ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«صادرات فرآورده‌های نفتی ایران: هر ماه ۵۰۰ میلیون دلار»

رویترز نوشته با وجودی که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران صادرات نفت خام این کشورِ عضو اوپک را بیش از ۸۰ درصد کاهش داده است، فروش فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی همچنان بالاست.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که در اثر تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت ایران، صادرات نفت خام این عضو اوپک بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است، اما فروش فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی با رقمی نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار در ماه همچنان ادامه دارد.

تحريم‌های آمریکا صادرات نفت ایران را با مشکل جدی مواجه کرده است

رویترز در گزارش روز دوشنبه ۱۱ شهریور / ۲ سپتامبر خود آورده است که تحریم‌های آمریکا به سختی بر صادرات فرآورده‌های نفتی ایران و در درجه نخست گازوئیل مورد استفاده در تولید برق و حمل و نقل و همچنین گاز مایع یا ال‌پی‌جی که از آن برای پخت‌وپز و در پتروشیمی استفاده می‌شود، تأثیر گذاشته است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از جلسه نمایندگان مجلس در ۵ شهریور / ۲۷ اوت، اعلام کرد که صادرات محصولات نفتی ایران در ماه اوت به بالاترین حد رسیده است. او گفت: «در صادرات محصولات هیچ مشکلی نداریم.»

بنا به تخمین شرکت مشاوره بین‌المللی انرژی اف‌جی‌ای، صادرات محصولات نفتی ایران از ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز است که این مقدار بیش از برآورد تحلیلگران از بالاترین سطح صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئیه است که گفته می‌شود ایران حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز صادر کرده است.

براساس داده‌ای مؤسسه «ریفینیتیو ایکون» که رفت و آمد کشتی‌ها را تحت نظر دارد، ایران در ماه اوت بیش از ۲۳۰ هزار بشکه در روز گازوئیل به امارات متحده عربی صادر کرده که کمی بیش از ۲۲۰ هزار بشکه صادرات گازوئیل این کشور در ماه ژوئیه است. با قیمت‌های فعلی و با فرض این‌که ایران با تخفیف بزرگی اقدام به فروش نمی‌کند، چنین فروش‌هایی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در ماه درآمد دارد.

شرکت اطلاعات کپلر اعلام کرده است که ایران در ماه ژوئیه ۵۱۴ هزار تن ال‌پی‌جی صادر کرده که معادل حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که ۱۸۰ میلیون دلار ارزش دارد. کپلر می‌گوید، ایران در ماه ژوئن ۵۷۹ هزار تن گاز مایع صادر کرده بود که ۹۵ درصد آن را چین دریافت کرد.

سامانتا هارتکه، رئیس بخش مایعات گاز طبیعی و ال‌پی‌جی در شرکت مشاوره «انرژی اَسپکتس»، گفت با توجه به ظرفیت جدید پتروشیمی چین برای تقاضای بالای مواد اولیه، این شرکت انتظار ندارد که واردات گاز مایع چین از ایران کاهش یابد.

ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت اف‌جی‌ای و مشاور بازار نفت به روزیترز گفت برخلاف نفت خام که خریدار نهایی آن یک پالایشگاه است، گازوئیل و گاز مایع خریداران بسیاری در صنایع کوچک و مناطق مسکونی دارند. او گفت: «بازار این دو محصول چنان گسترده است که مشکل بتوان آن‌ها را یافت و مورد هدف قرار داد.»

فرآورده‌های نفتی ایران مانند نفت خام تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند و اشخاص و شرکت‌های غیرآمریکایی که این تحریم‌ها را نقض کنند خود مورد تحریم‌های آمریکا  قرار می‌گیرند.

وزارت نفت ایران حاضر نشد درباره فروش فراورده‌های نفتی اطلاعاتی در اختیار رویترز قرار دهد.

ایران ظرفیت پالایشی معادل حدود ۲،۲۳ میلیون بشکه در روز دارد که این کشور را در منطقه پس از عربستان سعودی قرار می‌دهد. اما سال‌ها تحریم و سرمایه‌گذاری‌های پایین موجب شده ایران در بخش پالایشی از کشورهای خلیج فارس که میلیاردها دلار برای ساخت پیچیده‌ترین پالایشگاه‌های جهان هزینه کرده‌اند، عقب بماند.

با وجود مشکلات، ایران در ماه فوریه اعلام کرد که پس از گشایش فاز سوم پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» با ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه در روز، در تولید بنزین به خودکفایی رسید. براساس اطلاعات کشتیرانی، ایران به‌تازگی به ندرت محصولات نفتی وارد کرده است.

به گفته بیژن زنگنه، تولید بنزین ایران به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز معادل ۶۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که مصرف ایران حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از تولید آن است.

ایران در سال جاری نیز برای نخستین بار بنزین صادر کرد. تولید بنزین ایران حدود ۷۲۰ هزار بشکه در روز است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    باید بارها تکرار کرد در ۱۵ سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی به ایران سرازیر شده؛ چهار برابر رقمی که باعث جهش بزرگ چین از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۴ شد. سیاهچاله هایی که چنین ثروتی را بلعیده اند مسله اصلی اقتصاد ایران هستند نه تحریم های اقتصادی. محمد مساعد. منبع: [ آموزشکدهء مدنی توانا