ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در سال جاری منتفی است»

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید نمایندگان با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرده‌اند و اگر دولت می‌خواهد قیمت سوخت را افزایش دهد باید آن را در قالب لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه کند.

وزیر نفت در پی سهمیه‌بندی بنزین و دو نرخی کردن آن است اما یک عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید نمایندگان با این اقدام مخالفت کرده‌اند و اگر دولت به دنبال افزایش قیمت سوخت است باید در قالب لایحه بودجه سال آینده آن را به مجلس ارائه کند.

عکس از آرشیو

غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۱۳ شهریور اعلام کرد که «موضوع سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل برای سال جاری منتفی است».

شرفی افزود: «افزایش قیمت بنزین برای سال جاری در مجلس با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شده است و اگر دولت به‌دنبال افزایش قیمت سوخت است باید در قالب لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه کند.»

زمزمه افزایش نرخ بنزین و بازگشت به نظام سهمیه‌بندی از آغاز سال جاری بارها از سوی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأیید و تکذیب شد. افزایش نرخ بنزین به منظور جبران بخشی از کسری بودجه عنوان شده بود.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در اردیبهشت سال جاری اعلام کردند که قرار است نه تنها قیمت بنزین افزایش پیدا کند، بلکه دولت قصد دارد بنزین را سهمیه‌بندی کند. برای استفاده از بنزین هزار تومانی و انبار کردن آن در حد ممکن، صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌های تهران و چند شهر بزرگ دیگر تشکیل شد.  بیژن زنگنه، وزیر نفت در آن زمان این خبر را تکذیب کرد اما شامگاه پنج‌شنبه ۷ شهریور در یک برنامه تلویزیونی بر ضرورت سهمیه‌بندی بنزین تأکید کرد و گفت در صورت سهمیه‌بندی، بنزین دو نرخی خواهد شد.

از ۲۲ مرداد سال جاری در شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران، استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین‌ها ضروری اعلام شد. این رویه در آینده نزدیک در سایر شهرها نیز به اجرا درمی‌آید. هر دارنده کارت سوخت می‌تواند روزانه ۶۰ لیتر بنزین دریافت کند. اگر چه گفته شده که استفاده از کارت‌های سوخت به‌منظور مقابله با قاچاق سوخت است اما صرفاً برای تصحیح الگوی مصرف شهروندان مؤثر است.

بیژن زنگنه پنج‌شنبه گذشته از عدم استقبال شهروندان از کارت سوخت خبر داد و گفت: «تا زمانی که سهمیه‌بندی بنزین وجود نداشته باشد مردم کارت سوخت را جدی نخواهند گرفت.»

در حال حاضر، شمار افرادی که از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند به ۱۵ درصد هم نمی‌رسد.

غلامرضا شرفی در این‌باره گفت: «استفاده از کارت سوخت اگر چه در سال‌های قبل جا افتاده بود اما با وقفه ایجاد شده به دنبال تک‌نرخی‌ شدن بنزین، ‌باید برای اقبال دوباره مردم زمانی را در نظر بگیریم.»

به‌گفته شرفی، کارت سوخت به تنهایی می‌تواند جلو برخی از ناهنجاری‌ها را بگیرد و سال‌های آینده باید به‌دنبال ایجاد تغییراتی در نوع، میزان و حتی قیمت سوخت بود.

علی مؤیدی خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این اعلام کرده بود که از اواخر سال گذشته قاچاق بنزین به روزانه هشت میلیون لیتر رسیده است. قاچاق هشت میلیون لیتر بنزین در روز به این معناست که ۲۰ میلیارد تومان از منابع مالی دولت (با احتساب قیمت تولید بنزین) و  ۲۸ میلیارد تومان از این منابع (با احتساب قیمت فوب) هر روز از دست می‌رود. با این تفاصیل ضرری که دولت از قاچاق بنزین متحمل می‌شود هر ماه ۶۰۰ میلیارد تومان و از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به سبب مشکلات معیشتی، بیکاری، گرانی روزافزون و سقوط ارزش ریال به میزان ۷۰ درصد برخی از ساکنان مناطق مرزی از قاچاق سوخت گذران می‌کنند. قاچاق سوخت توسط مردمان خرده‌پا که در پی کسب مختصر درآمدی هستند، در مقایسه با قاچاق سازمان‌یافته سوخت بسیار ناچیز است.

وزیر نفت می‌گوید تا زمانی که ابزار قیمتی با کارت سوخت همراه نباشد، مردم آن را جدی نمی‌گیرند. به همین دلیل است که همچنان بیش از یک میلیون کارت سوخت خاک می‌خورند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.