوی تلفنی روحانی با مکرون: مفاد برجام تغییرناپذیر است

روحانی در تماس با مکرون، رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران را زمینه‌ساز مذاکرات بعدی دانست و گفت اگر اروپا نتواند تعهداتش را عملی کند، ایران گام سوم را در کاهش تعهدات برجامی بر می‌دارد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران شامگاه شنبه ۹ شهریور/۳۱ اوت، در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، تلاش‌های پاریس برای حفظ برجام را «مجدانه» دانست و گفت سفر ظریف به فرانسه برای افکار عمومی و سیاسی منطقه و جهان حائز اهمیت و قابل توجه بود. او در عین حال بر رفع کامل تحریم‌ها به عنوان شرط ایران برای ادامه مذاکرات تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری ایران در تماس با رئیس جمهوری فرانسه، مفاد توافق برجام را تغییر ناپذیر خواند

روحانی رویکرد اصلی ایران را حفظ برجام خواند و هدف اصلی ایران در مذاکرات کنونی را اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام و تأمین امنیت کشتیرانی آزاد در همه آبراه‌ها از جمله خلیج فارس و تنگه هرمز دانست.

روحانی همچنین گفت که پس از اقدام یک‌جانبه آمریکا برای خروج از برجام، کشورهای اروپایی نیز اقدامی عملی در مسیر اجرای تعهدات خود نداشتند.

رئیس‌جمهوری ایران مفاد توافق برجام را تغییر ناپذیر خواند و گفت همه طرف‌ها باید نسبت به محتوای آن متعهد باشند.

روحانی بار دیگر رفع کامل همه تحریم‌ها علیه ایران را زمینه‌ساز مذاکرات بعدی دانست و گفت اگر اروپا نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را بر می‌دارد. او در عین حال تاکید کرد این اقدام هم مانند دیگر مراحل قابل بازگشت خواهد بود.

۱۸ شهریور مهلتی که ایران برای اتحادیه اروپا تعیین کرده تا به تعهداتش در برجام عمل کند به پایان می‌رسد.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون دو گام از «کاهش تعهدات برجامی» را برداشته است که شامل عبور از میزان اروانیوم غنی شده از ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در برجام و همچنین عبور سطح غنی‌سازی از سطح تعیین شده ۳/۶۷ درصدی به ۴/۵ درصد است.

 ۳۰ اوت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش دوره‌ای خود از برنامه‌ هسته‌ای ایران اعلام کرد که تهران به غنی‌سازی اورانیوم در سطحی بالاتر از سقف تعیین‌شده در برجام ادامه می‌دهد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اما در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، سفر ظریف به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه کارشناسان ایران و فرانسه به نتایج خوبی در مسیر حل مشکلات رسیده‌اند گفت ادامه گفت‌وگوها و حل مشکلات از طریق مذاکره، تصمیمی درست است.

بعد از ظهر دوشنبه چهارم شهریور در پایان اجلاس گروه هفت، رئیس جمهوری فرانسه در یک نشست خبری دونفره با رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که گفت‌وگوها برای اطمینان پیدا کردن از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، مؤثر بوده است.

مکرون گفت از روحانی خواسته است با ترامپ درباره یک توافق جدید مذاکره کند.

رئیس جمهوری آمریکا هم یک بار دیگر تأکید کرد که ایران می‌تواند کشور بزرگی باشد اما بدون سلاح هسته‌ای.

روحانی یک روز بعد اعلام کرد چنانچه تحریم‌های آمریکا لغو شود، امکان مذاکره با دولت ترامپ وجود دارد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اما پاسخ داد پیش‌شرط مذاکره با ایران این است که جمهوری اسلامی از صدور انقلاب به خاورمیانه دست بردارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم گفت اگر آمریکا خواهان مذاکره است باید ابتدا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ احترام بگذارد و متعهد به اجرای آن شود.

در همین زمینه: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.