ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سنگ قبر ناصر ملک‌مطیعی را هم تخریب کردند

تخریب‌کنندگان نام این بازیگر سرشناس سینمای ایران بر مزارش را با گچ و رنگ پوشاندند. آن‌ها سنگ قبر روبیک منصوری، آهنگ‌ساز ایرانی را هم مصون نگذاشتند.

امیر علی ملک‌مطیعی فرزند ناصر ملک‌مطیعی از تخریب سنگ قبر پدرش خبر داد. مزار ملک‌مطیعی در کنار مزار روبیک منصوری، آهنگساز ارمنی قرار داشت تخریب‌کنندگان سنگ قبر او را هم مخدوش کردند.

سنگ قبر ناصر ملک‌مطیعی را هم تخریب کردند

امیر علی ملک‌مطیعی، فرزند ناصر ملک مطیعی بازیگر سرشناس سینمای ایران چهارشنبه ۱۳ شهریور از تخریب سنگ قبر پدرش و روبیک منصوری خبر داد. به گفته ملک‌مطیعی، تخریب‌کنندگان اسم روی سنگ قبر را با گچ و رنگ پوشانده بودند. امیر علی ملک‌مطیعی به رسانه‌های داخلی گفت:

«واقعاً متأسفم. نمی‌دانم پشت این ماجرا چه قصد و نیتی وجود دارد. ما تازه متوجه شدیم. ظاهراً دو سه روز قبل این اتفاق افتاد.»

ناصر ملک مطیعی ۴ خرداد سال گذشته درگذشت. او که در سال ۱۳۰۹ در تهران متولد شده بود در طول دوران فعالیتش در سینمای پیش از انقلاب در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی بازی کرد و ۹ فیلم را نیز به عنوان کارگردان جلوی دوربین برد. اما پس از انقلاب به او و فردین دیگر اجازه ندادند در فیلم‌های سینمایی بازی کنند. این ممنوعیت تا سال ۱۳۹۲ ادامه پیدا کرد. در آن سال ملک مطیعی برای نخستین بار بعد از انقلاب در فیلم «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی نقش‌آفرینی کرد.

امیر علی ملک‌مطیعی، فرزند این بازیگر فقید سینمای ایران در ادامه از تخریب سنگ قبر روبیک منصوری هم خبر داد:

«سنگ قبر پدر من و آقای روبیک منصوری کنار هم قرار دارد. این اتفاق برای سنگ قبر او هم افتاد. ما امروز رفتیم و این آثار را از روی هر دو سنگ پاک کردیم.»

روبیک منصوری آهنگساز ارمنی صداگذار فیلم بود. او که در سال ۱۳۱۶ متولد شده بود یک ماه بعد از ناصر ملک‌مطیعی درگذشت.

تخریب سنگ‌قبر ناصر ملک مطیعی و روبیک منصوری فقط بخشی از تخریب زنجیره‌ای سنگ قبرهنرمندان و شاعران ایرانی است. دو سال قبل سنگ‌ قبر مدیا کاشیگر تخریب شد. سنگ قبر محمد علی سپانلو در مهر ۹۵ تخریب شد. پیش از آن سنگ مزار ایرج افشار ناپدید شده بود و همزمان سنگ مزار غلامحسین مظلومی و همایون بهزادی، دو بازیکن و مربی فوتبال ایران را هم تخریب کرده‌ بودند. سنگ قبر سهراب سپهری را نیز به دلیل مخالفت متولیان امام‌زاده سلطان علی کاشان با او تخریب کردند.

نبش قبر شاعران و جابجایی مزار آن‌ها و یا تخریب سنگ گور آن‌ها در ایرانِ بعد از انقلاب سابقه دارد: علی اسفندیاری (نیما یوشیج) در امام‌زاده عبدالله تهران دفن شده بود. قبر او را در سال ۱۳۷۲ به زادگاهش یوش منتقل کردند.

احمد شاملو در امام‌زاده طاهر کرج، در نزدیکی مزار هوشنگ گلشیری و محمد مختاری و محمد جعفر پوینده دفن شده است. سنگ مزار این شاعر نوپرداز ایرانی بارها تخریب شد، تا اینکه کانون نویسندگان ایران در سال ۱۳۸۵ به خانواده شاملو پیشنهاد داد که سنگ مزار او را بازسازی نکنند و بگذراند در آرامگاه او نیز «شعر انسان‌گرای احمد شاملو نقش خود را در افشای آلودگی‌ها ایفا کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیمان جهان بین

    ا این غارت گران از من می ترسند ،از تو می ترسند ،از شما می ترسند، از ما می ترسند از زنده ،از مرده ،پایان نزدیک است !