ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه اندونزی : صلح جهانی به خاورمیانه وابسته است

وزیر خارجه ایران از اندونزی خواست کشورهای دیگر را به عمل به برجام تشویق کند. وزیر خارجه اندونزی تلویحاً مسئولیت ایران را یادآوری کرد. آلمان هم هشدار داد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با رتنو مرسوده، همتای اندونزیایی خود یک بار دیگر از اقدام ایران مبنی بر اعلام گام سوم کاهش تعهدات خود در برجام دفاع کرد. رتنو مرسوده گفت اندونزی خواهان اجرای کامل توافق هسته‌ای است، زیرا تحقق صلح در جهان را بدون تحقق صلح در خاورمیانه میسر نمی‌داند.

جمعه ۱۵ شهریور/ ۶ اوت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار و گفت‌وگو با رتنو مرسوده، وزیر خارجه اندونزی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بعد از دیدار و گفت‌وگو با رتنو مرسوده همتای اندونزیایی خود در یک نشست خبری که جمعه ۱۵ شهریور/ ۶ اوت در جاکارتا برگزار شد، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را یک اقدام غیرقانونی خواند. ظریف گفت:

« اقداماتی که ایران راجع به برجام انجام داده در چارچوب برجام به عنوان راهکاری برای خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌هایی تعریف شده‌اند که ما آن‌ها را تروریسم اقتصادی می‌خوانیم چرا که غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دهند.»

شامگاه پنجشنبه ۱۴ شهریور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با ارسال نامه‌ای خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های آن کشور و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه‌های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای را متوقف می‌کند. ظریف در این نامه یادآوری کرده است که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به گفت‌وگو با طرف‌های باقی‌مانده در برجام در تمامی سطوح ادامه دهد و در صورت عمل طرف‌های مقابل به کلیه تعهدات خود در برجام، مجدداً به اجرای کامل برجام برگشت کند. عمل به این تعهدات فقط در چارچوب اینستکس میسر است و اینستکس هم به لغو برخی از تحریم‌های آمریکا وابسته است.

ظریف در ادامه سخنانش در نشست خبری مشترک در جاکارتا گفت:

«متأسفانه آمریکا نه تنها روابط اقتصادی‌اش با ایران را عادی نمی‌کند، بلکه هر کشوری را که با ایران روابط تجاری دارد مجازات می‌کند. این موضوع کاملاً غیر قابل قبول است.»

ظریف در ادامه سخنانش از اندونزی خواست که از دیگران بخواهد به برجام و به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل کاملاً پایبند باشند.

رتنو مرسوده، وزیر خارجه اندونزی اعلام کرد که این کشور خواهان حفظ توافق هسته‌ای و پایبندی کشورها به برجام است:

«اندونزی بر مواضعش تاکید دارد که می‌خواهد خاورمیانه‌ای با ثبات، و برخوردار از صلح و امنیت و رفاه برای مردمانش را ببیند. صلح جهانی بدون صلح در خاورمیانه قابل دستیابی نیست. از همه کشورها می‌خواهیم برای برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه تلاش کنند. اختلافات موجود در خاورمیانه باید از طریق گفت و گو حل و فصل شود با رعایت احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها.»

مرسوده اعلام کرد اندونزی امیدوار است توافق هسته‌ای به طور کامل و تاثیرگذار از سوی طرفین اجرا شود.

سازمان انرژی اتمی شنبه ۱۷ شهریور جزئیات گام سوم ایران در کاهش تعهداتش به برجام را اعلام می‌کند. راینر برول، یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان پنجشنبه از ایران خواست همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بماند:

«هنوز برای ایران دیر نشده از شیبی که در آن افتاده فاصله بگیرد. دولت آلمان همه اقدامات ایران (در کاهش تعهدات در برجام] را زیر نظر دارد.»

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.