ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در مجلس: با آمریکا مذاکره دوجانبه نمی‌کنیم

رئیس جمهوری اسلامی مذاکره را رد کرد اما در همان حال برای مذاکره شرط گذاشت. روحانی گفت صدای دشمن از گلوی مخالفان شنیده می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه ۱۲ شهریور برای دفاع از برنامه دو وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی وارد مجلس شورای اسلامی شد. روحانی در سخنانی در صخن علنی مجلس اعلام کرد که در شرایط کنونی به دلیل تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا کشور نیاز به «نقش‌آفرینی استثنایی» مجلس، دولت و قوه قضائیه و سایر ارکان دارد. روحانی گفت صدای دشمن از گلوی مخالفان شیده می‌شود.

۱۲ شهریور، سخنرانی روحانی در صحن علنی مجلس: عده‌ای حنجره خود را به صدای دشمن عاریه می‌دهند. شرایط ما دوگانگی نیست، نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم

این نخستین بار نیست که روحانی با تکیه بر جنگ اقتصادی آمریکا با ایران، خواهان اختیارات ویژه است. اولین بار رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی که شامگاه دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در جمع عده‌ای از روحانیون حوزه‌های علمیه ایراد کرد، بحث اختیارات ویژه با توجه به تحریم‌های سنگین علیه ایران را در میان آورد. چه در آن زمان و چه در سخنان سه‌شنبه ۱۲ شهریور در صحن علنی مجلس روحانی هرگونه مذاکره با آمریکا را در شرایط کنونی رد کرد اما برای آن شرط هم گذاشت. روحانی گفت:

«طراحی دشمنان این بود که در ۱۶ ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام و اجرا می‌شود، کشور حداکثر شش ماه هم نتواند تاب‌آوری داشته باشد. در طراحی آنها چنین بود که بعد از شش ماه یعنی در پایان سال میلادی گذشته چیزی از نظام و انقلاب باقی نمانده باشد. با محاسبات عادی محاسبه خیلی غلط نبود.»

روحانی ادعا کرد که سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ شکست خورده و به همین سبب دولت آمریکا خواهان مذاکره با ایران است. رئیس جمهوری سپس مذاکره را رد کرد اما در همان حال برای آن شرط هم گذاشت: لغو همه تحریم‌ها و موافقت رهبر جمهوری اسلامی:

«بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم ممکن است از تعبیرها سوءبرداشت شود، ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم. بحث مذاکره دوجانبه به صورت خصوصی مطرح نیست. اگر آمریکا کل تحریم خود را بردارد باز هم امکان‌پذیر است در جلسه ۱+۵ مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند اما این مشروط به آن است که کل تحریم را بردارد. وقتی می‌گوییم مذاکره، یعنی وقتی تحریم‌ها برداشته شود و شرایطی که در برجام داشتیم، انجام شود.»

روحانی سپس در ادامه سخنانش گفت:

«حرف ما واضح است، در این کشور اصول سیاست‌های ما را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند، سیاست‌های کلی نظام توسط ایشان ترسیم می‌شود، همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم و بنابراین آنچه که دشمنان فکر می‌کنند تفرقه و اختلاف وجود دارد در امنیت و مصالح ملی‌ ما وجود ندارد.»

چکیده سخنان روحانی در مجلس اما در این جملات نمود داشت:

 «نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم. چرا برخی حنجره خود را عاریه به برنامه دشمن می‌دهند؟ ما می‌توانیم با اتحاد از این مشکل راحت تر عبور کنیم و بدون اتحاد شاید عبور از مشکل فعلی بسیار سخت باشد.»

روحانی سپس اعلام کرد که اگر مذاکرات با فرانسه به ثمر نرسد ایران تا دو روز آینده گام سوم در کاهش تعهداتش در برجام را برمی‌دارد.

مذاکرات فشرده ایران و فرانسه در سطح کارشناسان ارشد دو کشور دوشنبه ۱۱ شهریور/ ۲ سپتامبر در پاریس بعد از ۱۰ ساعت پایان رسید. نحوه تأمین مطالبات و منافع ایران در برجام به ویژه مبادلات بانکی و نفتی با اتحادیه اروپا در چارچوب اینستکس موضوع اصلی این مذاکرات فشرده بود. مقرر شد طرفین ضمن تداوم کار بر روی سناریوهای مختلف که در گفت‌وگوهای تلفنی رئیسان جمهوری ایران و فرانسه مطرح شده، به گفت‌وگوهای مستمر با یکدیگر در سطوح مختلف ادامه دهند. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، بهرام قاسمی، سفیر ایران در فرانسه و معاونان بانک مرکزی ایران در هیأت ایرانی حضور داشتند. همزمان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفر به مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره برجام گفت‌وگو کرد و لاوروف را در جریان مذاکرات پاریس قرار داد. پنجشنبه هفته جاری فرصت ۶۰ روزه ایران به سایر طرف‌های برجام به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.