ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میدل ایست آی: آدریان دریا محموله نفت خود را تخلیه کرد

یکی از منابع خبری به میدل ایست آی گفته است که تا شامگاه پنجشنبه ۱۴ شهریور دست‌کم ۵۰ درصد از محموله نفت خام آدریان دریا در یکی از بنادر سوریه تخلیه شده بود.

میدل ایست‌آی به نقل از دو منبع آگاه که نام آن‌ها افشا نشده اعلام کرد که آدریان دریا، نفتکش حامل نفت خام ایران محموله نفت خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرد. یکی از منابع خبری به میدل ایست آی گفته است که تا شامگاه پنجشنبه ۱۴ شهریور دست‌کم ۵۰ درصد از محموله نفت خام آدریان دریا تخلیه شده بود.

آدریان دریا، حامل نفت خام ایران

فایننشال‌تایمز دو روز قبل گزارش داده بود که برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی به تاریخ ۲۶ اوت به آکلیش کومار، ناخدای هندی‌تبار نفتکش آدریان‌دریا پیشنهاد داده اگر نفتکش ایران را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که امکان توقیف آن به نیابت از آمریکا وجود داشته باشد جایزه کلانی دریافت می‌کند. ظاهراً ناخدا این پیشنهاد را رد کرده اما از همکاری برای تخلیه نفت کشتی هم سر باز زده و خواهان آن شده بود که مقامات ایرانی جانشینی برای او تعیین کنند.

دولت ایران این خبر را نه تأیید و نه تکذیب کرده است. محمدجواد ظریف صبح پنچشنبه ۱۴ شهریور در صفحه اینستاگرام خود اما تأیید کرد که آمریکا به ناخدای آدریان دریا پیشنهاد داده است که در ازای مقداری پول، نفتکش ایران را به ایالات متحده تحویل دهد. ظریف با اشاره به گزارش فایننشال‌تایمز نوشته بود:

«آمریکا برای دزدی دریایی نفت مردم ایران جایزه تعیین کرد. آمریکا به در و دیوار می زند تا مانع فروش نفت ایران شود (…) نفتمان را هم خواهیم فروخت و حتماً آمریکا بهانه‌های جدیدی برای ادعا در این زمینه پیدا خواهد کرد.»

آدریان دریا که حامل بیش از دو میلیون لیتر نفت خام ایران است ظاهراً در نزدیکی بندر طرطوس سوریه متوقف شده. قرار بود نفتکش‌های کوچک‌تری نفت این سوپرتانکر را به سوریه منتقل کنند. بر اساس گزارش میدل ایست‌آی تا حدود ساعت ۲۲ پنجشنبه نیمی از محموله آدریان دریا تخلیه و به یکی از بنادر سوریه منتقل شد. آدریان دریا حامل دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام بود.

آدریان دریا تا پیش از توقیف توسط نیروی دریایی بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق به ظن دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، گریس ۱ نام داشت و با پرچم پاناما تردد می‌کرد. بعد از رفع توقیف به حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق و به رغم مخالفت‌های آمریکا،  تغییر نام داد. این نفتکش به جلوه‌ای از تنش ایران و آمریکا بر سر تنگه هرمز و صدور نفت ایران تبدیل شده است. سخنگوی دولت ایران ادعا کرده است که ایران این نفتکش و محموله‌اش را روی دریا یک جا فروخته است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که برای گفت‌وگو و رایزنی درباره پیش‌نویس توافق صلح با طالبان وارد لندن شده است، جمعه ۱۵ شهریور/ ۶ اوت در جمع خبرنگاران گفت دولت آمریکا قصد ندارد آدریان دریا را توقیف کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهره

    اين ظريف واقعاً دكتر است؟اين شخص واقعاً تحصيلكرده است؟ اين شخص واقعاً فكر ميكند با حرف زدن و دروغگويي ميتواند مخاطبانش را قانع كند؟ آيا ملت ايران ومردم دنيا اطلاع ندارند كه نفت اين كشتي متعلق به مردم ايران نيست؟ آمريكا ميخواهد نفت مردم ايران را بدزد يا شما؟ نفت را به چه كسي تحويل داديد؟ به هماني كه سالهاست نفت را مفت ومجاني تحويل داده ايد و آنوقت آمريكا را دزد جلوه ميدهيد ؟آمريكا كه قصد داشت جلوي اين دزدي را بگيرد،در پاسخ ظريف بيشرم بايد بگويم كه نفت اين كشتي متعلق به مردم ايران نبوده واز اول هم بدون رضايت مردم و بدون اطلاع آنها بطور مخفيانه به اسد جاني تحويل داده ميشود تا چرخ ماشين كشتار آنرا برخلاف خواست مردم ايران بگردانيد،شما سالهاست كه از دار وندار اين مردم ميدزديد و ديگري(آمريكا) را مقصر ميكنيد،آمريكا فقط يكبار از ملت ايران دزدي كرد وآنهم در دوره اوباما بود كه پولهاي امانتي ملت ايران را كه سالهاي سال در آمريكا با بهره اش مصون از چپاول ملاها مانده بود به دست دزدهاي ايران (شما)داد.

  • حقیقتگو

    اگرمردم امریکا می داستند که حکومتگران امریکا نفت امریکا را با تانکرهای نفتکش مجانا" تحویل کشوری میدهند چه تظاهرات و چه انتقاداتی که ضمیمه آن برکناری مقامات حکومتی بود برپا میشد...زیراکه مردم امریکا بخشنده نبوده ونیستند ..ودقیقا" چه شخصا" و چه ازطریق مطبوعات و رادیو تلویزون ها تمامی امور سیاسی کشورشان را رصد می کنند ...ولی مردم ایران انکاربخشنده تمام عیاربدنیا آمدند که نتها رفاه و آزادی و اقتصاد و پیشرفت و آینده فرزندان شان را به اشغالگران ایران بخشیدند بلکه ظلم و چپاول های نجومی حکومتی را علاوه بر چپاول منابع ایران صادرت مفت به سوریه را هم بخشیدند...درحقیقت اگرمردمان ایران آن نبودند که هستند درحقیقت می بایستی خودشان کشتی نفتکش حامل نفت دزدی ازایران را توقیف میکردند...تصوراین بخشش های فاجعه آور و زبان فروبستن و مطیع بودن و نبود همبستگی مردمی نتیجه اش نتنها گریبانگیرنسل فعلی است بلکه گریبانگیرنسل اینده خواهد بود..ازهم اکنون نسل جوان مملکت که با مشاغل کاذب و بیکاری و معتادی و خانه بدوشی مواجه است وزندان ها مملو ازجوانان شده است نتیجه بخشش های مردمی است...اگرفردی که تا نیم تنه درباتلاقی فرو رفته است دزدان ساعت و کیف پول و گوشی مبایلش را می ربایند قابل درک است و برفرد گرفتارشده درباتلاق هیچ انتقادی نمی تواند باشد که چرا چنین و چنان نکردی..آیا بیش ازپنحاه میلیون مردم عاقل و بالغ هم درباتلاق گرفتار شده اند که حکومت آخوندی چهل سال هرچه داشته ودارند می رباید؟